• Tinie09

HJÄLP mitt barn har otroligt krulligt hår (mulatt)

Hej allihop!!

Jag har en liten flicka som är 2 år gammal. Hon har super krulligt hår, rktigt små lockar.
    Världens finaste, men oj oj oj vad svårt det är att sköta om.

Lilla stackaren får jätteont när jag borstar hennes hår, trots att vi gör det i badet med shampo o balsam i.
    Kammen fastnar i håret, hon sitter inte still och får ont.

När hon var 1 år gammal rakade jag av henne allt för att slippa "göra illa" henne med hårborstning.

Nu är hon som sagt 2 och håret är långt igen oc krulligare än någonsin.
    Jag vill väldigt ogärna raka av alltihop, hon är ju tjej och väldigt flickig, tycker om klänningar och tofsar och hårband.

Jag och min sambo vill heller inte fläta ennes hår, inbakade tänker jag då. Eftersom det faktiskt gör ont!! Det kan hon få fråga om själv sen när hon blir äldre.

Jag kan inte göra inbakade flätor vilket innebär att en främling skulle vara tvungen att göra det på henne samtidigt som jag eller hon håller fast henne, och det utsätter jag inte henne för helt enkelt!

En annan sak vi tittat närmare på är att rakpermanenta hennes hår (ska tydligen finnas produkter för barn) Men tydligen så gör även det ont!!! Svider och bränns. Det vill jag absolut inte utsätta henne för heller.

Vi har köpt olja till håret som ska göra det mjukare, även den för barn. Men det fungerar tyvärr inte på hennes hår. Hjälper inte mycket alls.

Är det någon därute som hittat någon mirakelprodukt eller taktik???

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden HJÄLP mitt barn har otroligt krulligt hår (mulatt)
  • Marita0103

Hej. Min dotter hade samma problem när hon var liten. Hennes pappa är från Uganda och jag är latino. Min dotter fick rqka av häret och när hon blev fyra fick hon ha sitt krulliga hår i flätor ( små flätor som många afrikaner gör ) tog en lång tid men hon älskade det. Men när hon blev sex år ville hon inte ha flätor längre. Vi rak permanentade det och hon tyckte inte att det gjorde ont. Första gången är det lite jobbigt men andra gången ( när rötterna började bli krulliga igen) gjorde vi bara rakpermanent i rötterna. Snabbt och enkelt. Min dotter är nu 12 år och för varje gång blir det lite plattare säger hon. Det finns en hel del volym i håret så man borde platta det för att få ner det lite. Håret blir vågigt om man inte plattar det ( säkert olika på olika personer ) och hon använder Wen som shampoo. Hon tycker det funkar bra och går och borsta igenom. Dock kan håret brytas av i topparna om man inte använder rätt produkter. Marokansk olja är bra för håret blir väldigt torrt. Wen rekommenderas starkt eller andra produkter med keratin. Oljor är bra och viktigt med värmesprej om ni ska platta det. Topparna blir väldigt känsliga i början ( innan vi hade upptäkt Wen och oljorna) bröts en decimeter av min dotters hår av. Hårbottnen är bra men topparna måsta man vara extra försiktig med. Hoppas det hjälper!

• cosinus

Har kompisar med två adopterade tjejer som kommer från afrika och de har ofta satt upp håret på dessa tjejer med några flätor. Behöver inte vara inbakade utan de har gjort som ett rutnät på huvudet och för varje ruta gjort en tofs som sen flätats. Tunn snodd längst in mot huvudet, fläta och sen tunn snodd igen.

De har ägnat massor av tid åt tjejernas hår sen de fick dessa och i början satt de alltid framför tv-n och flätade. Sen fick flätorna sitta i ett antal dagar innan hela proceduren gjordes om igen.

Jag hade inte rakpermanentat. Däremot hade jag kunnat tänka mig att snagga igen om inte barnet i fråga bryr sig om sin frisyr.

• hawiwi

Självklart ska du inte rakpermanenta din dotters hår! Om du inte själv kan hantera håret, vilket är svårt om man inte är van, så får du hitta någon som kan. Det finns mängder med afrofrisörer/butiker i Sthlm. Det finns två vid Rådhuset och en på Vattugatan precis vid Brunkebergstorg. Det bästa hade väl varit om du kan lära dig, någon kan visa dig eller kolla på internet, Youtube. Hon ska vara stolt över sitt hår och inte från början lära sig att försöka förändra det. För övrigt bör du inte heller kalla din dotter för mulatt. Det är lika illa som N-ordet då det betyder mulåsna. Om det nödvändigtvis måste påpekas vilket ursprung hon har är det bättre att hålla sig till nationaliteter. Bara lite tips för att förminska risk för framtida identiteskris som många människor med blandat ursprung får i olika grad. Även personer med föräldrar från samma land kan såklart få det men risken är större om man har föräldrar från olika länder.

• hawiwi

Ps. Att en främling som KAN hennes hår flätar det är väl inte så farligt? Det gör ju alla när vi går till frisören. Någon som kan hennes hår har sannolikt produkter, hjälpmedel och kunskap för att det inte ska göra ont. Det behöver ju inte vara inbakade flätor som sagt som någon annan nämnde. Gör det till en rolig sak för henne att gå till frisören och förstör inte håret och gör det ännu torrare genom att göra fel från början med det.

• lilja87

OT fråga men gör inbakade flätor ont bara när de görs, eller ömmar de även efter? Jag jobbade på ett dagis häromdagen och rörde vid en flickas inbakade flätor när jag skulle smörja med solkräm, alltså puttade tillbaka dem lite lätt. Hon sa då aj och att håret gjorde ont :( låter ju hemskt! Jag fattade ingenting, hade ingen aning om att hon skulle vara öm.

• Ung kvinna

Jag kan inget om din dottes typ av hår men jag reagerade på att du använder shampo och jag skulle gärna vilja rekommendera att du kör balsammetoden på henne, då ska håret bli mjukare på sikt. Jag har tvättat håret med balsammetoden sen fem år tillbaka och har europiskt och lockigt hår men denna metod passar alla typer av lockar, vågor och krullockar och gör lockarna finare och mjukare. Kolla in denna sida http://www.lockig.se/.

Hoppas det blir till nån hjälp. 

• Mrs Moneybags

Jag rekommenderar inte rakpermanent på en så liten flicka! Min personliga åsikt är att man bör vara minst 15-16 innan man börjar med rakpermanenter (om man nu måste göra det) eftersom det är så oerhört starkt och giftigt. Rakpermanenter innehåller lut eller lut-liknande ämnen (i de som kallas "no-lye") och det som du kanske vet samma ämne som du häller i avloppet för att smälta bort all skit som ligger där.

Jag rekommenderar istället att du lär dig mer om afrohår, det finns mängder av bloggar och tips på youtube. Även om du inte är fingerfärdig själv, så är det ändå bra att du lär dig tillräckligt för att kunna sköta om håret hemma mellan frisörbesöken. En bra frisör flätar din dotters hår på en-två timmar. Ta med böcker och leksaker, snacks och dricka så ska det säkert gå bra. Som flera andra skrev här, finns det ju massor av afrofrisörer i Stockholm.

När det gäller hårprodukter ska du vara sparsam med shampo och slösa med balsam. Kamma aldrig hennes hår när det är torrt, utan vänta tills det är genomblött och du har satt i generöst med balsam i hela håret. Då delar du upp håret i sektioner och reder ut dem med fingrarna först, sedan med en bredtandad kam. Släng alla borstar. När du har kammat en sektion kan du fläta eller tvinna den så att den inte trasslar ihop sig igen. Sedan kan du skölja håret med flätorna i och låta det torka så. Då dras lockarna ut lite grann. Sedan kan du ta ut flätorna när de är torra eller halvtorra och göra en frisyr. Det är bra att ha en leave in conditioner och/eller någon hårkräm från en afroaffär att sätta i håret varje dag (bara lite). Man kan också använda vanliga oljor som t ex jojobaolja, avokadoolja med mera.

Glöm inte att fläta håret när hon går och lägger sig och sy kuddöverdrag med silkigt material så att håret inte trasslar sig så mycket över natten.

• gemigsinnesro
    Mrs Moneybags skrev 2013-07-27 15:30:23 följande:
    Jag rekommenderar inte rakpermanent på en så liten flicka! Min personliga åsikt är att man bör vara minst 15-16 innan man börjar med rakpermanenter (om man nu måste göra det) eftersom det är så oerhört starkt och giftigt. Rakpermanenter innehåller lut eller lut-liknande ämnen (i de som kallas "no-lye") och det som du kanske vet samma ämne som du häller i avloppet för att smälta bort all skit som ligger där.

Jag rekommenderar istället att du lär dig mer om afrohår, det finns mängder av bloggar och tips på youtube. Även om du inte är fingerfärdig själv, så är det ändå bra att du lär dig tillräckligt för att kunna sköta om håret hemma mellan frisörbesöken. En bra frisör flätar din dotters hår på en-två timmar. Ta med böcker och leksaker, snacks och dricka så ska det säkert gå bra. Som flera andra skrev här, finns det ju massor av afrofrisörer i Stockholm.

När det gäller hårprodukter ska du vara sparsam med shampo och slösa med balsam. Kamma aldrig hennes hår när det är torrt, utan vänta tills det är genomblött och du har satt i generöst med balsam i hela håret. Då delar du upp håret i sektioner och reder ut dem med fingrarna först, sedan med en bredtandad kam. Släng alla borstar. När du har kammat en sektion kan du fläta eller tvinna den så att den inte trasslar ihop sig igen. Sedan kan du skölja håret med flätorna i och låta det torka så. Då dras lockarna ut lite grann. Sedan kan du ta ut flätorna när de är torra eller halvtorra och göra en frisyr. Det är bra att ha en leave in conditioner och/eller någon hårkräm från en afroaffär att sätta i håret varje dag (bara lite). Man kan också använda vanliga oljor som t ex jojobaolja, avokadoolja med mera.

Glöm inte att fläta håret när hon går och lägger sig och sy kuddöverdrag med silkigt material så att håret inte trasslar sig så mycket över natten.
    Menar du att ett silkigt örngott gör så att håret inte tovar sig/trasslar sig så mycket? Det ska jag definitivt prova på min dotter som är helsvensk men ändå krullhårig och efter natten är det ju helt hopplöst att reda ut det. Tack för rådet :).
  • Victoria63

Hej jag är en kvinna som en mulatt har krullig hår. Jag tycker inte att du ska permanenta din dotters hår. Det kan bli strävare eller får dåligt kvalitet. Det som är bra för våran hår är efter du har schamponerat håret använd balsam i håret, sen använder dina fingrar försiktig genom håret medan håret har balsam i den, fortsätta på detta sätt även när du skölja ingen håret. Använd ej heads and shoulders håret Tova sig då.

Det Finns en hår balsam spray som du kan prova den heter Natusan kids.

Hoppas jag har vara till hjälp för dig.

Mvh

• NaomiH

Hej! Lite sent svar. Menbättre sent än aldrig :D. Jag har själv sånt hår. En grej som jag använder för mitt hår är kokosolja och vanlig olivolja (Helst ekologisk). Det är skonsamt för håret och lockarna kommer fram mer, håret får mer glans, luktar gott och borsten fastnar inte i håret. Det funkar även att använda om om dottern skulle vilja ha flätor. Det kostar ungefär 60 kr men det är värt det. Värt att prova. :D

Svar på tråden HJÄLP mitt barn har otroligt krulligt hår (mulatt)