• popcornplaya

Hur tänker du runt abort om barnet har DS?

Har du aborterat ett barn med DS eller ska du göra det eller tänker du göra det om det nån gång visar sig att du bär på ett barn med DS?

Hur tänker du kring det hela?

Är lite nyfiken hur folk resonerar i sina beslut runt det här och skulle vilja veta lite mer. När det kommer in lite svar kan jag skriva mer om vad jag tycker i frågan.

Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 12:32
    Jag tycker att det är riktigt läskigt med en värld där man får möjligheten att sålla bort dom som inte följer normen eller är som alla andra. Och att dom flesta som väljer att ta bort oftast inte är pålästa alls eller vet vad dom egentligen väljer bort.

Vilken fruktansvärd värld alla med ds växer upp i när dom vet att dom inte är önskade och ett skäl till att göra abort.

Nä, jag blir bara så illamående......
  • Svar på tråden Hur tänker du runt abort om barnet har DS?
  • Ellieott
    Crusades skrev 2011-07-03 15:57:43 följande:
    DS klassifieras som sjukdom rent medicinskt vare sig du vill eller inte. Du får väl gå till läkarförbundet eler nåt och tvinga dom att ändra definition bara så du kan ha rätt =)
    Nej det är ingen sjukdom rent medicinskt! Varför säger du massa saker som inte stämmer?! Det är ett syndrom.
  • skoteroverall
    sasty skrev 2011-07-03 15:47:34 följande:

Jaaa,      ska jag läsa gång på gång att om man har DS   så har man kromosonfel ?

Det är ingen sjukdom utan en utvecklingsstörning  !

Och när blev en utvecklingsstörning en sjukdom ???

Blir fasiken mörkrädd när jag ser vad du skriver!     Har jobbat i 5 år med dessa fantastiska människor som har DS och herrejävlar vad dom är lika friska som vi !

fast om dom var som "vi" så skulle inte du behöva jobba med dom...
  • popcornplaya
    skoteroverall skrev 2011-07-03 17:24:00 följande:
    fast om dom var som "vi" så skulle inte du behöva jobba med dom...
    Hon skrev lika FRISKA som vi men bara för att man är frisk fysiskt så kan man ha andra problem i livet.
    Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • sasty
    popcornplaya skrev 2011-07-03 17:35:20 följande:
    Hon skrev lika FRISKA som vi men bara för att man är frisk fysiskt så kan man ha andra problem i livet.
    Jag såg din blogg nu..   och jag läser och kommer verkligen följa den.
    Underbara små hjärtegull du har :)
  • Jag är bara jag

Jag skulle aldrig göra fosterdiagnostik i syfte att upptäcka såna "fel" som t.e.x ds för abort är totalt uteslutet för min del-oavsett skäl så mördar jag inte ett fruktanvärt efterlängtat barn!

• GullpuckotMe

Jag skulle nog inte behålla om jag fick veta att barnet hade DS.

• ako75

Jag tror inte jag skulle göra abort för DS, men jag gjorde KUB- test för att få veta om jag hade hög risk för  ett barn med tris 13 eller 18 (alltså oförenligt med mer än något dygns liv utanför livmodern). I så fall (tris 13 eller 18) skulle jag helt ärligt känna att det var rätt mot barnet att slippa födas, lida en stund och sedan dö, och för mig att slippa vänta på mitt döda eller döende barn.

Om jag fick veta att jag bar ett barn med DS skulle jag vilja göra en organscreening för att titta efter ev allvarliga hjärtfel etc som trots allt är vanligare på barn med DS, och visst, om barnet hade ett allvarligt hjärtfel som troligen skulle leda till döden hade jag gjort abort. Det gäller dock lika mycket för ett barn utan DS men med allvarlig, dödlig missbildning. Jag tror oxå att jag gärna hade velat veta och förbereda mig på att ta emot ett funktionshindrat barn i den mån man kan.

Jag har inte varit i situationen, så detta är bara ypotetiskt för mig. JAg tycker att ni som diskuterar mest högljudt i tråden ska ta o tagga ner lite o försöka ha lite förståelse för varandras åsikter!

• Anna4

Låter bra ako! Så skulle jag kunna tänka mig att göra men har aldrig kollat något. Tycker också att alla ska respektera varandras åsikter.

• S Sofia
    Crusades skrev 2011-07-03 15:34:59 följande:

Man kan säga att en person ÄR handikappad. Har man ett handikapp är man handikappad.

Precis som att man är CP-skadad om har celebral pares.

Man kan inte säga "du är CP" (som i "du är celebral pares"), det kan jag gå med på, för då blir det grammatiskt inkorrekt. Men att säga "du är CP-skadad" är inte fel.

Människor beskrivs som både CP-skadade och handikappade i läkartidningar och dylikt, så nej, det är inte fel.

Jag har en kille som HAR en Cp-skada. Han är inte CP. Han HAR det.

Om folk frågar vad han har för sjukdom så svarar jag "förkyld" om han är det, annars så är han inte sjuk. Han är sjuk när han har feber eller nått sånt som vi icke handikappade har när vi är sjuka.

För dig kanske detta med de små orden inte har någon betydelse, men för oss anhöriga eller de handikappade har det en enorm betydelse.
  • S Sofia

Som svar på TS så skulle jag aldrig abortera bort ett foster med DS.
    För mig själv så skulle jag bara kunna tänka mig att göra abort om fostret inte har något som helst liv utanför livmodern.

• frukarlssonn

Jag skulle aldrig göra abort.

Olivia 090610 ~ Freja101020
Svar på tråden Hur tänker du runt abort om barnet har DS?