• Leniz1

Tycker ni det är ok att ljuga om ert barns ålder?

Tycker ni det är ok att ljuga och säga att ert barn är yngre än vad det egentligen är för att ni ska få gratis / billigare inträde på djurpark / bio / museum osv?

• Svar på tråden Tycker ni det är ok att ljuga om ert barns ålder?
  • Tonårsmamman1

Jag brukade inte ljuga men däremot lät jag dem veta att jag tyckte deras regler för vem som är barn är fel. 
    Dvs man är barn när man är 14 men sedan betalar man vuxenpris. Då brukade jag säga 2 vuxna och 2 barn, även om barnen var 15, bara för att markera. Sedan är det ju inte som sitter i kassan som bestämmer reglerna, så det hjälper ju inte ändå.

• Velour
    Tonårsmamman1 skrev 2011-06-26 12:33:27 följande:
    Jag brukade inte ljuga men däremot lät jag dem veta att jag tyckte deras regler för vem som är barn är fel. 
    Dvs man är barn när man är 14 men sedan betalar man vuxenpris. Då brukade jag säga 2 vuxna och 2 barn, även om barnen var 15, bara för att markera. Sedan är det ju inte som sitter i kassan som bestämmer reglerna, så det hjälper ju inte ändå.
  • Selfish Geene

nej, det är inte ok, det är stöld eller bedrägeri, beroende på hur man väljer att se på saken 

• Selfish Geene
    Babyystar skrev 2011-06-17 14:30:45 följande:
    Jag tycker inte att det skadar någon så jag ser inget dåligt med det direkt :)
    Det skadar verksamheten om människor utnyttjar den utan att betala för sig
  • frida20

nej det är inte ok..

man betalar om man ska betala,,vad lär man annars sina barn??

• FruLiNi
    Mälaröbo skrev 2011-06-26 12:26:04 följande:
    Har gjort det när barnen var små och inte förstod vad jag gjorde, men så fort de blev stora nog för att själva veta sin ålder och kunna svara på frågan så slutade jag.
    Tycker att det är svårt att stå för den sortens värderingar inför barnen och be dem att själva ljuga.
    Det där var ett konstigt resonemang. Hyckleri är vad det är.
  • BlommyNess12

Alltså.. Jag kan göra så om det handlar om nån månads diff. Som när min son var 13 månader och vi skulle åka tåg, barn upp till 12 månader åkte gratis.. jag tyckte ett en månad hit eller dit inte spelade nån roll..
    Men inte om det är tre-fyra månader eller mer.

• Raskask

Nej.

Enligt min erfarenhet brukar folk i entrekassorna släppa in det minsta barnet gratis utan att man behöver föryngra barnet märkligt nog.

• unavailable

Nej, för mig känns det inte okej och jag har aldrig ljugit om deras ålder.

• mia83

Har jag aldrig tänkt på, kan man det?

• Insatt

Nej det tycker jag inte är ok, antagligen mest för att jag kommer ihåg det hårda nypet mamma gav mig i armen när hon på bussen påstod att jag var yngre än vad jag var och jag protesterade. Nåja, i fortsättningen höll man ju käften.
    Det kanske är en sak när barnet inte har någon uppfattning om sin ålder, men när det har det ska man låta dem vara så stora som de är. Som andra skrev, vad lär man dem annars? 

• anne h

Lite svårt att få någon att tro att sonen som är 192 cm skulle vara yngre än sina 16 år så svaret blir nej.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Odd Pixie

Egentligen är det väl inte det. Men.. (harkel).. lite småkul är det ändå att varje gång jag ska in på ett bad där entrékostnaden för barn under 16 är 20 :- och över 16 är 60 :- så får jag alltid betala 20 om jag inte säger något. Börjar bli lite förolämpande nu när man fyller 20, men äsch.. frågar de så är jag ju ärlig förstås.

• Butterscotch

Det är klart att det är fel, och det fattar väl alla normalbegåvade egentligen. Men vissa har kanske inte råd, eller vill utmana systemet, eller vilken anledning de nu har för att agera bedrägligt.

• giftgrodan
    Tonårsmamman1 skrev 2011-06-26 12:33:27 följande:
    hur tycker du att det borde vara då? Fler steg på skalan, eller vad?
Svar på tråden Tycker ni det är ok att ljuga om ert barns ålder?