• Notariatet

Släkt på besök månadsvis

Vi tänker ev. flytta ut igen och jag har svärföräldrar utomlands som nu besöker oss månadsvis för dom har så långt att åka. Dom bor smått och varmt, vår villa är stor och det är bättre livsmedel mm här. Dessutom gillar han att surfa mkt på internet som kostar per Mb hemma.
    Dom kommer en i taget någon månad var på sommaren och ev. lite på vintern. Bra med lite hjälp men det stör familjelivet en hel del när dom tar över. Tycker ni det är ok att närmast anhörig kanske kommer 2 veckor på vintern och månadsvis på sommaren?

• Svar på tråden Släkt på besök månadsvis
  • asta66
    evaoregon skrev 2011-06-19 15:38:26 följande:
    Det är inte utan anledning som man här i USA säger "Guests, like fish, begin to smell after three days."  Jag klarar av att ha svärmor på besök så länge eller att besöka henne i tre dagar.  Månadsvis skulle jag inte klara av.  Vilket land kommer din fru ifrån?
    Finns även i Sverige!
  • evaoregon
    asta66 skrev 2011-06-19 18:19:04 följande:
    Finns även i Sverige!
    Menar du ordspråket?
  • evaoregon
    asta66 skrev 2011-06-19 18:19:04 följande:
    Finns även i Sverige!
    Det har nog i så fall lånats här ifrån USA för det var amerikanen Benjamin Franklin som först sa att ""Fish and visitors smell in three days."
  • asta66
    evaoregon skrev 2011-06-20 00:58:47 följande:
    Menar du ordspråket?
    Japp! Fisk och gäster luktar efter tre dagar. Och nåt om att de ska ut då.
  • Notariatet
    Gwempa skrev 2011-06-18 12:58:33 följande:
    Varför ber du inte din man sätta ner foten lite o sätta upp lite regler för gästerna. Han borde kunna ta den fajten då han ser att du mår dåligt av det. Prata med honom o tala allvar med honom så han fattar att det inte är ok med hans invaderande släkt.
    Hm jag skrev om min fru :)
  • Notariatet
    asta66 skrev 2011-06-18 18:10:41 följande:
    Jo, att det måste städas innan svärmor har jag full förståelse för. för många svärmödrar kommer med kritik som sönerna inte verkar höra eller förstå. Att din mamma blev sjuk och höll på och dö för hon inte fick komma visar bara vilken martyr din mamma är. Eller manipulerande kärring. Är ledsen men ser det så. Att inte få som man vill i andras hem är självklart och nåt som gäller alla. Kan man inte hantera det är det nåt som är fel.

Varför måste ni ha gästrum om ni flyttar? Det är bara onödigt dyrt i mitt tycke.
    Hon är 91 år gammal, är snäll tycker alla och får aldrig komma, nu när svärfar är här ser det ut som fan.

Har vi inte gästrum hamnar dom ihop med oss eller så åker fru och barn till dom. Gästrummet hade jag som förråd förut, nu har mina dyra prylar placerats i garaget.
  • Notariatet

3 dagar verkar lagom, dom tar över här, är ivägen och jag får hålla mig undan. Och min kära fru från ett grannland blir olycklig av allt tjafs då käften går i ett på honom. Men han är ju min pappa säger hon, han blir latare och dummare för varje år, 120 kilo tung.
    Han kan inte låta bli vår bil heller, vi har trasiga torkare ibak och hade fina ifram, då bytte han dom ifram.
    Förut lagade han god mat, nu är det skit och han äter färdiglagat!
    Jag har sagt till att dom ska fråga mig, nu köpte dom en barnsäng som var 30 cm för lång.
    Frun har smält en av mina bunkar på spisen, hon har efter år av tjat lärt sig att inte ställa något där, han gör samma fel och har glömt vad jag lärde förra året.
    Vi har fått ett gammalt barn.
    Han har fått en To do lista som han ville ha, bla annat att hugga ved men han vet visst inte hur man göreller vill lära sig. Lagom jobb för en gäst :)
    Verkar lite peddo också när flickan tas med ner i gästrummet men aldrig pojken :(

Han brukar sätta fart sista dagarna så han är välkommen åter, vi får se.

• asta66
    Notariatet skrev 2011-06-22 06:31:44 följande:
    3 dagar verkar lagom, dom tar över här, är ivägen och jag får hålla mig undan. Och min kära fru från ett grannland blir olycklig av allt tjafs då käften går i ett på honom. Men han är ju min pappa säger hon, han blir latare och dummare för varje år, 120 kilo tung.
    Han kan inte låta bli vår bil heller, vi har trasiga torkare ibak och hade fina ifram, då bytte han dom ifram.
    Förut lagade han god mat, nu är det skit och han äter färdiglagat!
    Jag har sagt till att dom ska fråga mig, nu köpte dom en barnsäng som var 30 cm för lång.
    Frun har smält en av mina bunkar på spisen, hon har efter år av tjat lärt sig att inte ställa något där, han gör samma fel och har glömt vad jag lärde förra året.
    Vi har fått ett gammalt barn.
    Han har fått en To do lista som han ville ha, bla annat att hugga ved men han vet visst inte hur man göreller vill lära sig. Lagom jobb för en gäst :)
    Verkar lite peddo också när flickan tas med ner i gästrummet men aldrig pojken :(

Han brukar sätta fart sista dagarna så han är välkommen åter, vi får se.
    Lås dörren!
  • Notariatet
    asta66 skrev 2011-06-22 07:08:16 följande:
    Lås dörren!
    Vilken?
  • Notariatet

Gubben ser ut som ett frågetecken när jag säger något komplicerat. Fick sända ett mail till han igen att man inte ska låta kylvaror stå framme, det är inte bra för kylen. Hemma hos dom var det tjocka lager med frost.
    Mamma har lärt mig att ta det man ska ha och ställa in igen, inte svårt alls eller är jag ensam?

• asta66
    Notariatet skrev 2011-06-22 07:34:59 följande:
    Vilken?
    Ytterdörren! Varför släppa in de som bara parasiterar på er!
  • asta66
    Notariatet skrev 2011-06-23 02:47:46 följande:
    Ogenomförbart.
    Vilka bestämmer i ert hem? De som vill komma och parasitera hos er i månadsvis. Ni måste ju bestämma er vad som ni accepterar i ert hem. Vilka som får komma och under vilka villkor. Tills dess väljer ni att ha dessa människor hos er månadsvis.
  • Notariatet
    asta66 skrev 2011-06-23 06:42:32 följande:
    Vilka bestämmer i ert hem? De som vill komma och parasitera hos er i månadsvis. Ni måste ju bestämma er vad som ni accepterar i ert hem. Vilka som får komma och under vilka villkor. Tills dess väljer ni att ha dessa människor hos er månadsvis.
    I vanliga fall bestämmer vi gemensamt och har samråd, det har upphört när far och dotter har tagit över så jag ska helst hålla mig undan och vara tyst. Tyvärr är det svårt då han varje år låter vassa knivar ligga kvar på köksbordet, lämnar kylvaror i värmen och brännbart på spisen etc. Istället för att ha semester har de en mani på att köpa tokiga saker som inte passar in här och lägga det gamla på hög så mitt stora hus blir en soptipp, där jag knappt kommer fram. Deras hobby har då blivit att slänga mina och barnens saker tidigt när jag sover, utan att tala om, så jag kan leta i åratal efter det som saknas och frun "har glömt" men kan köpa nytt. En vit fin Cardigan som jag kört 10 mil för att köpa försvann "för att den var ful".

Allt för vårt eget bästa får jag höra, jag får i bästa fall sköta mitt kontor så ska de sköta resten, men inte ens kontoret är fredat så arbetsmaterial på skrivbordet plötsligt är instuvat i en garderob. Min fru är jätteduktig å att arbeta och tjäna pengar, men är som svenska politiker, dom hinner inte tänka färdigt och vill ha hjälp.

Svärfar parasiterar inte precis utan larvar sig med att betala en massa vi kan vara utan, det han tjänat på att hjälpa Iran med atomkraft/vapen, så det betackar jag mig för.

Frun fick sammanbrott av att vara pressad från 2 håll, så hon sa nu att min pappa kan jag tyvärr inte byta ut men jag kan byta make. Det är nog bara landsmän som möjligen vill ha släkten hemma hela sommaren så familjelivet blir förstört.

Med honom kan jag bara kommunicera längre meningar i mail på engelska, svärmor kan knappt ens engelska, jag har sagt och skrivit länge att för vår säkerhet måste de kunna ett språk som alla kan här, deras språk lär jag mig om jag ska bo där.
    Till nästa år vill jag på prov portförbjuda alla som inte fungerar här, men då blir det krav att våra barn ska åka dit månadsvis istället som förut och redan kan ha skadat ett. Då har jag krav att åka med och stannade en vecka senast. Men dom vill vara på semesterläger med sin släkt, det kan nog bli för mycket men får övervägas och att plugga deras språk. Fast dom nu åker hit för att det är så dåliga livsmedel här etc. Där är det så "farligt" att jag inte fick gå ut ensam.

En lösning är att jag hittar en barnhjälp vi vill ha så gästrummet blir upptaget, gäster kan få en Friggebod uppe på berget :)
    Jag letade efter hus i Spanien med separat gästbostad, äger jag sedan bilen och har nycklarna kan det bli lite lugnare, men där är hett från juli och vi har ett paradis hemma annars. Att byta fru är ingen bra lösning för barnen som är jättelyckliga här och nu. Vi är tidvis lyckliga och ibland hatar vi lite, det kallas visst kärlek.

Några bättre förslag )
  • Notariatet

Jag måste fråga en annan sak. Torsdag väcktes jag av att min bärbara telefon och lillens kära trehjuling var på väg till sopstation, så jag mailade gubben med kopia till frun hur det bör fungera här. Det lästes först på Midsommarafton och frun bröt ihop att de inte får härja fritt här.

Sedan vände hon tvärt och vi skulle alla äta midsommarmat. De hade köpt Inläggningssill istället för inlagd, han la in den direkt och sedan skalades färskpotatisen, jag sa att den ofta äts vältvättad och oskalad. Sedan serverades allt i bunkar/skålar istället för på tallrikar, inomhus fast vi har en stor altan. Vi kunde se att grannarna firade på sin altan med en massa folk.

Jag vågade knappt säga mer men påpekade att det brukar ätas på tallrikar, vi äter sällan ur bunkar här som katter och hundar. Som tur är lättar barnen upp stäminingen.
    Till nästa år ska vi bjuda in och sitta på altan bestämdes det, men spricker säkert om vi inte får sköta oss själva.

Frågan är: Ska man servera i bunkar som i hemlandet, i vilka länder gör man det mer än i öst?

PS Lyckan verkar åter lysa, ett annat hus som verkar passa oss ville hon inte se på, men har ändrat sig och tänt på det.
    F.ö. har vi haft bra långvarigt sex denna gång när gubben är här, som hon inte verkat våga annars när dom är i huset ;) Men utan lyse på för första ggn, vad det nu kan betyda :) Man kan koncentrera sig bättre sa hon och det stämmer fast hon är härlig att se trådlöst :) Jag som är ett pain in the ass är nog avtändande.

• majamajas

Altså? Ja hvad skal du göre? Du kan forsätte at passe din gamle far, eller så får du kontakte socialen, som sikkert kan komme ind med nogle insatser? Jeg synes du er er en stor hjelt, som lader din far bo hos dig. At i kommer fra forskelige kulturer, har jeg forstået, men sådan er livet??? Du skal ikke föle dig herrelös i dit eget hus! Du og din kone må simpelthen finde  en lösning, I siger bare fra näste år! tex:" Ja, vi har planerat en resa till xxx, och vi är borta från xx- xx datum. Så enkelt kan det vara, och du? Du skall ikke ta hele ansvaret for din far, jeg ved det!i Jeg vil også give dig en stor buket blomster, for at du fik en dejlig aften med din kone!{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} Ta' det nu bare lidt roligt, og om alle skal väre der samtidigt, så er det bare at booka ind dem, på närmaste "bed and breakfeast", de finns överallt, och är inte så dyra. Naturligtvis skal de betala selv.

Ja, jeg förstår dig, men jag tror att dit störste problem er at du "ikke kan trampe din  store sko ned"? Du är en mand, og så skal du bare få din kone at förstå det! Sätt reglar, vet jag! Ibland behöver "frun" det, de kan bli frusterade, om de känner at de måste ta hand om "alt". Lycka till kära hjärtat, din tråd berörde mig "så dybt".Hjärta

Knapp up en bajer, og se de det positva i det hele! selv lever  jeg med en mand fra en "anden kultur"..

• asta66

Kära du! Vilket svärfamilj du har. Jag skulle gå upp i atomer om jag var du. Kan bara konstatera att du är en bättre och tålmodigare människa än jag.
    Du måste prata med din fru. Det är hennes familj som tar över er. Ser hon inte det. Att det är du och hon och era barn som ska vara den viktigaste familjen för henne. Att du lämnas utanför när de pratar ett språk du inte hänger med på. Det är rent oförskämt mot dig.
    Att ens ta med barn dit man inte kan gå ut säkert. Allt är ju absurt! Din svärfar verkar vara helt knäpp. Man styr och ställer inte i andras hem. Din fru valde dig och det måste dina svärföräldrar acceptera om de bryr sig om sin dotter. Man kör inte över sina barn och svärbarn på det viset.
    Att ockupera gästrummet är genialiskt. Vad skulle din fru säga om hon läste denna tråd?

• Busflickan

Jag tycker det är helt okej med långväga familj/vänner som stannar en längre tid, men givetvis så respekterar man familjen man bor hos, följer deras regler i största möjliga mån, hjälps åt med vardagsgöromål samt barn o.s.v.

Svar på tråden Släkt på besök månadsvis