• Leja3

När är det "ok" att börja kombinera med flaska???

Min bebis är 3 veckor nu och jag ammar på heltid vilket är på både gott och ont. Har jättemycket mjölk vilket är jättepositivt men känner att jag kommer att bli helt utmattad i längden om jag ska amma på heltid i flera månader. Tänkte så småningom börja pumpa eller liknande och ge bebis bröstmjölk i flaska så att pappan kan få vara mer delaktig också samtidigt som jag får vila lite men vet inte riktigt från vilken månad eller vecka man kan göra det isf. Några tips ngn???

• Svar på tråden När är det "ok" att börja kombinera med flaska???
  • Lena

Vi gav i kopp ett mål på natten relativt tidigt, vid en månad började vi med flaska då och då.

• lövet2

Du kan göra det så fort du är beredd att sluta amma. Det är inte alls ovanligt att en baby som fått flaska några gånger, sedan vägrar att äta från bröstet. Så den dagen då amningen känns oviktig, då kan du ge flaska.

• FrkJenny

Det finns egentligen ingen ålder då det är mer okej. Antingen har du en unge som fixar att växla mellan bröst och flaska eller så har du det inte. Det är upp till dig om du tycker det är värt risken. 

• WimZy

Testa så får du se om det funkar eller inte. Grattis till att du har mkt mjölk! Jag var tvungen att ge ersättning.

• Tudor 05

jag har provat med flaska till båda mina grabbar när de varit ca 10 dagar gamla. det har gått jättebra, och det har inte varit några problem att fortsätta amma heller. Jag kan dock rekommendera flaskan från Avent, då den är lite bredare och bebisarna får ett tag om den som påminner om det tag de får om bröstet.

• Jempa10

Vi har börjat testa ge med flaska idag just för att pappan ska få vara med och mata. (Vi är separerade) Nu är vår son 7 veckor. Jag ville inte börja tidigare  och hade kanske kunnat tänkt mig vänta lite till också, just för att slippa risken att han slutar amma. Kan barn äta bröstmjölk åtminstone första halvåret är det ju det absolut bästa för dom!!

Nu har jag också gott om mjölk och han ammar bra, tog även flaskan bra idag och ammade vidare sedan under kvällen. Så jag hoppas han fortsätter amma och kan tänka sig äta från flaska några gånger i veckan kanske.....

Vi hade också flaska från Avent!

• mineral

Jag har ammat och gett ersättning sen X va 3 veckor, är nu 4 månader och ger 2-3 flaskor a 120 ml per dag! (beroende lite var man är och gör...vill inte slita upp brösten om man är ute i snålblåst!) Ammar däremellan. Har köpt Tommie Tippie flaskor på lekia!

Svar på tråden När är det "ok" att börja kombinera med flaska???