• chivasregal

hur länge lever hundar?

ja har 2 hundar   så nu  undrar  jag  hur länge  eran  hund har levt?

• Svar på tråden hur länge lever hundar?
  • dezibel

En Irlänsk varghund har en medellivslängd på 7-8 år medan en dvärgpudel ligger på 13-14 så det varierar kraftigt.

• amlesd

Vår dvärgschnauzer fyller 14 år i dag.
    Det är världens gulligaste hund.

Tack för att du finns lilla Ruffa.

• Deiia

Min lilla Ebba dog för tre månader sedan. Hon var en Jacairn (Jack Russel/Cairnterrier) och hon blev 12 år och 8 månader. Usch, usch, usch vilka månader det varit. SÅ tyst och tomt! Vilken fruktansvärd dag det var när hon gick bort. Helt oväntat! Chockartat. Fick söka hjälp på vårdcentralen för lugnande piller de första veckorna eftersom jag inte kunde sova.

Aldrig att jag vill ha en annnan hund upprepade jag dag efter dag. Jag sörjer henne enormt fortfarande och gråter då och då.

MEN - IDAG hämtar vi hem vår lilla Ella 8 veckor gammal (också en Jacairn). Hon kan aldrig ersätta Ebba men kanske ge oss glädje och skratt igen. Jag kommer inte att sörja Ebba mindre, men vi får liv i det tysta huset. Tassar mot golvet, Jag var SÅ glad idag när jag satte fram vattenskålen i köket igen, snart hänger ett koppel vid dörren och någon möter en med ett vov när man kommer hem . Kanske får man en blöt puss också.

• Rottis77

Min första hund, en rottweiler fick jag avliva strax innan han fyllde 12 år
    Min andra hund, en rottweiler lever fortfarande 11, 5 år
    Min tredje hund, en rottweiler fick jag avliva endast 7 år gammal pga en hjärntumör
    Min fjärde hund, en bullmastiff dog i bilen på väg till vet av akut blödande magsår endast 5 år!
    Min femte hund, en fransk bulldog lever fortfarande och förhoppningsvis länge till då hon endast är 7 månader. 

• Birgitta2

Vad gäller hundars levnad kan man i princip säga att ju mindre hundras desto längre levnadstid. Sedan kan ju livstiden kortas ner pga sjukdom, vanskötsel etc.

• Anna60
    Deiia skrev 2011-06-21 21:03:51 följande:

Min lilla Ebba dog för tre månader sedan. Hon var en Jacairn (Jack Russel/Cairnterrier) och hon blev 12 år och 8 månader. Usch, usch, usch vilka månader det varit. SÅ tyst och tomt! Vilken fruktansvärd dag det var när hon gick bort. Helt oväntat! Chockartat. Fick söka hjälp på vårdcentralen för lugnande piller de första veckorna eftersom jag inte kunde sova.

Aldrig att jag vill ha en annnan hund upprepade jag dag efter dag. Jag sörjer henne enormt fortfarande och gråter då och då.

MEN - IDAG hämtar vi hem vår lilla Ella 8 veckor gammal (också en Jacairn). Hon kan aldrig ersätta Ebba men kanske ge oss glädje och skratt igen. Jag kommer inte att sörja Ebba mindre, men vi får liv i det tysta huset. Tassar mot golvet, Jag var SÅ glad idag när jag satte fram vattenskålen i köket igen, snart hänger ett koppel vid dörren och någon möter en med ett vov när man kommer hem . Kanske får man en blöt puss också.

Lyckliga dej Jag ska nog också köpa en valp igen men känner att det behöver gå mer tid. Jag vill komma över sorgen lite mer efter min vovvedocka. Det har gått nio månader nu och jag pratar med hennes foto och kramar kudden och låtsas att det är hon. För den som inte haft hund verkar det nog sjukt men vi som vet.........
  • Deiia
    Anna60 skrev 2011-06-22 14:16:22 följande:
    Lyckliga dej Jag ska nog också köpa en valp igen men känner att det behöver gå mer tid. Jag vill komma över sorgen lite mer efter min vovvedocka. Det har gått nio månader nu och jag pratar med hennes foto och kramar kudden och låtsas att det är hon. För den som inte haft hund verkar det nog sjukt men vi som vet.........

Jag pratar också med min Ebba. Har ett fint foto på skrivbordet. Kramar inte kudden - men väl hennes gosedjur "Kossan" när jag är riktigt ledsen.

Nu har lilla Ella varit hos oss i ett dygn och det känns bra än så länge. Hon har fått "låna" en av Ebbas filtar och verkar gilla den (lite trygghet i doften från en gammal tik kanske).

Gråt OCH glädjetårar i dag........

Tur att någon förstår - precis som du säger.

• La Lola

Våran Staffordshire Bullterrier blev nästan 15 år.

En av de sista bilderna som togs.
    vFjortonårig Staff
    (klickbar)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • HMMMM01

Hur gammal blir en dvärgshnauzer kollar över allt min hund är 5 år och jag kan ej tänka mig ett liv utan honom Gråter

• Lillan05

Var tvungen att avliva vår långhåriga tax pga sjukdom när hon var 13 år, nästan 14 år.
    Nu har vi en schäfervalp som vi hoppas får förbli frisk och leva länge,  en grannes schäfer blev 13 år. 

• Apzo

Hej

Min blandras under fyller 1år 1mars 2016

Han har inte haft några sjukdomar.

Annat än nu på gamla dar har han blåsljud på hjärtat sedan 2 år tillbaka då tänder blivit dåliga.

Numera vill dom inte åtgärda något som kräver sövning det klarar inte hjärtat. Men han är pigg o glad trots ibland stela leder.

Men på sistone har måendet svajat och jag är livrädd men förstår vad som komma skall

Han är nog ganska unik med son höga ålder

• Apzo

Rättelse till mitt inlägg

Apzo min blandras hund lassa apzo o dvärgpudel

Fyller16 år 1mars 2016

Deeet är nog unikt

• riboflavin
    Apzo skrev 2016-02-12 12:39:21 följande:

Rättelse till mitt inlägg

Apzo min blandras hund lassa apzo o dvärgpudel

Fyller16 år 1mars 2016

Deeet är nog unikt

Unikt är det kanske inte, men ovanligt kompisens Lhasa apso blev också över 16.

Vi har haft lite större raser, som i regel har lite kortare liv, en goldentik som blev 12, avlivades när hon återhämtade sig dåligt efter en pyo.op, en irländsk setter hane som avlivades akut som 13-åring när en cysta på tarmen brast och han fick blodförgiftning. Idag har vi en jaktlabbe (tik 12 år) som fortfarande är i god form och en irländsk setter tik som är 8 år, bägge två kastrerade eftersom vi lärde oss en läxa med goldentiken.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Charmie

Min lilla blandras, strävhårig tax och dvärgschnauzer, gick bort förra sommaren. Hon blev 13 år gammal. Saknar henne något oerhört.

• hemmet
    min hund heer boss och den levde 9 år men jag har en ny hund
  • Scoops

Min första Cavalier blev 10 år
    Min andra blev 11 år

De två jag har nu är 10 och 15 år gamla och friska som nötkärnor. Det skiljer så vansinnigt mycket på hur de är avlade och hur friska de fått vara. 

• GrönaDruvan

Min blandras (schäfer-golden-spets) blev konstigt nog 18 år. Helt otroligt. Frisk hela sitt liv utan sista tiden.
    Våra andra schäfrar har blivit runt 12 år.

• SpiffySpider

Min schäfer är 8 år nu och är i full gång än. Förra sommaren tog jag bort den andra schäfern som jag hade och han var 11 när han somnade in. Som svar på frågan så varierar det mycket. Det finns inga garantier att hunden lever länge för att den är av mindre ras. Oftast dör ju större raser tidigare men små hundar kan bli sjuka dom också.

Svar på tråden hur länge lever hundar?