Känner mig som "nöd-barnvakt"..
Hej alla!
Jag har en undring som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag ocih min ex-make skildes för två år sedan. Vi har två barn 5 resp 8 år gamla som vi har gemensam vårdnad om (de bor varannan vecka hos mig resp sin pappa). Min ex-makes nya flickvän och hennes två barn har nu flyttat in hos honom. Barnens pappa reser en del i arbetet och jag har ofta ryckt in och "tagit barnen" när han har behövt åka iväg, eller när han haft (enligt honom) så viktiga möten att han ej kunnat vara hemma med sjukt barn då har jag också tagit hand om dem och stannat hemma. Jag är ju deras mamma och så klart finns jag där för dem!:) Men jag tycker det känns lite märkligt nu, när han har en sambo, att jag ska rycka in när han behöver "barnvakt". Han ska t ex resa bort några dagar i arbetet (detta under "hans" dagar med barnen); då får inte barnen stanna hos sambon och hennes barn, för hon vill inte ha hand om dem alla fyra. Likaså om barnen blir sjuka när de är hos dem och han har "viktigt" möte; då anser han att jag ska stanna hemma från mitt arbete och ta hand om barnen. Självklart har jag och han det yttersta ansvaret för våra egna barn, men hjälps man inte åt i den "nya" familjekonstellationen? Känner bara att om jag hade flyttat ihop med en ny man så hade vi sinsemellan löst dessa situationer; antingen får jag stanna hemma eller min sambo.
Jag jättegärna höra vad andra tycker och hur andra löst liknande situationer!
Ingrid:)