• Analoga

Låsa in ett barn som bestraffning

Vad tycker ni om metoden att låsa in ett barn, kring 7-årsåldern, på sitt rum som bestraffning?

Själv tycker jag en sån metod låter helt förfärligt!! Absolut inget jag skulle kunna utöva.

• Svar på tråden Låsa in ett barn som bestraffning
  • Analoga
    Mikesh skrev 2011-06-09 12:36:35 följande:
    amen snutte.. sluta skriva då.
  • Analoga
    Machapuchare skrev 2011-06-09 13:20:33 följande:
    Varför kan man inte jämföra barn och vuxna? De är värda samma respekt!
    Förvisso; men det är nog ett värre trauma för ett barn.
  • Annaïck

Nej det är inte ok. Då har man helt tappat kontrollen över barnet om man måste låsa in det

• Machapuchare

Annaick; en sjuåring skall man väl inte ha "kontrollen över". En sjuåring bör ha "kontrollen över" sig själv...

• mkvp

Jag är mycket tveksam till att någon skulle skriva på ett öppet forum utan att kunna vara anonym om man nu skulle tycka att det var en bra metod/bestraffning....

• augustisten

Nej, det skulle jag inte göra. Däremot har det hänt en gång att jag höll för dörren för min son så att han inte kom ut ur sitt rum. Det är inget jag är stolt över, men jag skulle troligen göra det samma om det hände igen.

Den gången slog han mig väldigt hårt i magen då jag hade sammandragningar. Det tog kanske några minuter innan han lugnat sig och då fick han förstås komma ut igen.

Hade jag kunnat gå hade jag låst in mig själv på toa istället - men just då kunde jag inte det.

• augustisten
    augustisten skrev 2011-06-10 12:25:33 följande:

Nej, det skulle jag inte göra. Däremot har det hänt en gång att jag höll för dörren för min son så att han inte kom ut ur sitt rum. Det är inget jag är stolt över, men jag skulle troligen göra det samma om det hände igen.

Den gången slog han mig väldigt hårt i magen då jag hade sammandragningar. Det tog kanske några minuter innan han lugnat sig och då fick han förstås komma ut igen.

Hade jag kunnat gå hade jag låst in mig själv på toa istället - men just då kunde jag inte det.

Han är inte sju år då heller - utan fyra.
  • Hembakt

Skulle förorda att bestraffning är att ta bort något som personen, för det är en person det handlar om. Tex tv förbud, eller dator förbud.
    Låsa in skapar bara andra problem.

• Melly

Nej det är fruktansvärt och jag skulle aldrig göra det.

• Detvackrastejagvet

Klart dom förtjänar samma respekt. Men barn uppfostrar man och som vuxen är man över det kapitlet (förhoppningsvis).

• Detvackrastejagvet

Och NEJ tycker inte man låser in någon som bestraffning.

• nyfiken flax

Låsa in folk gör man i fängelser, ingen annanstans vad jag vet.

Det kan inte kallas metod utan är en form av misshandel faktiskt.

• Alisa

Nej.                                                       

• solfjäril

Jag tycker inte att någon bestraffning är okej. Jag straffar inte min fru eller min pappa. Varför skulle jag straffa mitt barn?! Är hen mindre värd min respekt?

• HäckHäxan
    Analoga skrev 2011-06-08 18:03:15 följande:

Vad tycker ni om metoden att låsa in ett barn, kring 7-årsåldern, på sitt rum som bestraffning?

Själv tycker jag en sån metod låter helt förfärligt!! Absolut inget jag skulle kunna utöva.

Låsa, som att låsa dörren utifrån, hell no!! Man låser in in barn. Däremot så kan man ju skicka in dom på rummet en stund. Det gör jag och min dotter är bara 3½, men jag skulle aldrig få för mig att låsa dörren, big no no i min värld iaf.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
Svar på tråden Låsa in ett barn som bestraffning