• Angelica77

5-åring med magont varje dag!

Hej på sig!

Vi har varit på VC med vår snart 6 åriga dotter då hon jämt o ständigt har ont i magen.

Inget galet med avföringen, bajsar varje dag.

Normal kost.

Kan vakna med magont och få det närsom helst under dagen. Det verkar släppa ganska fort och det är inte så att det hindrar henne från att gå på dagis eller leka med kompisar. Men jobbigt för henne är det!

Hon tog blodprov som var u.a på VC. Urinprov visade något förhöjd äggvita - Vad kan det betyda.

Hon har ont i NAVELOMRÅDET!!! Ej ut mot rygg eller annan sida utan alltid precis runt naveln.

Vikt är u.a, glad o pigg för övrigt!

Detta har pågått i snart ett år!

Har ni någon susning om vart man kan börja nysta i detta???

Grunnat lite på laktosintollerant...men skulle det verkligen visa sig efter en hel natts sömn med magont direkt på morgonen???

Ska man prova själv att utesluta laktos genom dom lättaste formerna för att se om förändring sker?

Har även provat Minifomdroppar utan resultat!!!

• Svar på tråden 5-åring med magont varje dag!
  • Angelica77
    susa skrev 2011-06-20 18:08:18 följande:

Kan det vara navelkolik?

Navelkolik (funktionella buksmärtor): Ålder 5-14 år, dagligen en eller flera ggr/ vecka. Sitter diffust runt naveln. Pågår ofta 30 minuter till 3 timmar. Blekhet, får ibland gå och lägga sig. Smärtfri mellan attackerna.

Det här får jag nog kolla upp lite känner jag! Hon är precis som det står helt smärtfri mellan gångerna hon får det. Och det kommer så gott som nån gång om dagen...Hon klagar över magont och så vips är det borta.

...I´ll be back! =)

• skånegås

Varför inte prova att ta bort laktosen någon vecka? Min son får enbart ont i magen och pruttar mer än vanligt av laktos... Det finns ju bra laktosfria produkter..

Sen har de också haft allergier mot mjölkprotein som små och detta har också visat sig enbart som ont i magen och svårt att sova/somna...

Angelica77 skrev 2011-06-20 17:36:27 följande:

Tycker du att det liknar dom symtomen??? Nedan taget från dietguiden.se

Aldrig haft kräkningar, diarre, eksem eller det där med näsa o ögon.

Mjölkproteinallergi är en allergi mot proteinerna i mjölk. Om man har denna
    allergi visar sig ofta symptom som kräkningar, kolik, eksem eller irritation i
    näsa eller ögon. Alla livsmedel som innehåller mjölkprotein måste då helt
    uteslutas. Det man dock inte får glömma är att en mjölkproteinallergiker kan äta
    produkter som innehåller mjölksyra.

Det är oftast små barn som drabbas av mjölkproteinallergi, men de flesta
    växer ifrån detta redan i 2-3 års åldern. Mjölkprotein förekommer i många
    livsmedel och kan dölja sig bakom många olika beteckningar.

Kolik stämmer ju precis på din tös... Det tråkiga är att tester inte alltid ger rättvisande svar så det är testa som gäller och då i minst 2 veckor, för det är så lång tid som det tar för proteinet att gå ur kroppen, tror det går snabbare att märka skillnad med laktos...

Sen har jag också hört att alla slags problem kan sätta sig i magen på barn, även öroninflammationer, just beroende på körtlarna som som sitter där. Men att utesluta laktos eller/och mjölk går ju relativt snabbt och lätt och hjälper inte det kan ni ju utesluta detta som orsaken...

Man behöver inte ha alla symtom utan det räcker med bara ett...
  • amalie79

Sen kan det faktiskt vara så att det inte är något fel alls. Jag är nämligen likadan, har varit sedan barndomen och jag är fullt frisk. Jag reagerar med magen, blir jag nervös får jag ont i magen, är jag glad så känns också det i magen. Vissa har känslig mage, helt enkelt, det måste inte alltid vara allergi eller intolerans- men så klart ska man kolla upp det!

• skånegås
    amalie79 skrev 2011-06-20 18:18:00 följande:
    Sen kan det faktiskt vara så att det inte är något fel alls. Jag är nämligen likadan, har varit sedan barndomen och jag är fullt frisk. Jag reagerar med magen, blir jag nervös får jag ont i magen, är jag glad så känns också det i magen. Vissa har känslig mage, helt enkelt, det måste inte alltid vara allergi eller intolerans- men så klart ska man kolla upp det!
    Precis, men mitt förslag är att prova för allergi FÖRST så slipper man fundera mera...
  • Angelica77

Visst låter det mer som detta Navelkolik. Drabbar förskolebarn/skolbarn. Men vad gör man åt det??? Finns nån lindring???

• susa
    Angelica77 skrev 2011-06-20 18:27:53 följande:
    Visst låter det mer som detta Navelkolik. Drabbar förskolebarn/skolbarn. Men vad gör man åt det??? Finns nån lindring???
    Ingen aning om vad man gör. Tror att min son har det. Jag satt och letade på nätet efter vad min son har för problem i magen och snubblade över navelkolik nu precis innan jag såg din tråd. Ska ringa VC nästa vecka för nu är sonen på semester...
  • Mirris

Otroligt.. Navelkolik.. det var nog det sonen hade. Stämmer hur bra som helst. Med hur han satt helt blev emellanåt i soffan. eller mitt i leken i skolan plötsligt var tvungen att gå o lägga sig en stund o sen fortsätta leka. 

Kan tänka mig att han var stressad över tidiga mornar o ingen lugn o ro.
    Numera säger jag till honom när jag åker till jobbet, lägger telefonen bredvid honom o ringer o väcker honom vid 7 (om han börjar 8) då kan han äta fruller i soffan i lugn o ro, bara hämta tallriken i kylen.

Nu är det bara stressande för mamma som måste komma ihåg att ringa även när det är mycket på jobbet :)

Men sen han slutade med morronfritids så har han inte sagt nåt om ont i magen. Det och den underbara doktorn inföll ungefär samtidigt.

• Angelica77

Det enda som faller bort här är att jag inte tror att hon är stressad. Hon går ganska lite på dagis, kan kliva upp 7.45 om hon ska lämnas en stund efter 8. Hon går relativt korta dagar (sällan längre än till 14). Har inte en massa måsten att göra efter dagis/skola o jobb. Vi chillar o tar det som det kommer. Är ute o cyklar tillsammans, leker med kompisar eller sitter en stund vid datorn.

Men det kan ju vara nåt annat som stressar det är klart. Och känslig mage kan hon ha ärvt av både mig och min far. Sonen är oxå orolig i magen av sig. Kanske kan räcka med det!

• Smilla75

Min dotter 5 år hade likadant i 6 månader. Tog henne till VC och de trodde också navelkolik. Hon är lite oroligt lagd. Nu har det blivit bättre.

• Mirris

Jag skulle inte heller sagt att sonen var stressad... Det känns inte som honom O vi har inga större problem.. jobb o lite pengar över så det räcker till hans veckopeng o annat. Hinner inte med nåra aktiviteter, och det vill han verkligen inte ha några heller.

På ett utvecklingssamtal i höstas så sa hans fröken att hon kunde tänka sig att det berodde på att han försöker så mycket i skolan.. han vill vara bra på allt och mår dåligt när det inte alls funkar som han vill.

Kanske var det så... tänk när dom pratade om min son på dagis och nu i skolan så tror jag inte det är samma unge :) Hemma försöker han minsann inte alls  *haha* bara glider runt o chillar!

Huvudsaken är att det iallafall äntligen verkar ha gått över.

• vetvadjagvill
    Angelica77 skrev 2011-06-20 17:39:07 följande:

Gluten:

Inte direkt i närheten här heller.......

De symtom som är vanliga hos barn är viktminskning, viktstillestånd, nedstämdhet, uppsvälld mage, förstoppningar, diarrér och kräkningar. De symptom som är mer vanliga bland vuxna är trötthet, diarrér, depression, förstoppning, viktminskning och lågt blodvärde.

min äldsta dotter hade inget av detta.. bara förstoppad - trög i magen

min mista hade inget av det inte ens förstoppad - tröglös i magen men båda är glutenintoleranta

När jag läste ditt inlägg tänkte jag på gluten laktos eller mjölk....

• vetvadjagvill

OM du tror laktos ska du nog även kolla upp det andra med eftersom man kan bli laktosintolerant av obehandlad glutenintolerans då tarmen är skadad.

• Angelica77

Tycker dock det verkar väldigt konstigt om det skulle vara gluten eller laktos. Hon reagerar inte på någon speciell mat utan hon kan gott o väl käka en macka eller bulle utan att klaga för magont. Eller äta en glass och inte ha några problem. Utan det onda över naveln kan komma nån gång hur som helst på dagen och håller bara i sig några minuter till nån halvtimme. Hon blir inte ens påverkad av det onda utan konstaterar bara att nu har hon ont i magen igen och sen leker hon vidare.

• vetvadjagvill
    Angelica77 skrev 2011-06-22 19:51:35 följande:

Tycker dock det verkar väldigt konstigt om det skulle vara gluten eller laktos. Hon reagerar inte på någon speciell mat utan hon kan gott o väl käka en macka eller bulle utan att klaga för magont. Eller äta en glass och inte ha några problem. Utan det onda över naveln kan komma nån gång hur som helst på dagen och håller bara i sig några minuter till nån halvtimme. Hon blir inte ens påverkad av det onda utan konstaterar bara att nu har hon ont i magen igen och sen leker hon vidare.

jag trodde min dotter hade urinvägsinfektion ett tag men så var det inte.

en glutenintolerant behöver inte känna av att man äter fel utan det kan komma i tarmarna först när kroppen reagerar eftersom man ätit gluten.

är hon trög eller lös i magen.?

min äldsta är lakosintolerant han blir öm i magen om han ätit laktos i för stora mängder. Då klagar han och vill vila en stund.

• idape
    vetvadjagvill skrev 2011-06-22 20:29:12 följande:

jag trodde min dotter hade urinvägsinfektion ett tag men så var det inte.

en glutenintolerant behöver inte känna av att man äter fel utan det kan komma i tarmarna först när kroppen reagerar eftersom man ätit gluten.

är hon trög eller lös i magen.?

min äldsta är lakosintolerant han blir öm i magen om han ätit laktos i för stora mängder. Då klagar han och vill vila en stund.

Hur gick det sen? Har en son med liknande?
Svar på tråden 5-åring med magont varje dag!