• EllenEllen

3,5-åring som inte vill sluta med blöja

Vi har provat med alla möjliga varianter. Ett tag var hon i princip torr på natten, men inte på dagen. Nu kissar hon i blöjan på natten ibland. Har provat att ignorera, har provat att uppmuntra... Vad gör man??

Hon har aldrig bajsat på pottan.Kissat två gånger mest av en slump verkade det som. Hon sitter på pottan på dagis och ibland hemma, men det kommer aldrig något, varken kiss eller bajs.

Det sägs ju att man inte ska pressa på, men vad gör man? Inväntar skolstarten?! På något sätt känner jag att vår dotter behöver hjälp för att komma till skott liksom. En fyraåring som är helt normal på alla sätt ska inte ha blöjor är min uppfattning. Vad göra?

Både pappan och jag är nu ganska övertygade om att det hela handlar mest om bekvämlighet (slippa avbryta lek etc. pga toabesök), men helt säkra kan vi ju inte vara.

• Svar på tråden 3,5-åring som inte vill sluta med blöja
  • lövet2

Jag har haft ett par av den sorten. Vi gjorde så att vi förberedde barnet mycket långt i förväg och talade om att på 4-årsdagen skulle blöjan bort. Inget hot, utan vi pratade om allt roligt som skulle hända på födelsedagen och om att barnet skulle få göra vissa saker vid 4 år, som h*n inte fick göra vid 3 år. Men - en stor 4-åring använder inte blöja. Så är det bara!

Det här har ungarna köpt rakt av och det har inte ens varit något snack om saken. På födelsedagen har blöjan åkt av, och så har det inte varit något mer med det ...

• ladysoul77

Vi har samma problem.. Fast våran dotter fyller 4 i juli! Det har varit helt hopplöst att få henne att ens gå utan blöja i 5 minuter. Det har varit som en trygghet för henne.. 

NU har det dock vänt lite. Nu vill hon ha trosor på dagen. Och hon säger att hon är kissnödig, men det kommer inget på toaletten. Idag hade hon trosor från kl. 10-18 UTAN ATT KISSA. Satt vid 2 tillfällen på toaletten, utan resultat. Till slut blev hon jätteledsen som hon och bad om en blöja som hon kissade i direkt. Så hennes bekymmer är att hon tycker det är läskigt att kissa. Kommer hon över den spärren så blir hon blöjfri på 2 röda sekunder, för hålla sig kan hon uppenbarligen..

Jag har gjort alla fel men kan göra antagligen. Vi har pressat henne och mutat och försökt med belöning. Till slut bestämde vi oss för att släppa det helt. HON får bestämma. Och då har det lossnat lite..

Jag vet hur otroligt frustrerande det är med ett så pass stort barn med blöja TRO MIG, men mitt tips är ändå att inte pressa och tjata. 

• smurfarna

Min son blev nyligen blöjfri och han är 3 år och 8 månader. Vi pressade honom inte men när vi storhandlade senast så sa vi det till honom att detta blöjpaketet blir det sista som vi kommer handla till honom. När det är slut så kommer han få ha boxer på sig under dagen. Så under den tiden var han ändå lite motvillig till att gå på pottan men gick till och från. Sedan så kom dagen när det var sista blöjan...han visste vad det innebar och på en vecka blev han blöjfri både natt och dag. Vi har dock "nattblöjor" kvar. Men det kommer när det kommer men du kanske ska testa att INTE ta på blöjan..kändes som att det var det som gjorde att han gärna inte gick på pottan alltid för det behövdes ju inte. Om han bajsade eller kissade så kom det ju ändå i blöjan..Men så fort kalsongerna åkte på så insåg han att det skulle synas och kännas på ett annat sätt. Men vi gör ju inte en big deal av någon "olycka". De två första dagarna gick han på pottan stup i kvarten. Men efter det lärde han sig hålla lite och vänta tills han var kissnödig och inte så det bara kom droppar. Men det gjorde han ju som han vllle. 

• Twilight

Jag tror på att låta barnet bestämma när det är redo. Jag har aldrig hört talas om ett barn som haft blöja i skolan (Om inte något varit fel förstås), det kommer!

Tycker ändå att lövets förslag är bra, så gjorde vi med nappen. 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • ami

Våran Mini visade inte tillstymmelse till att vilja varken kissa el bajsa på pottan när han närmade sig 3 års ålder. Vi har större barn, de var blöjfria vid 2 -2,5 års ålder. Tror det var vanligare att man slutade med blöjor tidigare då. Vi sa helt enkelt en dag att blöjorna var slut och att han inte behövde några längre, visade pottan. Vi hade laddat upp med massor av byxor. Bäddade sängen med plastad frotte och handdukar.. Tänkte ge det 2 veckor, självklart oavsett vad han sa eller hur det gick. Var beredda på att han skulle göra både ock lite här och var, men så blev det inte. Nån liten kisspöl bara. Tror det bästa är att sluta både natt och dag samtidigt och ge det en tid, ett par veckor. Funkar det inte, så gå tillbaka till blöjor, eller kanske bara natt, och så prova igen om några månader. Bäst är nog att inte försöka göra så stor grej av det, mer bara som att tala om såhär är det, samma som såhär gör vi när vi äter etc. Och barn är ju väldigt olika, nån kanske inte kissar om nätterna alls efter ettårsdagen, medan en annan kissar massor på natten upp till femårsdagen. Det har ju lite med hormoner att göra med. Några är tidiga, några sena, som med allt annat.

• frida20

ta väck blöjan helt på dagarna och var beredd att många underkläder går åt..och att när man tar av blöjan att man säger till dom att de ska säga till när de måste kissa el bajsa..

gjorde så på min dotter och när hon var 2,5år så va hon av med blöjan

• HeartsOnFire

Jag har en 3-åring som inte heller vill sluta med blöja, men han vill inte sitta på pottan eller toaletten heller.
    Jag väntar in honom, men frågar ibland om han vill sitta på pottan eller toaletten. Hittills har han alltid svarat nej.

• Twilight
    frida20 skrev 2011-06-06 00:40:51 följande:

ta väck blöjan helt på dagarna och var beredd att många underkläder går åt..och att när man tar av blöjan att man säger till dom att de ska säga till när de måste kissa el bajsa..

gjorde så på min dotter och när hon var 2,5år så va hon av med blöjan

Fy! Varför göra så när barnet uppenbarligen inte är redo??
  • frida20

hon kissade ändå inte mycket i blöjan utan drog av den hela tiden..och hellre göra så än att vänta på barnet vilket då man kan vänta väldigt länge..min dotter är fyra idag och är både blöjfri och nappfri..

Twilight skrev 2011-06-06 01:15:51 följande:
    Fy! Varför göra så när barnet uppenbarligen inte är redo??
  • Twilight
    frida20 skrev 2011-06-06 01:18:18 följande:
    hon kissade ändå inte mycket i blöjan utan drog av den hela tiden..och hellre göra så än att vänta på barnet vilket då man kan vänta väldigt länge..min dotter är fyra idag och är både blöjfri och nappfri..
    Tog hon av sig blöjan heka tiden så var det ju en annan sak, då visade hon ju att hon var redo, det framgick inte i ditt första inlägg.

Blöj- och nappfri vid fyra var min dotter också, trots att vi tog det i hennes takt 
  • frida20

jo visst..men bara för hon drog av blöjan så gick hon ändå inte till pottan utan hon kunde ställa sig på golvet och bara börja bajsa eller kissa..

Twilight skrev 2011-06-06 01:29:42 följande:
    Tog hon av sig blöjan heka tiden så var det ju en annan sak, då visade hon ju att hon var redo, det framgick inte i ditt första inlägg.

Blöj- och nappfri vid fyra var min dotter också, trots att vi tog det i hennes takt
  • Twilight
    frida20 skrev 2011-06-06 01:32:43 följande:
    jo visst..men bara för hon drog av blöjan så gick hon ändå inte till pottan utan hon kunde ställa sig på golvet och bara börja bajsa eller kissa..
    Men att hon visade att hon inte ville ha blöja är iaf ett första steg
  • frida20

javisst men jag hade nog gjort så ändå..

Twilight skrev 2011-06-06 01:35:05 följande:
    Men att hon visade att hon inte ville ha blöja är iaf ett första steg
  • Jennifer 060828

Dottern var 2,5 när dagblöjan åkte av och 3 år och 8 månader när nattblöjan åkte av.
    Hade inte jag tvekat så hade hon varit torr betydligt tidigare. Jag trodde inte hon skulle klara det när blöjan väl var väck. Dagtid hände det några få olyckor, men aldrig en olycka på natten. Hon blir 5 åt. 

• Twilight
    frida20 skrev 2011-06-06 01:36:46 följande:
    javisst men jag hade nog gjort så ändå..
    Då är du fortfarande hemsk.
  • viseversa

Ta bort blöjan helt. Ja inte på natten då. Men säg att nu är blöjorna för dagsbruket SLUT. Finns inte fler att köa nu=). Ta med henne till en affär och låt henne själv välja trosor. I början får man tvätta och torka en hel del men hon kommer snart märka att det inte är kul att bajsa och kissa på sig. 

Kanske hon häldre vill gå på toan istället för pottan? köp en pall så hon själv kan gå på toa. hon kommer inte ha blöja upp till tonåren. men att vela fram och tillbaka med blöjan hjälper inte. det är bara att ta väck den och sen inte sätta på någon ny. Man får som någon sa ha med sig 6-7par byxor och trosor ut i början. Men nu på sommaren är det ju ett gyllene tillfälle att sluta.

Min ca 2,5 åring har nu vartit blöjfri(på dagen) i snart en månad. I början kissade och bajsade hon på sig hela tiden men bara efter ca 2 veckor var hon så gott som torr. nu händer vääääldigt sellan oluckor=) 

• frida20

nej det är jag inte,,mitt barn tar inte skada av det utan slipper blöjan..

det är en sån frihet..

hellre att hon är utan blöjan än kanske vänta tills hon är fyra och det är fasiken värre..

Twilight skrev 2011-06-06 09:23:49 följande:
    Då är du fortfarande hemsk.
  • EllenEllen

Tack för alla råd! Jag ska resonera med barnafadern ett varv till! Vi bor nämligen skilda så det är viktgt att vi är konsekventa på två håll.

Svar på tråden 3,5-åring som inte vill sluta med blöja