• Marcus121

Var är min mamma?

Hej.
    Vet inte riktigt var jag ska börja.
    Jag har haft min dotter med ensamvårdnad sedan hon var 1år.
    Hennes mamma har varit in och ut på olika behandlingar för dvs saker.

Nu när min/vår dotter blivit större, har hon börjat fråga var hennes mamma är.
    Till en början sa jag att mamma är på sjukhuset för hon inte mår bra.
    Nu har hon börjat ifrågasätta hur länge man kan vara på sjukhuset.

Så vad Tycker nu är en lämplig övergång?
    Mamman kommer inte ha eller ta något ansvar alls för sin dotter. Träffat henne 1gång varannan månad..
    Jag vill ju gärna inte gå in på detaljer med en 4åring om varför hennes mamma inte är en del i hennes liv.
    kanske skulle tillägga att jag har varit singel under hela tiden så ingen "plastmamma" har funnits.

Kan jag säga att hennes mamma inte har rätt att träffa sitt barn för att det skadar henne?
    1 veckas gråtande för 1 timmes "träff" skulle snarare säga att hon är här för att låna datorn och inte umgås med sin dotter.

Ush vad ska jag göra?

Skulle vara tacksam för svar.

• Svar på tråden Var är min mamma?
  • MalinEddie

Vad har mamman till barnet för problem? Så länge mamman inte är frisk och deras möten skadar barnet tycker jag att ni ska ta det lugnt med kontakt. Förklara för din dotter att hennes mamma inte mår bra just nu men att hon samtidigt älskar henne. Försök att fokusera på det positiva i deras möten när du pratar med henne.

• Marcus121

Mamman har alkohol samt drog problem. med medföljande fysiska besvär.

Man kan säga att hon helt enkelt inte kan ta hand om sig själv därför kan hon inte ta hand om sitt barn heller.

Hon prioriterar sig själv framför barnet. Det har hon alltid gjort.

• Marcus121
    Kanina skrev 2011-06-15 22:39:09 följande:
    "skäms som en hund" för vad?
    Framför allt för att saker och ting inte funkade på kärleks fronten. Men att min "nya" kommer bli tvungen att ta del av denna jäkla soppa.
  • Kanina
    Marcus121 skrev 2011-06-16 17:04:23 följande:
    Framför allt för att saker och ting inte funkade på kärleks fronten. Men att min "nya" kommer bli tvungen att ta del av denna jäkla soppa.
    som du nog märker genom FL ser det inte ut att vara ett problem för flickorna! -Kör på istället!
  • Marcus121

Ni har en poäng.
    Så var börjar jag?.
    Någon som har några tips. Känner mig hyfsat rostig.

Ragga på nätet är inte något för mig. Ensamstående pappa ligger inte högt i top.
    Sorgligt men sant =(

• Queenie70
    Marcus121 skrev 2011-06-17 22:25:01 följande:
    Ni har en poäng.
    Så var börjar jag?.
    Någon som har några tips. Känner mig hyfsat rostig.

Ragga på nätet är inte något för mig. Ensamstående pappa ligger inte högt i top.
    Sorgligt men sant =(
    DET kära du beror helt på vilken kvalitet av kvinnor du väljer att lägg an på. Finns gott om ensamstående mammor därute också.
  • Queenie70

...och som ensamstående pappa till ett litet barn lär du nog få lära dig att nätragga .....

• broglo

Angående dating, så vänd det till din fördel att du är en engagerad pappa. Visst kan det vara så att många tänker att varv extra innan de ger sig in i ett förhållande där det finns barn inblandade, men å andra sidan så kan man se ett engagerat föräldraskap som en "kvalitetsstämpel". För många kvinnor är det attraktivt att träffa en man som uppenbarligen är en duktig, engagerad och omsorgsfull förälder (vilket du verkar vara av det här att döma). Jag internetdejtade en hel del innan jag träffade min nuvarande man (på nätet, btw) och jag sorterade inte bort de som hade barn sedan tidigare.

Jag tror bara att du behöver känna dig redo igen och försöka tänka bort dina gamla erfarenheter. Tjejerna finns nog där! 

• Marcus121

Får väl börja lägga in stöten på kassörskan på närliggande livsmedelsbutiken.
    Hon har varit mer än bara trevlig mot mig.

Och hon bör väl veta att jag är ensamstående vid detta laget... =)

Jag vill tacka alla som har svarat i min tråd.
    Känner mig inte alls så förtvivlad längre.

Så tack.

• Tårtsmulan

Tycker faktiskt att det är bäst att alltid hålla sig till sanningen och berätta så mycket som möjligt för sina barn. Sedan får man anpassa sig efter ålder så klart.

Jag skulle nog varit tydligt med att ALLA har en mamma och en pappa MEN ibland så bor man inte/träffar inte alltid både sin mamma och pappa. Ibland kan det bero på att tex mamma är sjuk. Ibland kan de beror på att mamma och pappa skiljt sig.

Din dotter har säkert kamrater på dagis som också bara lever med en förälder? Tex "Din kompis Lisa bor ju bara med sin mamma - precis som du bara bor med mig".

Förklara att hennes mamma älskar henne men att mamma är sjuk, hennes sjukdom sitter i huvudet och gör att hon behöver bo själv för att må bra. Att hennes mamma älskar henne men att hon inte kan träffa henne för att hon är sjuk. Berätta vidare att hennes mammas sjukdom blir man inte frisk från, som tex när man är förkyld och har feber och sedan är man frisk. Att hennes mamma kommer att vara sjuk länge - ända tills din dotter har blivit stor och själv fått barn tex (inte väcka några falska förhoppningar och samtidigt få din dotter förstå hur länge det handlar om?)

Och glöm nu inte att tala om hur mkt du älskar henne. Du älskar henne dubbelt så mycket så hon har det dubbelt så bra Glad

• ejenny

jag håller med de andra - du behöver ju inte dra upp hela problematiken med barnets mamma på första daten, men indikera på att du bär hela ansvaret för ert barn och att mamman är ute ur bilden i form av vårdnadshavare men inte helt och hållet. Den du sedan möter kommer att lägga ihop ett och annat själv och det är faktiskt tilltalande med en man som tar ansvar och inte alls konstigt med ett förflutet. Alla bär ju mer eller mindre på något som man ogärna tar fram i solljuset. Och att hon är indirekta eller direkta orsaken till att du har ekonomiska trubbel som du nu bearbetar är inte heller något att skämmas över.

Har mamman känslor kvar för dig eller är det bara platoniskt för att få stålar och låna datorn hon kommer? I sådant fall lär du ju inte ha problem när du träffat något med en svartsjuk föredetta som försöker förstöra.

Tips hur du ska prata med barnet kan jag tyvärr inte ge, men jag hade också tryckt på det positiva och sagt att mamma är hos doktorn för att hon mår dåligt men att hon älskar och saknar dottern. Sen med åldern förklarat. Hon har ju dig och du framstår som stabil - det räcker bra för att ge henne en bra grund att stå på under sin uppväxt. Jag hoppas verkligen att du hittar en gyllene medelväg för din egen del och för dotterns. Kram och lycka till med raggandet :)

• Marcus121
    ejenny skrev 2011-06-17 23:18:27 följande:
    jag håller med de andra - du behöver ju inte dra upp hela problematiken med barnets mamma på första daten, men indikera på att du bär hela ansvaret för ert barn och att mamman är ute ur bilden i form av vårdnadshavare men inte helt och hållet. Den du sedan möter kommer att lägga ihop ett och annat själv och det är faktiskt tilltalande med en man som tar ansvar och inte alls konstigt med ett förflutet. Alla bär ju mer eller mindre på något som man ogärna tar fram i solljuset. Och att hon är indirekta eller direkta orsaken till att du har ekonomiska trubbel som du nu bearbetar är inte heller något att skämmas över.

Har mamman känslor kvar för dig eller är det bara platoniskt för att få stålar och låna datorn hon kommer? I sådant fall lär du ju inte ha problem när du träffat något med en svartsjuk föredetta som försöker förstöra.

Tips hur du ska prata med barnet kan jag tyvärr inte ge, men jag hade också tryckt på det positiva och sagt att mamma är hos doktorn för att hon mår dåligt men att hon älskar och saknar dottern. Sen med åldern förklarat. Hon har ju dig och du framstår som stabil - det räcker bra för att ge henne en bra grund att stå på under sin uppväxt. Jag hoppas verkligen att du hittar en gyllene medelväg för din egen del och för dotterns. Kram och lycka till med raggandet :)
    Mamman har inte några känslor kvar för mig, Har efter 3-4killar efter mig så är jag ur en kärleksaspekt ur bilden.
    Det handlar bara om Tigande av pengar och lånadet av dator.

Däremot kommer hon försöka förstöra. Det har hon gjort innan. Mest troligt att hon kommer göra allt hon kan för att få mig att må skit. Nästan som att hon mår bra av det.

Men denna gången kommer jag be henne dra åt skogen.
  • Kanina
    Marcus121 skrev 2011-06-18 10:17:11 följande:
    Mamman har inte några känslor kvar för mig, Har efter 3-4killar efter mig så är jag ur en kärleksaspekt ur bilden.
    Det handlar bara om Tigande av pengar och lånadet av dator.

Däremot kommer hon försöka förstöra. Det har hon gjort innan. Mest troligt att hon kommer göra allt hon kan för att få mig att må skit. Nästan som att hon mår bra av det.

Men denna gången kommer jag be henne dra åt skogen.
    vad sägs om att köpa en begagnad liten dator till henne? så kanske hon låter er vara i fred?
  • Marcus121

Varför ska jag köpa något till en person som köpt saker i mitt namn och skuldsatt mig för 90tusen?

Hon kan gå till biblan från och med nu.

• reva

Ett sätt att undvika lånandet av dator är att träffas i en lekpark eller på ett lekland istället för hemma hos dig.
    Att mötas på "neutral" plats kan även göra det lättare för din dotter att se att mamma finns men är inte en del av mitt vardagsliv.

Det du kan säga till din dotter är att lyssna och klura ut vad är det hon vill veta.... Inte svara på något mer än det hon verkligen frågar efter.
    Frågar hon hur länge man kan vara på sjukhus så svara t ex...... Tills man blir frisk..... (kommer säkert följdfrågor men svara på dem allt eftersom....)

Vi vuxna ger lätt för mycket information och svarar på det vi tror att de vill veta, inte det som barnen verkligen frågar efter.....

• Dr Mupp

Jag är uppvuxen med ensamstående pappa utan närvarande mamma. Jag har alltid vetat vad min mamma går för. Min pappa har inte dolt sanningen utan berättat som det är utan att snacka skit och utan att gå in på detaljer. Jag tycker det var rätt gjort av honom, jag är glad att jag alltid vetat var min mamma är och varför hon inte bor med oss. Jag tycker det är det enda schyssta att göra. Barn är inte dumma och det har ju din dotter redan visat eftersom hon ifrågasätter hur länge man kan vara på sjukhus. Så berätta saningen att mamman har problem med missbruk som gör henne sjuk och därför inte kan ta hand om dottern.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Marcus121 skrev 2011-06-24 23:16:00 följande:
    Hon är 4år.. kanske lite tidigt?
    Nejdå, Förklara på hennes nivå. Hon har rätt att veta.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Emeliie89

Jag har samma problem men här är det pappan som inte är med och jag som tar ansvaret. Min son är bara 10 månader än sålänge men jag har grov ångest för den dagen då han frågar efter sin pappa. Har inte en aning om hur jag ska förklara på rätt sätt :(

Svar på tråden Var är min mamma?