• Anonym

blir inte tänd av att se min sambo naken

jag tänder på en normal man, normal kroppsbyggnad, inte för smal o inte för vältränad, utan en standard man! nu är det så att min sambo, inte är normal, ibland kan jag titta på han o tänka nästan hemska tankar... han är inte fin naken... han är blek, har stor ölmage, extremt otränad, "hängande axlar"... det enda jag gillar med hans kropp är hans underarmar som är smala, solbrända och fina... resten vet jag inte vad jag ska säga om! har försökt få han att träna, ut o gå ev jogga. men han vägrar, säger att han går mkt på jobbet. ändå väger han närmre 90kg nu, och det går bara upp hela tiden! vad ska jag göra?! jag vill ju gärna kunna titta på min man o tycka att han är den finaste i hela världen.. man ska väll inte behöva skämmas att ens man är blek o tjock?!

• Svar på tråden blir inte tänd av att se min sambo naken
  • freddesvanstrom

Hmm...undra hur debatten låtit om det var en man som sa att han inte tände på sin fru för hon blitt tjock...?

• Badabing

Inte äta efter 19 är ju bra men att sen göra det ändå..haha inte bra. Säg åt honmo att inte äta kolhydrater så sent. Fixa en proteindrink eller nåt han kan slurpa i sig när han e hungrig.

• davidian

Men vad många dåliga råd och ännu mera falska mytar som åker runt här: Speciellt TS  men även en del av dom som kommenterat LÄS PÅ om näringslära (och då inte på ett forum där kreti å pleti sprider konstiga huskurer). det är inte svårt och tar inte alls så lång tid. BASTA!  :)

konkret tips.
    försök locka in han på en nyttigare hobby. byt mecka raggarbilar mot tex crossåkning.

• Gung Ho
    Anonym skrev 2011-06-11 21:47:39 följande:
    min sambo har eget företag.. reparerar maskiner, svetsar och liknande.. antagligen ett ganska tungt och ansträngande jobb. och har inte möjlighet att ta med matlåda, därför blir det mkt mat på korvställen, lunchserveringar osv. men han säger själv att han går mkt i jobbet, men för att det ska bli motion krävs det ju ihållande gång och inte ta 10 steg här o 15 steg där.. han har ju försökt äta endast 1 portion på vardagar, men han smusslar och myglar hela tiden "jag har jobbat hela dan, jag måste äta, är så hungrig!" "ja, men de va ju så gott, så jag måste ta mer" "men jag har ju faktiskt tatt kokta grönsaker till, det är ju nyttigt!" "ja, men nu är de helg då har jag inga regler, då får jag äta vad jag vill"
    och på fritiden är hans hobby raggarbilar, och då blir de en del öl. och han har den dåliga vanan att så fort det är fredag, då ska ölen fram, och dricker nåra på fredagen och nåra på lördagen..
    och gym, de tror jag aldrig han skulle gå på.. inte en chans!
    och det är alltid jag som sköter handlandet, jag har förbjudit att han åker o småhandlar i dyra mataffärer, för de har vi inte råd me, utan vi storhandlar en gång i veckan. och jag sköter den biten, det blir inget godis eller liknande..
    tror det enda o göra är att lura med han på långa promenader, riktig power walk!! det är nog det enda man kan göra...
    Felet är ju inte att han äter för mkt mat troligen, utan FEL mat. Är han hungrig konstant pga tungt jobb så behöver han troligen ordentligt med mat, men NYTTIG mat. Grillkäket till lunch är det första som måste ryka, sen får man se över middagen oxå (om den inte redan är nyttig). Grillkäk = fet+kolhydrater i massor = dubbelfel.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-11 22:02:44 följande:
    Men snälla TS! Du kan inte "lura" honom att gå ner i vikt! Det är helt omöjligt! Även om du får med honom på värsta powerwalken varje dag så kommer han tycka "amen nu går jag ju varje dag så nu kan jag moffa i mig några burgare, öl, godis, chips och lite annat"....
    Det måste komma från honom! Du måste jobba med din egen attityd.

Jag har bestämt mig för att den dagen det går ut över min mans hälsa dvs han får hjärtproblem/hjärtinfarkt eller annan sjukdom där övervikt spelar in så lämnar jag honom. Vill inte stå bredvid och kolla in när han dör. Min man är dock MYCKET mer överviktig än din och han vet om min inställning.
    Fast det GÅR ju ut över hans hälsa. Hjärtproblem och stroke är något man bygger upp, gradvis. Alltså föreberede för, genom att äta fel och vara kraftigt överviktig. Det blir åderförkalkning i ådrorna, som inte ger några som helst symtom på ibland 10-20 års tid, innan det kan debutera på ett explosivt sätt; som genom en propp eller en hjärtinfarkt.

Bara hörde hur du faktiskt förnekar verkligheten. Att han redan bygger en ohälsa, kraftigt. (när man väl fått åderförkalkning ex. så är det inte möjligt att häva den; då är den som den är; på livstid)

Men i övrigt så delar jag din syn. Att man inte kan tvinga en annan människa att förändras, bara ta ansvar för vad man själv behöver och vill. Svårt det där.. när man älskar någon, som vansköter sig själv.

TS: du kan inte "lura" honom att gå ner i vikt. Som föregående talare säger, han måste vilja själv. Han är ju en man, inget barn ju. (och antar att det är en man du vill ha? inte en pojke du bossar över och är morsa åt?)
  • Anonym

Ett tips är att berätta för era män att åderförkalkning, som man bygger upp via att vara överviktig och äta fel kost, ofat leder till impotens.   (sant, men tragiskt, något som KANSKE skulle få fler män att fundera lite, över hur dom sköter/missköter sina kroppar)

• Anonym

jag vill inte alls styra och bossa min man, men jag blir orolig för honom, eftersom han inte verkar förstå att det kan bli livshotande... och att det hänt ganska mkt på bara några år... han svettas extremt mkt på nätterna o när han gör de så luktar det verkligen surt! han sover dåligt, är ofta sur o på dåligt humör, känner sig trött, är alltid jättekass i magen... så jag tkr att något borde göras, dessutom har både hans farmor och pappa dött relativt unga i hjärtattacker, och hans storebror har opererat hjärtat för några år sen..

men jag köpte häromdan kapslar till mig själv för att stärka immunförsvaret i mage o tarm med goda bakterier...
    det ville han prova också, och känner sig bättre i magen.. så det är ett litet steg fram iaf!

• ElinJohannaT

Tycker det är viktigt att man fortsätter försöka vara attraktiva för varandra och så, både träna/käka bra för att må bra och orka och för att det faktiskt inte skadar att se så bra ut man kan utifrån förutsättningarna. Varför ska det vara annorlunda mot hur man är som singel? Det är väl klart man är kär i HELA personen, men det hjälper ju knappast attraktion och sexliv att sunka ner sig, bli tjock och slö?! Det är inte utseendefixering, utan handlar om att anstränga sig för sin partner och sin hälsa! Min man är naturligt smal, jag hyfsat smal men har alltid tränat rätt mkt, och inspirerat honom. Är superglad att han är piggare, och fått mer snygga muskler de senaste åren, från att ha varit en smal soffpotatis! :)

• Anonym
    ElinJohannaT skrev 2011-06-29 14:32:56 följande:
    Tycker det är viktigt att man fortsätter försöka vara attraktiva för varandra och så, både träna/käka bra för att må bra och orka och för att det faktiskt inte skadar att se så bra ut man kan utifrån förutsättningarna. Varför ska det vara annorlunda mot hur man är som singel? Det är väl klart man är kär i HELA personen, men det hjälper ju knappast attraktion och sexliv att sunka ner sig, bli tjock och slö?! Det är inte utseendefixering, utan handlar om att anstränga sig för sin partner och sin hälsa! Min man är naturligt smal, jag hyfsat smal men har alltid tränat rätt mkt, och inspirerat honom. Är superglad att han är piggare, och fått mer snygga muskler de senaste åren, från att ha varit en smal soffpotatis! :)
    håller helt med dig! man måste hålla romantiken uppe, man ska ju ändå förhoppningsvis leva ett helt liv ihop, och att han redan nu sunkat ner sig efter 3 år känns ju lagom kul.. det är som med precis allt annat i ett förhållande, man måste jobba med det alltid och det tar tid och kan vara krävande..
    du har helt rätt!!!
  • BarnfrittSamboPar

Hoppsan,

på samma sätt som samtal mellan tjejer handlar om yta yta yta, är det samma sak här på familjeliv när bara tjejer diskuterar detta sinsemellan.

Har ni inte reflekterat över att ni dömer en person efter utseende, men blir rasande om män gör likadant?

• Anonym

det handlar inte bara om själva utseendet, utan att bara för att man vart tillsammans i nåra år så ska man ju inte behöva sunka ner sig totalt, rapa, fisa och vara allmänt svinig, utan att man vill hålla förhållandet vid liv.. jag begär inte att min sambo ska se ut som nån bodybuilder, utan att han kan äta hälsosammare, kanske gå ner ett par kilo och vistas ute i solljuset nångång...

• BarnfrittSamboPar
    Anonym skrev 2011-07-01 03:21:34 följande:
    det handlar inte bara om själva utseendet, utan att bara för att man vart tillsammans i nåra år så ska man ju inte behöva sunka ner sig totalt, rapa, fisa och vara allmänt svinig, utan att man vill hålla förhållandet vid liv.. jag begär inte att min sambo ska se ut som nån bodybuilder, utan att han kan äta hälsosammare, kanske gå ner ett par kilo och vistas ute i solljuset nångång...
    Yta som sagt.

Tänk vilket liv det skulle bli om en kille skulle säga att han tycker att "tjejen är ful, vad ska jag göra" ?
  • honkie

Shit. jag har en ganska konstig kropp. väger hela 94 kg till mina 182 cm. men ingen tror mig när jag berättar det. min idealvilt ligger på 85 kg men det var över tre år sedan jag vägde det sist.

• Anonym

Vet precis vad du snackar om TS! Min man vägde en gång i tiden över 200kg . Idag runt 140 och inte nog med att han är blek som ister, hans hud har inte dragit ihop sig alls eftersom han har bristingar över hela kroppen förutom fråm armvecket ner och knäna ner... Han har så mkt lös hud/valkar på ryggen att jag brukar säga att det ser ut som en julgran. Jag lever lite på hoppet att han ska hitta en diet som fungerar för honom så att han kan komma ner till strax under 110 då han isf kommer att få hjälp av landstinget att bli av med all lös hud. Så att bara tända på min mans kropp? Nä, det händer inte... SOm tur är har vi grymt bra sex ändå annars vet i katten hur det hade gått med vårt förhållande i längden. 

• Anonym (har hört)
    BarnfrittSamboPar skrev 2011-07-11 02:19:58 följande:
    Yta som sagt.

Tänk vilket liv det skulle bli om en kille skulle säga att han tycker att "tjejen är ful, vad ska jag göra" ?
    Det har jag varit med om. 
    En man som i fyllan klagade över att han inte tände på sin sambos kropp... Förståerligt eftersom hon säkert vägde en bra bit över 130 men det lustiga i situationen är att han själv hade en större kropp till sin längd och tror ni att han gjorde något för att minska i vikt? Ack nej. Hycklare är vad jag säger! 
  • Gung Ho
    BarnfrittSamboPar skrev 2011-07-11 02:19:58 följande:
    Yta som sagt.

Äh, vafan! Sluta ta på dig offerrollen...

Hade min tjej blivit fet och ful av att bara sitta och vräka i sig chips hade jag kunnat ta upp det. Nu har hon lagt på sig kg främst pga barnfödande, så det får man ju räkna med och det ser jag inte ens. 
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • BarnfrittSamboPar
    Add3 skrev 2011-07-11 22:28:22 följande:
    Äh, vafan! Sluta ta på dig offerrollen...

Hade min tjej blivit fet och ful av att bara sitta och vräka i sig chips hade jag kunnat ta upp det. Nu har hon lagt på sig kg främst pga barnfödande, så det får man ju räkna med och det ser jag inte ens. 
    Offerrollen? Hur kom du fram till det? Ingen av oss har problem med vikten, däremot av ytliga människor.

Jag tror jag ska beskyllda dig att ta på dig *kastar tärning* bussförar-rollen!
  • Gung Ho
    BarnfrittSamboPar skrev 2011-07-12 00:32:04 följande:
    Offerrollen? Hur kom du fram till det? Ingen av oss har problem med vikten, däremot av ytliga människor.

Jag tror jag ska beskyllda dig att ta på dig *kastar tärning* bussförar-rollen!

Om det är (enligt er) ytliga människor som är problemet, varför ta upp det här med män vs kvinnor....ger knappast det perspektivet... Offer rollen kanske var fel, men genusgnällspik kanske var bättre..
Svar på tråden blir inte tänd av att se min sambo naken