• mear

20 år äldre kompis? elr mer?!?

hej, jag e en tjej på snart 13 som har ett litet problem..
    Jag har mått dåligt en längre tid nu o kännt att ja typ inte har nån att prata med om de, utom då Erik som är en lärare på min skola.. men asso nu känns de som att han gillar mej typ för i bussen så sitter han alltid brevid mej o han har typ börjat "ta" på mej
    Har desutom råkat lova honom att vi ska fortsätta träffas nu när jag bytar skola(vill inte de egentligen)
    Men asso ja tycker om honom jättemycke o vill typ fortsätta snacka me honom men inte träffa honom..(brukar smsa med han) Men så snacka vi lite om de att de e lite tråkit att ja slutar så sa han
    "Vi får inte se de som slutet påm nåt, utan som början på nåt nytt"
     men asso mina kompisar har för ett tag sen börjat typ "varna" mej (men asso han e så jävla snäll han lyssnar alltid o ja kan snacka i tele me han i flera timmar när ja mår dåligt)

men asso känns som de e lite mitt eget fel osså för sist när ja mådde skit snacka ja me han i tele i 2 timmar sen va de bättre typ han muntra upp mej sen när ja kom hem(satt på stationen :s) så gjorde jag en film o skickade till honom där de stog typ "kmr sakna dej" o typ "tack för att du finns" o "du har hjälpt mej sjukt mycke" som ja skicka till han o som han sen skrev att han grät o typ att han tyckte likadant..
    i fredags frågade han mej om vi skulle träffas o hitta på nåt på kvällen (ja ville inte de då) ja svarade nä ja ska träffa erika (en kompis till mej) han ba okej:(

E detta nomalt?? vad ska ja göra? vill vaken träffa han elr såra han? 

• Svar på tråden 20 år äldre kompis? elr mer?!?
  • vittra

Nej det är inte normalt.

Du ska aldrig säga "ja" till något eller om något bara för att du är rädd för att såra. Det betyder att du inte respekterar dig själv. Det måste du börja göra. Säg nej om du känner nej!

Inget sårar mer än om du säger ja fast du inte vill. Då sårar du både dig själv och honom.

• vittra

Han gör förövrigt tjänstefel, men det hoppas jag att du insett redan...

Om han blir mer jobbig och påträngande tycker jag du ska prata med rektorn eller annan vuxen på skolan eller i övrigt som du litar på (typ vart är dina föräldrar?!) så att de får ta tag i situationen.

• stardust88

han kanske var varit din vän som det verkar, men började han "ta på dig" som du beskrev det så vill jag tro att det är något mer han är ute efter. Och 13 år som du är så är det inte lagligt någonstans. Tycker du bör avsluta kontakten och skaffa nya i din egen ålder. Han är en vuxen man så borde han fatta varför.

• mear

kan lixom inte berätta för dom fö jag vill inte att han ska få jävla massa onödig skit pga mej

Han gör förövrigt tjänstefel, men det hoppas jag att du insett redan... ???? 

• mear

ja har typ alltid haft lite svårt me kompisar o killar o så men ja vill lixom inte sluta snacka me han för lixom ja tycker om han jätte mycke men inte på samma sätt

• vittra

Han utnyttjar att du är i beroendeställning. Han är ju för fan din lärare! Grovt tjänstefel ja. Fattade du inte det själv?!

Han kommer inte få en massa onödigt skit på grund av dig, han kommer få skit på grund av sig själv. Det är ju han som gör fel och han är vuxen och har ett vuxet ansvar över sina egna handlingar.

• vittra

Jag vet människor inom den här typen av yrken som har förlorat jobb och anseende och aldrig mer kommer få den typen av jobb mer, just pga sådana här händelser. Det är F E L.

• mear

Javet att ja kmr typ säga emot mej sj nu men asso  ja skulle fan verkligen inte förlåta mej sj om han förlora sitt jobb för han e den bästa läraren på skolan ändå han fattar vad vi menar o vågar säga emot andra lärare

• stardust88

Du har precis börjat ditt liv! Och livet är fullt av svåra beslut. Det är bara å släppa taget gå vidare, tycker du ska berätta detta för nån vuxen i din omgivning. För detta är inte någonstans ditt fel, det är som vittra säger, han är en vuxen människa, ska ta ansvar för sina handlingar, å det kan bli värre straff än att han förlorar jobbet om han inte inser vad han håller på med... Så du gör både honom och dig själv en tjänst med att avsluta allt detta.

Saker å ting blir vad man gör dem till. Bestämmer du dig verkligen för å försöka vara glad å social, å umgås med människor så skapar man nya vänskaper. Man får gå ut i världen och ta för sig!

Jag hade heller inga vänner när jag var i din ålder. Hade väldigt svårt med det. Men allt vände när jag verkligen bestämde mig för att bli ett bättre jag!

Stå på dig! :)

• Tealhawk

Avsluta det på en gång. Det är ju tydligt att han är ute efter mer än att vara din "vän" om du själv säger att han tagit på dig. Otroligt vanligt bland äldre män att ställa sig in först och sen göra sina moves. Om du fortsätter träffa och prata mer med den här läraren så kommer det förmodligen leda till att han utnyttjar dig och då är det fängelse som gäller för honom.

Han kan verka som en jättetrevlig person och har du svårt att skaffa kompisar så förstår jag att du inte vill förlora den enda nära kontakt du har, men tro mig, det är bättre om du berättar för en annan lärare eller nån vuxen vad han håller på med. Det är olagligt. Och kompisar kommer, om du bara är 13 och dessutom ska byta skola nu har du stora chanser till att träffa flera kompisar i din egen ålder.

Hoppas du berättar för någon. : )

Svar på tråden 20 år äldre kompis? elr mer?!?