• SötaSarah

Vi som planerar dop/namngivningscermoni!

Jag ser att det finns en gammal tråd om detta men tänkte starta en ny då många där redan haft sitt dop. Vi ska ha vårt dop i slutet av augusti/början av september och skulle behöva andra att diskutera med. Nu kommer vår bebis först om ett par veckor men har börjat kika lite på det då vi vill hinna ha det medans det fortfarande är sommar så dags att börja planera på riktigt så fort bebis är ute.

Så här kan vi dela med oss om tankar, tips och idéer inför dopet eller namngivningscermonin.

• Svar på tråden Vi som planerar dop/namngivningscermoni!
  • SötaSarah

Ja jag har också jättesvårt för ordet ängel på sätt o vis då jag det senaste kopplat det med ett barn som inte lever :S

• SötaSarah

I förrgår kväll beställde jag inbjudningskorten. Blev nöjd! Igår kom mamma och sa att vi kunde vara hemma på deras gård efteråt och fika, jag som skrev på inbjudningarna att vi skulle vara vid kyrkan... Bra tajming! Kändes så surt att hon sa det dagen efter jag beställt också!! Suck... Känns som det redan går fel! :P Hoppas också att bilden jag la till på kortet blir bra, va ju en mobilbild :/

Vi ska i alla fall bjuda på lunch. Troligtvis blir det paj med någon sallad. Vet dock inte vad jag ska göra för pajer. Gör väl två olika sorter.  Några tips på goda pajer? Har nog en ost- och skinkpaj men sen något mer. Och så sallad ska vi ha till det såklart. Sen lite kakor, kaffe, läsk osv.

Nu ska jag bara klura på ett färgtema. Blir nog turkost, vitt och någon mer färg, frågan är vad. Något åt det orangea hållet eller någon annan färg... Hmm!

• Nelah
    SötaSarah skrev 2011-07-23 19:13:03 följande:
    I förrgår kväll beställde jag inbjudningskorten. Blev nöjd! Igår kom mamma och sa att vi kunde vara hemma på deras gård efteråt och fika, jag som skrev på inbjudningarna att vi skulle vara vid kyrkan... Bra tajming! Kändes så surt att hon sa det dagen efter jag beställt också!! Suck... Känns som det redan går fel! :P Hoppas också att bilden jag la till på kortet blir bra, va ju en mobilbild :/

Vi ska i alla fall bjuda på lunch. Troligtvis blir det paj med någon sallad. Vet dock inte vad jag ska göra för pajer. Gör väl två olika sorter.  Några tips på goda pajer? Har nog en ost- och skinkpaj men sen något mer. Och så sallad ska vi ha till det såklart. Sen lite kakor, kaffe, läsk osv.

Nu ska jag bara klura på ett färgtema. Blir nog turkost, vitt och någon mer färg, frågan är vad. Något åt det orangea hållet eller någon annan färg... Hmm!
    Typiskt att hon kom med det efter att du beställt inbjudningskort. Det går inte att stryka med tipex eller dyl? och skriva något annat? Det blir säkert jätte bra, är ju ett vacker motiv i alla fall. Var ifrån beställde du?

Tacopaj brukar vara uppskattat av vår släkt. Hade lite olika pajer på mitt kalas förra året och taco pajen var efterfrågad. Sallad och små baugetter hör ihop med paj tycker jag.

Här blir det inget färgtema. Inget speciefik i alla fall. Korten blev ljusblå med vit fot (tryckte sonens fot på framsidan av alla korten). Du kommer nog på något.
    Jacob 2011-05-18 <3
  • SötaSarah
    Nelah skrev 2011-07-25 19:47:01 följande:
    Typiskt att hon kom med det efter att du beställt inbjudningskort. Det går inte att stryka med tipex eller dyl? och skriva något annat? Det blir säkert jätte bra, är ju ett vacker motiv i alla fall. Var ifrån beställde du?

Tacopaj brukar vara uppskattat av vår släkt. Hade lite olika pajer på mitt kalas förra året och taco pajen var efterfrågad. Sallad och små baugetter hör ihop med paj tycker jag.

Här blir det inget färgtema. Inget speciefik i alla fall. Korten blev ljusblå med vit fot (tryckte sonens fot på framsidan av alla korten). Du kommer nog på något.
    Ja jättesurt! Ska se om det går att göra något åt annars gör jag lappar på datorn o lägger med med den informationen! :) Jag beställde från Optimal print! Fanns jättefina :D

Tack för tips! :)

Jag har inte med temat på inbjudningskortet men tänkte försöka matcha lite färger sen vid maten, tror det blir turkost, vitt o förhoppningsvis nån mer färg! Inbjudningskorten är blå o vita.

Lägger in bilden på Leon jag använde på kortet! :D Hoppas att dom är bra när dom kommer.... Nervös haha! Lägga så mkt pengar och om de blir dåligt, inte kul! :P

• EmmaE86

Vilka fina dopkort det fanns på Optimal print!! Ska nog beställa där. Har äntligen bestämmt tid och datum för dopet vart 1 oktober. Blev verkligen inte som jag tänkt mej, kyrkan vi ska ha är en sommar kyrka så är inte uppvärmd, så i oktober kan det bli kyligt i den och känns som sonen blir för stor, han kommer va 7 månader då :/ men prästen hade inte tid före förutom ett datum då det är bröllop som hela släkten ska på.. Men får bli som det blir!! Skönt att ha lång tid kvar att planera. Tänkte att jag ska ha blått och vitt tema iaf.

• SötaSarah

Emma - vad trist att det inte riktigt blev som tänkt. Jag har ångest att det är så kort tid att planera! :) Färgtemat blir dock turkost o brunt tror jag. Vi fick ut inbjudningarna på posten idag, väldigt sent men är i alla fall 4 v kvar... Borde räcka!

Ja optimal print hade helt klart finaste inbjudningarna :)

• Nojnen

Vi hade dop för LEO, Erik, Valentin i lördags kl.15.30. Allt fungerade som det var tänkt, t.o.m min tidsplan (jag är tidsoptimist). Vi blev fotade av en amatörfotograf innan och under dopet. Leo var superglad i kyrkan och bara jollrade. Vi valde till slut psalmerna 606, "Det gungar så fint" och 791 "Du vet väl om att du är värdefull", jag läste en tackbön för föräldrar.
    Mottagningen hemma hos min mamma blev perfekt. Maten fungerade och alla tyckte om det. Vi serverade varmrökt lax, nypotatis och romsås, kassler, fransk potatissallad, tzatziki, grönsallad, fetaost, oliver och brytbröd. Sen hade mamma gjort ostbricka, utan att vi visste om det. Kaffe, 3 olika sorters småbröd och tårta.
    Under bjudningen fick gästerna skriva en hälsning och gott råd till Leo i ett litet fotoalbum. De blev oxå fotograferade tillsammans med Leo. Kalaset slutade vid 21, då sista gästen gick hem, Leo somnade och vi plockade undan i en timme till.
    Doppresenterna bestod av pengar, halsband, barnbestick, fotoalbum, fotoramar och kläder. Vi fick en sak som vi redan fått till Leo i födelsedagspresent. Den ska vi byta ut mot "min första lock"/"mina tänder"-burk. Pengarna ska vi använda till att göra fot och handavtryck i glas och resterande ska in på Leos sparkonto.
    Allt som allt en mycket lyckad dag!!

• SötaSarah

Nojnen - Härligt att allt blev bra, det låter jättebra! :)

Jag har lite problem då min syster är den som är duktig på stt fotografera men också troligtvis ska va fadder... Då blir det lite svårt för henne att fotografera under dopakten ;)

• Nojnen

Bilder från Leo's dop. Håll till godo!!

Leo's tårta.

Leo i sin dopklänning. Dopklänningen bar jag för första gången 1976, sen dess har den burits av min bror, hans son och nu Leo.

Leo busfrö!

Hannes, mitt gudbarn, Maja, Magnus, Niklas med Leo i famnen, pappa Jesper och mamma Lotta.

Familjen Nilsson
    Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Mamma till Leo, födelsedag 13/5 2011.
  • lovedoodi

Fina dopbilder :D

Vi fick tid idag för vårat dop å det blir redan den 28 aug :P blir att planera hårt fram tills dess ;P

Hur går det med era planeringar?? :)

• SötaSarah

JAg vet fortfarande inte vad jag ska bjuda på för paj mer än ost- och skinka och vilka kakor o så jag ska ha. Och om jag ska baka tårta eller inte?!

Några frågat om önskelista också så måste göra en imorgon!

Det tråkiga är att flera tackat nej. Sambons bror med familj kommer troligtvis ibte och det känns trist då han bara har sin mamma o låtsaspappa där då, han har inte så mkt släkt övar. Känns tråkigt för hans skull! Vi får nog ca 25-30 gäster, känns lite. Hur många har ni?!

• lovedoodi
    SötaSarah skrev 2011-08-06 00:21:38 följande:
    JAg vet fortfarande inte vad jag ska bjuda på för paj mer än ost- och skinka och vilka kakor o så jag ska ha. Och om jag ska baka tårta eller inte?!

Några frågat om önskelista också så måste göra en imorgon!

Det tråkiga är att flera tackat nej. Sambons bror med familj kommer troligtvis ibte och det känns trist då han bara har sin mamma o låtsaspappa där då, han har inte så mkt släkt övar. Känns tråkigt för hans skull! Vi får nog ca 25-30 gäster, känns lite. Hur många har ni?!
    ojj maten har ja inte hunnit tänka på än :P får nog sätta mej med svärmor å diskutera det :P hehe..
    Ja det var ju synd att dom tackat nej :/

vi ska bjuda ca 70 pers men inte säkert att alla kommer..
  • Nojnen

Vi har ganska liten släkt och bjöd inga vänner. Totalt bjöd vi 24st, men vi blev 14pers. Litet, gemytligt och familjärt. Perfekt för oss!!

Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Mamma till Leo, födelsedag 13/5 2011.
  • lovedoodi

Äntligen pysslat färdigt med dopkorten :D

tog sin lilla tid att göra 28 stycken :P
    och det som var mest typiskt det var att det va så svårt att få henne att le på korten den dagen vi tog det å idag när ja äntligen var klara med alla å skickat dom så e det ju klart att vi fick massa jätte fina å glada bilder på henne nu på kvällen :P haha...

• gaby84

sötasara, vi hade pajbuffe på vår namngivning igår

ost o skinka, kyckling/spenat, medelhavspaj ( feta, soltorkade tomater, oliver)
    , salami fetaost, tacopaj, tonfiskpaj, kyckling-thai :)

dressingar på turkisk yoghurt och 4 sorters sallad .. super uppskattat.. 

• Nelah

Idag ska vi träffa prästen.
    Hoppas på att jag får min vilja igenom med det mesta ;)

Här blir det smörgåstårta som min mamma gör och jag bakar tårtan till fikan.
    Vi ska på ett dop nu på söndag och då kanske man kan få lite inspiration.

Jacob 2011-05-18 <3
Svar på tråden Vi som planerar dop/namngivningscermoni!