Vad bör en 4½ kunna?
Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.
Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.
Svar på TS fråga: Det är relativt lite en 4åring bör kunna, det brukar de gå igenom på BVC.
Jag vet inte vad dem bör kunna. Men min dotter kan räkna upp till 20, har kunnat hela alfabetet sen hon var 2 år, skriva sitt och andras namn, torka sig när hon har kissat, ta på tandkräm på tandborsten, ta fart på gungan, rita, pussla, spela lite lättare spel, duka av sin egen tallrik iaf, ta på och av kläder, cykla(dock fortf med stödhjul)... ja det finns säkert mycket mer hon kan som jag inte kommer på just nu.
Just det, kom på fler grejer... hon klara sig själv på datorn. Kommer in på vissa program utan att man behöver hjälpa henne och hon är väldigt social som tycker om att leka med kompisar men gärna att träffa folk öht.
Kan även plocka i och ur diskmaskinen och lägga det i skåp och lådor där det ska vara men det är endast när hon känner för det.
Nu har hon flyttat hem till oss och bor varannan vecka. Hon går även hos min sons dagmamma och det fungerar bra. Förutom den sociala biten, hon vet inte alls hur man ska bete sig. Får hon inte som hon vill händer det att hon slåss, sätter sig och tjurar, Smäller igen dörrar framför hennes bror osv osv. Så vi har har en del att jobba på. Mamman har trots flera tider hos BVC inte kommit på 4 års kontrollen så nu väntar vi på att få tid där vi har våran minsta då hon har fått byta.
Får se vad de säger där. :)
Nu har äntligen 4 års kontrollen varit. Den blev bara 6 mån försenad pga olika anledningar. Men hon klarade alla tester galant. Dock så är det här med den sociala biten ett stort problem fortfarande så en psykolog ska kontaktas.