Anonym skrev 2011-06-11 22:02:44 följande:
Men snälla TS! Du kan inte "lura" honom att gå ner i vikt! Det är helt omöjligt! Även om du får med honom på värsta powerwalken varje dag så kommer han tycka "amen nu går jag ju varje dag så nu kan jag moffa i mig några burgare, öl, godis, chips och lite annat"....
Det måste komma från honom! Du måste jobba med din egen attityd.
Jag har bestämt mig för att den dagen det går ut över min mans hälsa dvs han får hjärtproblem/hjärtinfarkt eller annan sjukdom där övervikt spelar in så lämnar jag honom. Vill inte stå bredvid och kolla in när han dör. Min man är dock MYCKET mer överviktig än din och han vet om min inställning.
Fast det GÅR ju ut över hans hälsa. Hjärtproblem och stroke är något man bygger upp, gradvis. Alltså föreberede för, genom att äta fel och vara kraftigt överviktig. Det blir åderförkalkning i ådrorna, som inte ger några som helst symtom på ibland 10-20 års tid, innan det kan debutera på ett explosivt sätt; som genom en propp eller en hjärtinfarkt.
Bara hörde hur du faktiskt förnekar verkligheten. Att han redan bygger en ohälsa, kraftigt. (när man väl fått åderförkalkning ex. så är det inte möjligt att häva den; då är den som den är; på livstid)
Men i övrigt så delar jag din syn. Att man inte kan tvinga en annan människa att förändras, bara ta ansvar för vad man själv behöver och vill. Svårt det där.. när man älskar någon, som vansköter sig själv.
TS: du kan inte "lura" honom att gå ner i vikt. Som föregående talare säger, han måste vilja själv. Han är ju en man, inget barn ju. (och antar att det är en man du vill ha? inte en pojke du bossar över och är morsa åt?)