5-åring med magont varje dag!
Jag kan säga att min son hade EXAKT sådär.. klagade över ont i magen runt naveln. Varje dag... fick hämta från dagis/skola/fritids.
Vi provade laktosfritt/helt mjölkfritt/glutenfritt.. tog diverse prover... men han hade bara ont i magen. Jag försökte allt från att bry mig hur mycket som helst till att bara säga "Jaja, det går nog över".
Vi har varit på BVC, vårdcentralen och även akuten en gång (men då fick han ont i magen o hög feber.. men inte var det nåt den gången heller) Han har lämnat flera olika blodprover, avföringsprover och kissprov. 100 olika råd men inget hjälper. När han klagat hela tiden i 2 år så blev jag skiträdd o tänkte att han har nog fått cancer eller nåt.
Till slut fick vi träffa en sååååååå gullig ny doktor på vårdcentralen som verkligen PRATADE med honom. Han tog också prover och klämde o kände och PRATADE i säkert 45 min. Frågade o frågade och sonen svarade med sina "goddag yxskaftsvar" om hur det kändes i magen...
(Numera jobbar den doktorn på barn och där passar han VERKLIGEN.. behövs särskilda personer på den posten.. såna som kan förstå vad dom små liven menar!)
Han sa till sonen att det kan vara så att körtlarna i magen rör sig och då kan man få ont.. eller så är "du" en av dom som har en känslig mage, och det är bara så. och vi absolut inte skulle ta bort laktos då det kan göra en känslig mage än värre (om det inte är laktosen man är känslig emot)
Det var i våras... och efter det besöket så har han inte nämt sin mage.
Skolan och jag tror att det där besöket med den underbara läkaren ihop med ansvaret att ta sig själv hemifrån till skolan på mornarna gjorde underverk.
Jag har inga råd att ge... men jag hoppas det släpper.
Som doktorn sa (och dom andra läkarna innan honom) att barn kan ha ont i magen av 10000 olika skäl och att det oftast går över.