• Anonym (mamman)

Hur ska vi göra det så bra som möjligt?

Hej!

Min son har haft ett händelserikt liv, idag är han 7år. Hans biopappa har kommit och gått som han velat och sonen har varit livrädd för honom (enligt psykolog), sen försvann han i några år.

Under den tiden träffade jag en ny som sonen älskar, de är idag som far och son. Min nya fick förra året cancer och amputerade ena underbenet. Efter det fick han cellgifter. Sonen tog detta mycket hårt! Men mådde efter ett tag bättre igen.

När min nya blev bättre så kom sonens biopappa tillbaks in i våra liv. Vi ligger just nu i en vårdnadstvist och de träffar varandra 3h varannan vecka, bevakat. Det är först nu efter nästan ett år som sonen börjar prata om sin biopappa här hemma. Han har tidigare nästan vägrat säga något om honom t.ex. vad de har gjort.

Nu har vi fått reda på att min mans cancern är tillbaka och han har som max 7år kvar i livet. Sonen vet att cancern är tillbaka och han får följa med till sjukhuset och träffa honom när han är där.

Vad ska jag göra? Hur kan jag hjälpa min son i allt detta? Eller snarare vad ska jag hålla utkik efter, varningssignaler osv?

Häromveckan började sonen storgråta, han var otröstlig. Han ville bara att min man skulle komma hem och ge honom en kram. Maken kom direkt och sen dess är vi mycket noga med att han ska ge honom en kram och berätta för sonen att han älskar honom.

Finns det något mer?

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Det är tungt för oss alla nu och riktigt redig är jag inte när jag tänker på allt som pågår.

• Svar på tråden Hur ska vi göra det så bra som möjligt?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om det inte bara är din son som varit med om mycket i sitt 7-åriga liv. Även du har haft problem och sorger att hantera.
    Tyvärr är det ju så att vi inte med den bästa vilja i världen kan skapa ett idealiskt liv för oss själva och våra barn. Det vi kan göra är att försöka hantera det som händer på ett så bra sätt som möjligt.
    Jag tycker det låter som om du tagit dig igenom dina kriser och försöker tänka på din sons bästa vilket är klokt och även ibland ganska svårt.  
    Din son har uppenbarligen haft en dålig relation med sin biologiska pappa och det är något du måste sköta och skydda honom för så långt det går.
    Däremot har han en bra relation med sin nya pappa, som även om han är sjuk tycks bjuda på en mycket god anknytning. Jag tycker att du ska fortsätta att stödja detta och ge dem alla chanser att utveckla relationen. 7 år är ett helt liv för en sjuåring. De kan ha mycket glädje av varandra och deras relation kan bli en bra grund för din son när han blir stor.
    Jag förmodar att du funderar över om det kommer att göra mer ont för honom när din nya man inte längre står emot sin sjukdom, om de fått en så bra relation.
    Jag tror att det är så här att bra relationer alltid är till glädje. Självklart kommer sorgen att bli stor om och när han går bort, men en god relation är ändå alltid bättre än att inte ha haft någon alls. Sorg är inte farligt, det är en rättmätig reaktion över något som varit bra och som man fått.
    Så utnyttja den tid ni har tillsammans på bästa sätt och gläds åt den. Det kommer att göra er alla gott.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur ska vi göra det så bra som möjligt?