• Linda1976

Hur många gånger om dagen går du ut med din rumsrena hund?

Jag är hundvakt denna veckan. Det funkar hur bra som helst, han äter och sover, leker, kissar och bajsar som han ska. Det är en rumsren valp på 7 månader.... Jag har aldrig reflekterat över hur många gånger som är "vanligt" att gå ut.

Vi går ut en snabbis på morgonen vid 7,30
    sen vid 9,30 efter han ätit
    13,30
    17,15
    21
    sista kissrundan, en snabbis runt huset vid 22,30

Är det lagom, eller vad säger ni hundproffs? Han verkar nöjd iaf  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många gånger om dagen går du ut med din rumsrena hund?
  • Boombom

Hej!

Jag har funderat länge på att skaffa hund, men jag har alltid varit rädd attt den inte kommer att få tillfälle att gå ut så mycket.

Jag går fortfarande i skolan o slutar runt 14:00 15:00 varje dag. Mina föräldrar jobbar.

om jag skaffar en 8-9 eller månaders valp o går ut de här tiderna går det?

05:45 - 06:10 (25 min) en liten kissrunda

12:15 - 12:40 (25 min) en kissrunda till

15:45 - 16:45 (1 tim) lek,bus & träning

22:00 - 22:30 (30 min) Kissrunda

• Dexter dot com
    Boombom skrev 2014-07-05 16:09:38 följande:

Hej!

Jag har funderat länge på att skaffa hund, men jag har alltid varit rädd attt den inte kommer att få tillfälle att gå ut så mycket.

Jag går fortfarande i skolan o slutar runt 14:00 15:00 varje dag. Mina föräldrar jobbar.

om jag skaffar en 8-9 eller månaders valp o går ut de här tiderna går det?

05:45 - 06:10 (25 min) en liten kissrunda

12:15 - 12:40 (25 min) en kissrunda till

15:45 - 16:45 (1 tim) lek,bus & träning

22:00 - 22:30 (30 min) Kissrunda

Jag tycker det är alldeles för mycket ensamhet och för få promenader och en så ung hund är sällan tränad klara att vara ensam så många timmar och bör inte lämnas så länge heller.
    Varför inte ordna hundvakt/dagis och skaffa en äldre omplacering som är ensamhetstränad?
  • oljav

Jag har tänkt att skaffa en hundvakt åt hunden, en hundvakt som kan ta ham d om hunden 5 dagar i veckan från 07:00 till 15:00 Men jag har hört att om man har en hundvakt så många dagar i veckan o så lång tid sp kan det hända att hunden blir van med den hundvakten o kan tro att det är hundens ägare. Jag vill inte attmin hund ska glömma bort mig liksom hahah

• Dexter dot com
    oljav skrev 2014-07-05 16:38:39 följande:

Jag har tänkt att skaffa en hundvakt åt hunden, en hundvakt som kan ta ham d om hunden 5 dagar i veckan från 07:00 till 15:00 Men jag har hört att om man har en hundvakt så många dagar i veckan o så lång tid sp kan det hända att hunden blir van med den hundvakten o kan tro att det är hundens ägare. Jag vill inte attmin hund ska glömma bort mig liksom hahah

Inte då :) Jag är hundvakt åt flera hundar, ofta 4-5 dygn i sträck utan att dom på något sätt "glömmer" sina ägare trots att dom här har ett aktivare och friare liv då jag har inhägnad stor tomt, dom får många timmars promenader lösa per dag och har sällskap jämt. 
    Så länge du är hemma länge med valpen och den "präglas på dig" och att du är en resurs övrig tid så är det ingen fara.
  • julii
    telefonstolpe skrev 2014-03-13 12:53:00 följande:

Jag har en amstaff/rottweiler på 7 år. Han är extremt väluppfostrad och om jag är hemma en hel dag med han så kan jag gå ut med han först vid 12 på dagen, sen vid 18 och sen på kvällapissen vid 22. Det handlar om hur du vänjer din hund. Du kan vänja hunden att gå ut var fjärde timme men det lär vara rätt så jobbigt i längden för hundägaren. Jag kan liksom åka iväg och jobba 8 timmar utan problem. Om jag bara är ute tre ggr om dagen med han men han vill gå ut mer, ja då säger han ju såklart till. Ni kan alltså vänja era hundar med rutiner och hur mycket ni vill att de ska vara ute, men en valp måste vara ute mycket mer, men när valpen är runt 1 år så kan du börja vänja den med att lämna den först 5 min. Sen 10, sen längre och längre.

Bara för att hunden kan vara hemma själv i 8 timmar betyder det inte att den är väluppfostrad, det betyder att hunden har vant sig vad att alltid få vara ensam hemma. Alltså en vana, inte att den är väluppfostrad. Förstår hur du menar att man kan forma hunden med rutiner men tycker inte att det är okej att hunden får sitta hemma 8 timmar i sträck utan att äns få chansen att gå ut och rasta sig/få frisk luft och röra på sig.
  • julii
    albastro skrev 2014-07-05 15:30:16 följande:

Tycker det är intressant med vissa resonerar att hunden måste ut var 5 - 6 timme. Det betyder ju då att alla som jobbar heltid och inte kan lämna jobb inte får skaffa hund.

Satan, måste nog säga upp mig o sambon från våra jobb, när min mammaledighet tar slut för få lov att ha kvar vår hund då.

Jag jobbar heltid men jobbar mycket natt och kvällar och då är min man hemma så hundarna är inte mycket hemma själva. Skulle jag jobba mycket dag, vilket jag gör ibland, så ser jag alltid till att någon (oftast mamma) åker hem till mig och släpper ut dom så de kan rasta sig o få komma ut så de klarar sig till jag kommer hem. Har man inte den möjligheten eller kan ta med hunden till jobbet tycker jag verkligen att man ska fundera på om man verkligen har den tiden det krävs för att ha hund. Vad är det för liv att ligga hemma själv dag in och dag ut? Utan aktivering eller sällskap. Visst har det kört ihop sig någon enstaka gång men de kanske hänt 2,3 gånger om året.
  • DeLo
    DeadAmerican skrev 2014-07-05 15:12:20 följande:

En på förmiddagen och en på kvällen. Och om jag åker nånstans får hon ju följa med.

Går du ut med henne två gånger/dag? Förvånad
  • Lexiie
    julii skrev 2014-07-05 17:20:08 följande:
    Jag jobbar heltid men jobbar mycket natt och kvällar och då är min man hemma så hundarna är inte mycket hemma själva. Skulle jag jobba mycket dag, vilket jag gör ibland, så ser jag alltid till att någon (oftast mamma) åker hem till mig och släpper ut dom så de kan rasta sig o få komma ut så de klarar sig till jag kommer hem. Har man inte den möjligheten eller kan ta med hunden till jobbet tycker jag verkligen att man ska fundera på om man verkligen har den tiden det krävs för att ha hund. Vad är det för liv att ligga hemma själv dag in och dag ut? Utan aktivering eller sällskap. Visst har det kört ihop sig någon enstaka gång men de kanske hänt 2,3 gånger om året.
  • Dexter dot com
    boombomm skrev 2014-07-05 20:14:48 följande:

Vart kan man hitta en hundvakt?

Jag har hittat mina via gemensamma rasaktiviteter, på hundklubben och via bekanta men du kan sätta upp lappar och annonsera.
  • Axo

Jag går aldrig några korta rastrundor, utan det blir 1-2 längre promenader/dag. Sen släpps han ut på trädgården, eller nu är dörren öppen så han kan gå ut och kissa när han själv vill det. Är det ingen hemma så sitter han i hundgården.

Personligen tycker jag man stirrar sig blind på hur många timmar hunden är själv, istället för att titta på hur mycket man gör med hunden de timmarna man är hemma. Hellre att hunden är hemma själv längre stunder och får ordentliga promenader, träning och aktivering än att den ligger på soffan när ägaren är hemma.

• huund

Hur mpnga timmar brukar ni lämna era hundar hemma själva?

När ni jobbar eller e ute med vänner eller något liknande?

• Axo
    huund skrev 2014-07-08 16:04:43 följande:

Kan var allt mellan 1-12 timmar. Har hundgård så jag har inget "tvång" av att åka hem och rasta.
  • dessan59

4 ggr om dagen, första turen är väll 45-50 minuter, andra turen 15 minuter, nummer 3 30 minuter, och 4  10-15 minuter. japp, han är en lycklig hund!

• Dexter dot com

Nästan aldrig då hon oftast är med mig överallt och ska jag icke hundvänliga aktiviteter så är hon hos hundvakten men nån timme några gånger i månaden så hon inte tappar att kunna vara själv.

Tidigare hundar har lämnats max 4 timmar per dygn sammanlagt alltså inte 4 timmar på dagen för att sen lämnas igen på kvällen.
  • riboflavin

En vecka i månaden jobbar jag och sambon dagtid samtidigt. Då är de (2 st) i hundgården 8-9 timmar, annars snittar vi på 3-4 timmar till vardags. Vi kan även åka iväg över dagen då och då och lämna dem hemma om det är grejer där det inte passar att de är med, typ kyrkdop :). Då blir det upp emot 12 timmar där någon granne går över under dagen och kikar till dem och kollar så att det verkligen finns vatten.

Vi försöker däremot anpassa det hela lite, vi åker inte iväg utan dem samma vecka som de haft långa dagar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur många gånger om dagen går du ut med din rumsrena hund?