• Lorelei

    Tinnitus någon?

    Hur många är vi här inne som har besvärande tinnitus? Jag blir snart tokig av att ligga och lyssna på mitt pipande och susande på nätterna men försöker att strunta i det.

  • Svar på tråden Tinnitus någon?
  • Lorelei

    Vilket gensvar! Kul att se att vi är fler, även om jag hade varit glad om vi inte varit så många om ni förstår vad jag menar.

    Djmugg - man kan ha tinnitus utan någon som helst hörselnedsättning. Man kan ha det på ena örat eller på båda eller skiftande (att det "byter öra").

    Jag är född med tinnitus vad vi vet. Mamma trodde jag hade blivit lite knäpp när jag var liten och frågade om tvn stod på fast den var avstängd. Var på första kontrollen för tinnitusen när jag var 2 1/2. Hör helt normalt annars. Mitt ljud är en salig mix. I höger öra har jag mätt upp fem eller sex olika sinustoner (typ tvs testbild) i olika frekvens samt ett kontiuelligt brus/susande (ganska högfrekvent, dvs ljust). I vänster öra har jag vad jag kan räkna ut tre olika toner som är lite mörkare än i höger öra samt ett pulserande brus/sus. Hör det jämt, oavsett vilka ljud som finns runt omkring och har ibland svårt att urskilja vad folk säger pga tinnitusljuden.

    Man vänjer sig sakta men det är jobbigt när det är helt tyst. Mina råd (som audionom) är att aldrig ha tyst omkring sig, inte ens när man ska sova. Det låter väl helsjukt eftersom man verkligen längtar efter tystnad. Men i tystnaden får man mer rum över för att höra tinnitus. Jag har, till min sambos stora förtret, en väckarklocka som tickar ganska rejält på sängbordet bara för att maskera mitt eget ljud på nätterna.

  • MayaS

    Men å andra sidan... så när man höjer rösten så blir det en ganska bra volymstegring..

    Alla har juh olika röster... en del mörka, en del mellan och del rätt ljusa... jag själv har en ganska ljus kanske tom barnslig röst... vilket gör att när jag höjer rösten... blir den väldigt skrikig... det är inte att jag ska skrika.. även om jag gör det ibland oxå... men den blir så... en skrigig röst kan få rätt bra hög Decibel om man mäter... precis som överallt annat... bara det att man inte tänker på det... efter som volymen på ett disko är så höga... men många ljud i hemmet är oxå ruskigt höga.... bland annat våra egna röster ibland...

  • Lorelei

    Man vet idag inte riktigt vad tinnitus kommer ifrån. Finns många teorier, bla om "flimmerhåren" (hårcellerna i innerörat) och det är nog sant när det gäller tinnitus i kombination med hörselnedsättning. Finns även teorier om spontana emissioner i örat (ett slags eko) men det verkar inte kunna gå att bevisa. Ibland kan det bero på blodomloppet runt örat och hörselnerven. Och ibland är det psykiskt betingat. Men det finns ingen enkel lösning.

  • MayaS

    Ahh Lorilei You Win!!!

    Känner så väl igen detta med tystnad... man längtar så efter den bara för att bli irriterad.. vi har det inte heller helt tyst... har tack o lov en ventlilation i huset som låter precis hela tiden så det "stör" ut min tinnitus rätt bra på kvällarna plus att jag är så s*tans trött pga skola och graviditet...

  • MayaS

    Har en fråga till er andra i samma sits... Lorelei har redan svarat men har du några åsikter så är de varmt välkomna...

    Hur har ni fått diagnos? Har ni någon läkarkontakt och hur ser den isf ut?

    Jag var hos en usel öra-näsa-hals läkare (privatläkare) för ca 4 år sedan som jag absolut inte gillade... iaf så tog jag upp detta med att det ringde hela tiden i mina öron. Han kikade i örat o sa... de ser fint ut... det är bara tinnitus och är inget farligt och om du trodde att du hade nån tumör eller nått sänt å är det bara skitsnack... finns inget belägg för att det ger ringnigar i öronen.... med en väldigt snorkig röst.... jag hade överhuvutaget inte tagit upp ämnet tumörer och var inte ens orolig för det utan ville mest veta om man kunde göra nått åt ringningarna... iaf så efter den upplevelsen så har jag hållt mig rätt långt borta från läkare ang mina öron.

  • Meli

    MayaS

    jag har itne ens varit hos läkaren, men har man ett konstant surrande i öronen så är det väl tinnitus.

  • MayaS

    Meli:
    Jo det är det säkert.... var bara nyfiken på hur ni andra gjort..

  • ArnaMy

    Jag fick det efter en skidolycka när jag slog huvudet. Jätte trisst. Men jag har surr och inte tjut som tur är.

  • ArnaMy

    Förresten. Är det ingen som testat naturläkemedel mot tinnitus? Läste någonstans att det finns. Nyfiken om någon har erfarenheter av det och om det fungerar!

Svar på tråden Tinnitus någon?