• Lorelei

    Tinnitus någon?

    Hur många är vi här inne som har besvärande tinnitus? Jag blir snart tokig av att ligga och lyssna på mitt pipande och susande på nätterna men försöker att strunta i det.

  • Svar på tråden Tinnitus någon?
  • MayaS

    ArnaMy:
    Nepp... inte jag iaf... e rätt skeptiskt till att det skulle hjälpa faktiskt.... men man vet juh aldrig...

  • djmugg

    Jag skulle vilja veta lite mer om det där naturläkemedlet. Det Kan ju hjälpa... Om det inte gör det så har man iaf provat.
    Har inte heller varit till läkaren, vad ska de göra mer än konstatera? Och sen så har jag inte problem på dagen, bara när det är tystare och jag ska sova.
    Jag har radion på kvällen.

  • Lorelei

    Har man stora problem av det så kan man få hjälp med en "masker". Ser ut som en liten liten hörapparat som ger ifrån sig ett brusande ljud som "stör ut" ens eget ljud. Den ska inte överrösta utan bara vara där och ge användaren något annat att lyssna efter.

    Naturläkemedel är jag skeptisk till. Det är självklart individuellt, finns de det fungerar för men för de flesta hjälper det inte ett dugg. Är ganska övertygad om att det fungerar bara för att man "vill att det ska fungera" så att säga. Låter kanske elakt, men det är min erfarenhet. Har läst alla möjliga studier där man hällt apelsinjuice i örat, käkat örter mm och inget har några vetenskapliga belägg.

    Maya - Jag blir lite upprörd när jag hör vad din läkare sagt! Att det inte skulle finnas några bevis på att tumörer och tinnitus har ett samband. Det har det, men lååååångt ifrån alla med tinnitus har tumörer. Själklart ska man inte skräma upp folk, men att titta i örat med blotta ögat (eller för den del ett otoskop) ger ingenting! Han borde ha en knäpp på näsan den läkaren!!

  • Mamma Mu med Sparven Max

    En morgon vaknade jag av att det susade och ringde i öronen. Trodde det var för jag varit ute kvällen innan. De spelar ju så hög musik. Men det fortsatte...i 2 år!! En dag försvann det bara.. Trodde jag var dömd till livet. Var inte hos nån läkare. Men vet att det är såå fruktansvärt irriterade. Aldrig tyst.

  • zacha

    Här är en till som har de, har haft det sen jag var ca 10 år, stör mig inget värre faktiskt. Men efter jag varit hos min naprapat brukar jag bli mycket bättre i några dagar men sen är det som vanligt igen..

  • MayaS

    Lorelei:

    Ja jag reagerade oxå väldigt negativt på den läkaren.. speciellt då han säger detta om tumörer utan att jag ens själv tagit upp det... han var hemsk!!!

    Jag ahr märkt att mitt ringande i öronen är mycket beroende på hur jag mår, både fysikt och psykiskt. Är jag sjuk eller är lite ner eller stressad på nått sätt så är det som att tinnitusen blir värre... iaf så blir jag mer irriterad av den och märker av dem mer men om jag mår bra, e på gott humör o allt känns lungt så störs jag inte lika mycket..

    Hur e det med er andra, har ni märkt av detsamma?

  • Lorelei

    Maya - Han borde inte bara få en knäpp på näsan utan en ordentlig utskällning. Oproffessionell är bara början!

    Märker samma sak. Framförallt när jag är stressad och trött. Hade skitjobbigt när jag pluggade inför tentor och skulle sitta och koncentrera mig... inte så lätt att koncentrera sig när man har hela huvudet fullt av olika ljud *skrattar*

  • tokfia

    Jag har oxå tinnitus, ett svagt tjut/pip i öronen. Jag tror att det har ett samband med min ME, då det började ungefär samtidigt.. Jag har läst om att anti-depressiva i låg dos ska hjälpa mot tinnitus (men det skulle jag aldrig ta!!! Hellre tjut i öronen än anti-depressiva..Jag blir JÄTTEDÅLIG av dem, även i låg dos..)

  • djmugg

    Det där om anti-depressivt är ´bara nys tror jag... Det försvann i alla fall inte när jag åt det.

  • Lorelei

    Anti-deprissivt kan säkert fungera (eller, det vet jag att det gör) om man har den typen av problematik från början.... som sagt... tinnitus kan bottna i deppresiva problem. Men har man inte den problematiken så har jag svårt att se att det skulle kunna hjälpa.

  • Meli

    damon

    Precis som mig alltså, att det var kvar morgonen efter...fast mitt har varit kvar i ca 10 år....lyckos dig att det bara försvann, konstigt..

  • Liselian

    Även jag har tinnitus efter att ha spelat i band i många år. Det började efter ett rep då en person spelade banjo precis bredvid mitt öra. Det låter som om en TV står på.

    Dock har min tinnitus blivit bättre, men jag vet inte om det är för jag har lärt mig leva med den på nåt sätt... Jag har dock lite nedsatt diskanthörsel och blir lätt trött då många människor pratar samtidigt (tex på fest), och jag har då svårt att urskilja vad folk säger. I början fick jag även ont i öronen av högfrekventa plötsliga ljud, som tex en bussdörr som pyser.

    Maya S: Jag har precis som dig märkt att min tinnitus blir sämre när jag är trött och stressad. En sådan dag kan jag ha jättestark tinnitus när jag ska sova.

  • YoungGun

    Har haft Tinnitus i många år, som jag dom senaste åren ej stört mej av, hi var jag på 40 års fest och efter den kvälle. Tjuter det ännu mer och kan ej sluta lyssna efter ljudet, detta har tagit över livet totalt, tror ni det kan lägga dej till mitt ?normala? läge igen?

Svar på tråden Tinnitus någon?