• Jelenas

Vad bör en 4½ kunna?

Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
    T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.

• Svar på tråden Vad bör en 4½ kunna?
  • Tjollabolla
    Jelenas skrev 2011-07-26 21:53:52 följande:
    Det är lite andra saker jag har funderat på om just det här med den sociala biten.
    Vad tycker ni "krävs" av barnen? Ta t ex om man är hemma hos någon och den personen säger hej(om det är någon hon känner dvs) så vägrar hon säga hej tillbaka eller om man frågar nåt så svarar hon inte.
    Eftersom jag bara är hennes "bonusmamma" så är jag osäker hur mycket jag kan "kräva" eller inte.
    Eller jo förresten i mitt hem vill jag att man svarar om man frågar nåt eller att man te x tackar för maten. Vanligt hyffs med andra ord. :)

Jag ska även tillägga om jag inte redan har gjort det att jag är väldigt mån om denna lilla tjej.
    Min 4åring är alltid blyg i början när nån kommer eller om man är nånstans, han brukar inte svara på hej och jag tvingar honom inte heller. Jag brukar bara säga glatt; Hej säger man ju! eller nåt.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Jelenas
    Tjollabolla skrev 2011-07-28 08:43:08 följande:
    Min 4åring är alltid blyg i början när nån kommer eller om man är nånstans, han brukar inte svara på hej och jag tvingar honom inte heller. Jag brukar bara säga glatt; Hej säger man ju! eller nåt.
    När man precis träffas förstår jag också att man kan vara lite blyg men det här är om man t ex har varit hemma hos farmor och farfar i ett par dagar.
  • Tjollabolla
    Jelenas skrev 2011-07-28 10:56:47 följande:
    När man precis träffas förstår jag också att man kan vara lite blyg men det här är om man t ex har varit hemma hos farmor och farfar i ett par dagar.
    Hmm säger man hej då? Om man varit hos nån i flera dagar?
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Jelenas
    Tjollabolla skrev 2011-07-28 11:02:44 följande:
    Hmm säger man hej då? Om man varit hos nån i flera dagar?
    Det behöver inte just vara ordet hej. Kan vara godmorgon om hon precis har vaknat, är du mätt? efter maten osv osv.
  • chobokid
    caliningrad skrev 2011-06-15 06:13:50 följande:
    min dotter blir 4 om 2 veckor.
    Hon kan uttala sig obehindrat pa franska, engelska, samt forstar en del svenska och thailandska.
    Hon raknar upp till 100 pa engelska, 10 pa franska och thailandska.
    Hon kan skriva och lasa alla bokstaver (latin alfabet bara).
    Hon kan skriva sitt namn och alla sina kompisars namn, samt en del ord sasom "hat", "cat", "fox" osv.
    Hon kan simma utan flythjalpmedel sen 6 manader tillbaks.
    Hon kan kla sig sjalv forstas, ga pa toa sjalv, duka bordet i ordning, laga enkel mat sasom omelett, mata katten. 
    Det finns barn som är tidiga med många saker. Att laga enkel mat låter dock lite väl överdrivet... 

Min 4årige son räknar till ca 20, älskar att bygga med lego, är nollintresserad av bokstäver (storasystern kunde bokstäverna när hon var 2,5), har bra balans på sin springcykel ... kommer inte på något mera. Han har varit sen med att bajsa på toaletten, det hände faktiskt igår för första gången att han bajsade på toa, annars har han velat ha blöja. 
    När han var 1-2 år tyckte han om att bitas och slåss när han inte tyckte om något. Nu har han vuxit ur det beteendet och är älskad av många barn på hans förskola.  
  • chobokid

Svar på TS fråga: Det är relativt lite en 4åring bör kunna, det brukar de gå igenom på BVC. 

• Chokladälskaren

Jag vet inte vad dem bör kunna. Men min dotter kan räkna upp till 20, har kunnat hela alfabetet sen hon var 2 år, skriva sitt och andras namn, torka sig när hon har kissat, ta på tandkräm på tandborsten, ta fart på gungan, rita, pussla, spela lite lättare spel, duka av sin egen tallrik iaf, ta på och av kläder, cykla(dock fortf med stödhjul)... ja det finns säkert mycket mer hon kan som jag inte kommer på just nu.

• Chokladälskaren

Just det, kom på fler grejer... hon klara sig själv på datorn. Kommer in på vissa program utan att man behöver hjälpa henne och hon är väldigt social som tycker om att leka med kompisar men gärna att träffa folk öht.

• Chokladälskaren

Kan även plocka i och ur diskmaskinen och lägga det i skåp och lådor där det ska vara men det är endast när hon känner för det.

• Jelenas

Nu har hon flyttat hem till oss och bor varannan vecka. Hon går även hos min sons dagmamma och det fungerar bra. Förutom den sociala biten, hon vet inte alls hur man ska bete sig. Får hon inte som hon vill händer det att hon slåss, sätter sig och tjurar, Smäller igen dörrar framför hennes bror osv osv. Så vi har har en del att jobba på. Mamman har trots flera tider hos BVC inte kommit på 4 års kontrollen så nu väntar vi på att få tid där vi har våran minsta då hon har fått byta.

Får se vad de säger där. :)

• Sannys
    caliningrad skrev 2011-06-15 06:13:50 följande:
    min dotter blir 4 om 2 veckor.
    Hon kan uttala sig obehindrat pa franska, engelska, samt forstar en del svenska och thailandska.
    Hon raknar upp till 100 pa engelska, 10 pa franska och thailandska.
    Hon kan skriva och lasa alla bokstaver (latin alfabet bara).
    Hon kan skriva sitt namn och alla sina kompisars namn, samt en del ord sasom "hat", "cat", "fox" osv.
    Hon kan simma utan flythjalpmedel sen 6 manader tillbaks.
    Hon kan kla sig sjalv forstas, ga pa toa sjalv, duka bordet i ordning, laga enkel mat sasom omelett, mata katten. 
    haha ser ingen ironin i detta? :) Tyckte det va hysteriskt kul!
  • Jelenas

Nu har äntligen 4 års kontrollen varit. Den blev bara 6 mån försenad pga olika anledningar. Men hon klarade alla tester galant. Dock så är det här med den sociala biten ett stort problem fortfarande så en psykolog ska kontaktas.

Svar på tråden Vad bör en 4½ kunna?