• NoNoo

Sommarlov 10 veckor, semester 5 veckor, hur ska man lösa det som ensamförälder?

Ja nu är jag ju inte där ännu men kan inte låta bli att tänka lite framåt.
    När barnen är för stora för fritids och har sommarlov och man som ensamförälder har max 5 veckors semester, hur kan man lösa det de veckor man måste arbeta? Ska barnen förväntas kunna ta hand om sig själva hela dagarna?
    Hur har ni andra ensamföräldrar löst det?
    Ska tillägga att jag är ensamförälder på heltid, så det finns ingen pappa närvarande som kan ha barnen då:

♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • Svar på tråden Sommarlov 10 veckor, semester 5 veckor, hur ska man lösa det som ensamförälder?
  • mandelblomma
    jådåsåatt skrev 2011-06-12 23:07:37 följande:
    Bor du i en storstad kan du ju skicka dem på kollo i två veckor, där lär de ha kul. Annars är man väl som ensamstående beroende av släkt och vänner, som vanligt:(
    kollo får man inte per automatik för att man är ensamstående. jag nekades ett år för att vi minsann hade rest själva på semester. Att jag var helt ensamstående och var tvunngen att jobba rätt mycket den sommaren spelade ingen roll.Rynkar på näsan
  • NoNoo
    mandelblomma skrev 2011-06-12 22:48:35 följande:
    Är du säker på 10 år, de brukar ha sommarklubb på många ställen.
    Nej, helt hundra är jag inte men har för mig att jag har hört det. Ska givetvis kolla upp det närmare med skolan
  • mandelblomma
    NoNoo skrev 2011-06-12 23:11:48 följande:
    Nej, helt hundra är jag inte men har för mig att jag har hört det. Ska givetvis kolla upp det närmare med skolan
    jag tror det var 11 eller 12 i vår kommun, men det var något special de hade just på sommaren,.
  • NoNoo
    jådåsåatt skrev 2011-06-12 23:07:37 följande:
    Bor du i en storstad kan du ju skicka dem på kollo i två veckor, där lär de ha kul. Annars är man väl som ensamstående beroende av släkt och vänner, som vanligt:(
    Tyvärr har man inte per automatik rätt till kollo för att man bor i en storstad.
  • pcalma

Fritids till de fyller 12 år är kommunerna skyldiga att erbjuda.
    Efter det kan man ansöka om dispans om de ff behöver.
    Jag vet eftersom jag göfick göra så för min dotter när hon fyllde 12 år o jag jobbar även inom barnomsorgen.

• mandelblomma
    NoNoo skrev 2011-06-12 23:14:46 följande:
    Tyvärr har man inte per automatik rätt till kollo för att man bor i en storstad.
    nej det var nog så förr, men ingen kriterie alls längre...eller att man är ensamstående.
  • NoNoo
    pcalma skrev 2011-06-12 23:14:49 följande:
    Fritids till de fyller 12 år är kommunerna skyldiga att erbjuda.
    Efter det kan man ansöka om dispans om de ff behöver.
    Jag vet eftersom jag göfick göra så för min dotter när hon fyllde 12 år o jag jobbar även inom barnomsorgen.
    Ja men det låter ju bra Det är ju dessutom ganska stor skillnad mognadsmässigt om man jämför en 10-åring och en 12-åring. Så då ska de nog klara sig och få en mindre nipprig mamma på köpet.
  • Nyfiken gul

*kolla med föräldrarna till barnens kompisar, kan dom några dagar kanske följa med åt något håll?

*kolla med andra släktingar och vänner om dom kan hjälpa till?

*titta även i din lokaltidning eller via kommunens hemsida och se vad som finns att erbjuda barnen under sommarlovet. Många kommuner har ju typ "dagverksamhet" av olika slag man kan anmäla sig till kostnadsfritt som dom får gå på under dagarna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jådåsåatt
    mandelblomma skrev 2011-06-12 23:09:25 följande:
    kollo får man inte per automatik för att man är ensamstående. jag nekades ett år för att vi minsann hade rest själva på semester. Att jag var helt ensamstående och var tvunngen att jobba rätt mycket den sommaren spelade ingen roll.Rynkar på näsan
    Fast här i Malmö anmäler man sig bara, det finns ett visst antal platser som betalas av socialen som går till barn som verkligen behöver det, resten kan vem som helst ta bara man betalar.

Men det är möjligt att det är olika, man kan ju se det som ett alternativ iaf:)
  • mirre2

Jag har  4 barn på heltid (ingen pappa finns)  inte ens 1sek/år mina "små går givetvis på dagis och fritids Mina stora e hemma själv 13år och 16år (varit  de även förra sommaren) har semster i 4 veckor

• mossan

hej nonoo!

låter som en riktig huvudbry det där...

det finns hur mycket kollo/läger som helst över hela landet, problemet är väl snarare att det kan kosta om det är fullt på alla gratisvarianter. då rekommenderar jag dig att söka stipendier för den typen av verksamhet, hos t.ex kyrkan.  

vet inte alls hur din situation ser ut med tider, grannar och släkt, men självklart sätter "standardsemestern" käppar i hjulet. och är man ensamstående är man väl såpass van vid att klara sig själv att det kan vara svårt att visa att man behöver hjälp och assistans, men det bästa tipset är nog alltid att be andra om en hand. kanske kan dina ungar få hänga med en annan familj så kan ni bytas av när du har semester sen? 

oavsett önskar jag dig lycka till! jag samlar på mig tips inför framtiden här :)

trevlig sommar {#emotions_dlg.flower} 

• NoNoo
    mossan skrev 2011-06-17 12:56:46 följande:
    hej nonoo!

låter som en riktig huvudbry det där...

det finns hur mycket kollo/läger som helst över hela landet, problemet är väl snarare att det kan kosta om det är fullt på alla gratisvarianter. då rekommenderar jag dig att söka stipendier för den typen av verksamhet, hos t.ex kyrkan.  

vet inte alls hur din situation ser ut med tider, grannar och släkt, men självklart sätter "standardsemestern" käppar i hjulet. och är man ensamstående är man väl såpass van vid att klara sig själv att det kan vara svårt att visa att man behöver hjälp och assistans, men det bästa tipset är nog alltid att be andra om en hand. kanske kan dina ungar få hänga med en annan familj så kan ni bytas av när du har semester sen? 

oavsett önskar jag dig lycka till! jag samlar på mig tips inför framtiden här :)

trevlig sommar {#emotions_dlg.flower} 
    Hej och tack för ett bra inlägg.
    Ja ekonomin sätter tyvärr ofta käppar i hjulet. Under en period när barnen var mindre så övervägde jag att åka på familjeläger med barnen genom organisationen makalösa föräldrar, men jag hade helt enkelt inte råd.
    Jag har sökt fonder och stipendier främst för andra utgifter såsom barnens fritidsaktiviteter och det behövdes nya cyklar nu i vår mm. Jag har fått beviljat en del, men tyvärr så ramlar lätt pengarna ner i andra behövliga hål.

Men en positiv sak har iallafall hänt de senaste dagarna och det är att en vän till mig i Jämtland har pratat med sina föräldrar som gärna vill ha barnen ngn vecka eller två som "sommarbarn". Det var ju vanligare förr att "stackars stadsbarn" skulle få komma ut på landet och friska luften

Trevlig sommar du med
  • Lidor

Försök att få semestern den perioden dagis eller fritids är stängd. Resten av sommarn kan barnen vara på dagis/fritids och träffa sina kompisar eller på kollo beroende på barnens ålder. Har du ngn nära anhörig (dina föräldrar eller syskon) Be dem ha dina barn med sig på sin semester på landet el liknande resa. Mina föräldrar brukar resa med mitt barn nu senaste tiden (mitt barn är nu 5).

• Lidor

Det var bland de bästa jag har gjort att låta mitt barn åka på en tripp med sin mormor och morfar , det vart lyxsemester enligt mitt barn :), 1 vecka eller 2 . Eller uppdelat 1 veckas semester med mormor/morfar.

Svar på tråden Sommarlov 10 veckor, semester 5 veckor, hur ska man lösa det som ensamförälder?