• besony

Graviditetspenning vid behovanställning?

Jag är i vecka 23 nu, och jag har börjat få ont i fötterna när jag har stått länge eller gått mycket. Ryggen har jag också börjat känna av lite grann nu.. När jag jobbar med mina jobb så rör jag på mig för det mesta. Har inget stillasittande jobb.

Jag undrar nu om någon vet hur det står till med ev sjukskrivning eller graviditetspenning om man bara är anställd vid behov? Jag har 3 olika timanställningar, i övrigt är jag arbetslös. Är det en risk att stå utan inkomst när man inte kan eller orkar jobba senare i graviditeten?

• Svar på tråden Graviditetspenning vid behovanställning?
  • Mimmi86
    camamill skrev 2011-09-13 12:32:21 följande:
    jag är i v 15 nu...

nä det är svårt allt det hrä med Fp och bemanningsföretag.

vilken v är d i?
    Helt ärligt så tror jag inte det spelar någon roll.. de kollar ju ditt yrke, din sysselsättning om vad du gör på ditt arbete dvs arbetsuppgifter..
    Och fråga runt bland dina kollegor, kanske någon har varit mammaledig nyligen eller för något årsen??

Skriv ett vanligt A4, om hur en dag/kväll kan se ut, få med det viktigaste.. Du ska fylla i ett, din chef ett, och ditt lönekontor ett..

Som sagt min kompis var/är anställd i ett bemanningsföretag, jobbade på 3 olika boende och  hon fick beviljat utan problem...
    _-*-_BF 110911<3
  • Nikis
    camamill skrev 2011-09-13 12:32:21 följande:
    jag är i v 15 nu...

nä det är svårt allt det hrä med Fp och bemanningsföretag.

vilken v är d i?
    Ja jusste känner igen dig ifrån "bebis i mars" tråden :P jag är i vecka 14. 

Har du oxå väldigt ont och funderar hur de blir med sjukskrivning eller är du orolig inför framtiden i graviditeten? 
  • Kodjuret

Jag jobbade som timvikarie inom vården och fick inte havandeskapspenning eftersom jag inte hade någon anställning att vara ledig ifrån sa de på försäkringskassan...

• Nikis
    Kodjuret skrev 2011-09-13 16:20:14 följande:
    Jag jobbade som timvikarie inom vården och fick inte havandeskapspenning eftersom jag inte hade någon anställning att vara ledig ifrån sa de på försäkringskassan...
    Japp men de får man ju 60 dagar innan bf? men om läkaren vill sjukskriva mig nu, i vecka 14? Havandeskapspenning ska jag ansöka om när det är dags.
  • Kodjuret

Ok det är det enda jag sökt om och tänkte bara informera om att du inte kommer få det p.g.a. jobbet då...

• Nikis
    Kodjuret skrev 2011-09-13 16:30:06 följande:
    Ok det är det enda jag sökt om och tänkte bara informera om att du inte kommer få det p.g.a. jobbet då...
    kommer jag inte få de pga jobbet? Vad menar du nu?
  • Kodjuret

Eftersom du står som arbetslös kommer du inte få ersättning från fk så länge du bara har timanställning eftersom de inte räknar det som en anställning utan de ser dig som arbetslös och det är ju inte lätt att bli sjukskriven från arbetslös, då är det ju bara att du söker ett arbete som du klarar av resten av graviditeten enligt dem...
    Men det är nog bäst att du pratar med fk om detta eftersom det ändå verkar vara olika för alla hos dem...

Men lycka till iaf! 

• Kodjuret

Nä men nu ser jag att det inte alls är TS som svarat mig utan Lokesmami och mitt första svar va ju inte riktat till dig... öööö...

• Mimmi86
    Kodjuret skrev 2011-09-13 16:20:14 följande:
    Vad skumt...

Min vän var/är också timmanställd, men har anställning som förnyas varje år i detta bemanningsföretag just som timmanställd.. Och för henne var det inga problem trots att hon också var arbetslös..
    Hon har fåt beviljat på sina båda två graviditeter..
    Hon har ju sin chef i sitt bemanningsföretag.

kanske skillnad på timmansälld på ett boende och att vara timmanställd på ett bemmaningsföretag?
    Måste ju vara något i den stilen?
    För har inte hört någon bli nekad hp, i samma bemmaningsföretag som hon jobbar i..

Nu är ju FK lite mer hårdare och tuffare, så man måste skriva riktigt utförligt och få med risker och det tunga i sitt yrke...
    _-*-_BF 110911<3
  • camamill

Jag har inte ont, men oroar mig för hur det ser ut sen under graviditeten..

men det ordnar väl sig, får jag hoppas!

• EMK01

Jag har inte läst tidigare svar men om du är timanställd och inte har ett schema så se till att va inskriven hos arbetsförmedlingen!  Även om man jobbar på rätt mycket så är det betydligt mycket lättare att kommunicera med försäkringskassan om man är inskriven som arbetssökande. Jag gick sjukskriven sista  tre-fyra månaderna med förra barnet och blev då i princip sjukskriven från att vara arbetssökande. Man ska ju ha ersättning för den inkomst man missar och det är ju omöjligt att veta som timanställd.

• Nikis
    Kodjuret skrev 2011-09-13 21:48:28 följande:
    Eftersom du står som arbetslös kommer du inte få ersättning från fk så länge du bara har timanställning eftersom de inte räknar det som en anställning utan de ser dig som arbetslös och det är ju inte lätt att bli sjukskriven från arbetslös, då är det ju bara att du söker ett arbete som du klarar av resten av graviditeten enligt dem...
    Men det är nog bäst att du pratar med fk om detta eftersom det ändå verkar vara olika för alla hos dem...

Men lycka till iaf! 
    Ja men de känns som att ditt svar kan vara riktat åt mig oxå eftersom jag oxå är timmis :P Nehe men på fk så har en tjej som jobbar där föreslagit för mig att ansöka om gp eftersom jag har så jäkla ont och då får man iaf pengar 60 dagar innan? Konstigt att hon föreslor de om det sen är med säkerhet som man får avslag :/
  • Nikis
    Kodjuret skrev 2011-09-13 21:48:28 följande:

Men lycka till iaf! 
    och en sak till, de är ju konstigt att man får bättre mammapenning om man ses som "arbetslös" hos fk.
Svar på tråden Graviditetspenning vid behovanställning?