• Alvi

Om planen är att man ska bo i Sverige "för all framtid" - varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?

Nu VET jag såklart inte om alla barn man hör talas om eller ser i nyfödda i tidningen eller så, har planer på att bo i Sverige föralltid, men OM det är så, varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?

Även om till exempel Mohammed klättrar högre och högre på svenska namnlistor, så ÄR det inte ett svenskt namn och jag tänker att det ger nackdelar, typ i arbetslivet, typ i hur det ska stavas, osv...

Hur tänker ni som ger era barn "utländska" namn? (Och nu menar jag inte typ Haley eller Quentin, utan just Mohammed eller Amayo eller Basimah eller så....)

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 11:33
    Jag lägger ner, jag verkar inte få fram hur jag menar. Tack för ert engagemang och tack till er som INTE har gjort er lustiga över tråden eller kommit med sarkasmer utan faktiskt på allvar har velat resonera med mig.

Jag är fullt kapabel till att ändra mig om jag bara kan förstå, men inte många sådana inlägg har kommmit. Tyvärr.
  • Svar på tråden Om planen är att man ska bo i Sverige "för all framtid" - varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?
  • Sum quod sum
    Här och nu skrev 2011-06-28 08:38:59 följande:
    Tror inte att de flesta svenskar skulle gett sina barn namn som är vanliga i andra länder,om de skulle bo där för all framtid. Och när det gäller flyktingar vill de många gånger försöka återvända. Om jag flydde till Mellanöstern o inte vågade åka tillbaka till Sverige, skulle jag ändå inte välja ett namn därifrån.
  • SunnyBunny
    Hedebris skrev 2011-06-28 10:35:54 följande:
    ingen fara!

WT-namn är ok, namn från västvärlden är ok, bibliska namn är ok...

det är bara muslimska och namn från arabvälden som inte är ok enl ts.

OBS! Hon är INTE rasist! Hon bara tycker att de namnen är mindre värda för en arbetsgivare...
    Okej *pust* Vilken tur jag har!!! *ironi*
  • SanKer

Haha ännu en till idiot tråd! Låt folk få döpa sina barn till precis vad DE vill, för det är DERAS barn!
    Vad rör det dig ts?

• Sum quod sum
    Bomilay skrev 2011-06-28 11:40:40 följande:
    Varför är quentin okay men inte amayo???
    Kan det vara för att quentin kan relateras till tarantino?? Vet inte faktiskt..Oseriös tråd.
  • Rikard

Eftersom jag har ett svenskt efternamn som ingen människa i världen utanför Norden klarar av att uttala och än mindre klarar att stava, så har jag full förståelse för trådstartarens tankar. Om jag skulle emigrera utanför Norden skulle jag byta namn. Det vore bara larvigt att försöka lära alla i det nya landet att stava och uttala mitt namn på ett någorlunda vettigt sätt. Varför skapa en sådan uppförsbacke för sig själv.
    Mina barn skulle jag försöka ge namn som fungerar i både i Sverige och det nya landet och så skulle jag undvika namn som kan vara provocerande i den kulturen.
    Adolf, skulle jag exempelvis välja bort om jag bosatte mig i Israel.

• Ermenegildo
    Nenna B skrev 2011-06-27 20:50:31 följande:
    Adolf är ett mansnamn av Tyska tyskt ursprung. Namnet är sammansatt av de gamla tyska orden adal "ädel" och wolf "varg" kommer ursprungligen från det germanska namnet Adalwolf som betydel "ädel varg".
    Svenskt i bemärkelsen upptaget bland våra namnsdagar. Ska man tala om namn som på något sätt uppkommit i Sverige utan någon som helst utländsk påverkan - dvs minus alla latinska och tyska namn - blir det väl inte så många kvar antar jag... Kanske Björn.

Fast Adolf är ju av någon anledning inte längre så poppis. Pol, Idi och Benito är andra vackra namn som verkar ratas.
  • Rikard
    Ermenegildo skrev 2011-06-28 13:00:35 följande:
    Svenskt i bemärkelsen upptaget bland våra namnsdagar. Ska man tala om namn som på något sätt uppkommit i Sverige utan någon som helst utländsk påverkan - dvs minus alla latinska och tyska namn - blir det väl inte så många kvar antar jag... Kanske Björn.

Fast Adolf är ju av någon anledning inte längre så poppis. Pol, Idi och Benito är andra vackra namn som verkar ratas.
    Vidkun, vad tror ni om det?
    Jag tänkte bosätta mig i Norge och döpa min son till Vidkun.

Det lustiga är dock att Josef verkar fungera, trots att både Mengele och Stalin lystrade till det namnet.
    Kanske Jesus platspappa väger så tungt att man liksom inte kan solka ner det namnet.
  • skoladan

Varför är HALEY ok? Det kan vara svåruttalat i Sverige. Ska man säga Haly? Eller Heili? Det är inte många namn som är svenska. Man får ta fornnordiska namn som RIND, RAMN, HEDVIG, HILDUR, HJÖRDIS m.fl för att vara säker på att namnen är riktigt svenska.

• Butterscotch

Jag tycker inte att det är konstigt alls att man ger barnen släktnamn, mycket mer svårförståeligt när folk döper ungarna till utländska namn utan att ha någon som helst koppling till landet/språket i fråga.

• astro
    skoladan skrev 2011-07-01 09:11:11 följande:
    Varför är HALEY ok? Det kan vara svåruttalat i Sverige. Ska man säga Haly? Eller Heili? Det är inte många namn som är svenska. Man får ta fornnordiska namn som RIND, RAMN, HEDVIG, HILDUR, HJÖRDIS m.fl för att vara säker på att namnen är riktigt svenska.
    Och inte ens då är man rätt ute. Hedvig är tyskt ... 

• Mrs Moneybags

Ja, herregud.
    Då måste man först börja med att definiera vad som är ett "svenskt" namn, eftersom de allra flesta namn här kommer från andra länder från början.

Alla kan ju inte heta Stig, Björn, Saga etc. Några kanske vill heta Katarina, Annika, Mikael, Johan osv.
    Men de namnen är ju inte från Sverige från början.

Någongång måste ju ett nytt namn komma in i bilden.  

• LaYa01

Jag är som sagt adopterad och har ett indiskt namn som tilltalsnamn och ett svenskt efternamn.
    Båda dem namnen brukar felstavas.
    Jag har inte så svåra namn att stava till. Mitt indiska namn är bara så att det är ovanligt och få som har hört det.
    Namnet Hjördis är svårare att stava till än mitt namn.
    Mitt efternamn är då svenskt men folk stavar det fel likaså. Två bokstäver som gärna kastas om.

Men visst, jag kommer säkert få problem i arbetssökning och sådant men då är dessa människor inte heller värda min arbetsinsats heller!

Accept me or f*** off!

• enny signatur
    Alvi skrev 2011-06-27 20:26:13 följande:
    Nu VET jag såklart inte om alla barn man hör talas om eller ser i nyfödda i tidningen eller så, har planer på att bo i Sverige föralltid, men OM det är så, varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?

Även om till exempel Mohammed klättrar högre och högre på svenska namnlistor, så ÄR det inte ett svenskt namn och jag tänker att det ger nackdelar, typ i arbetslivet, typ i hur det ska stavas, osv...

Hur tänker ni som ger era barn "utländska" namn? (Och nu menar jag inte typ Haley eller Quentin, utan just Mohammed eller Amayo eller Basimah eller så....)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 11:33
    Jag lägger ner, jag verkar inte få fram hur jag menar. Tack för ert engagemang och tack till er som INTE har gjort er lustiga över tråden eller kommit med sarkasmer utan faktiskt på allvar har velat resonera med mig.

Jag är fullt kapabel till att ändra mig om jag bara kan förstå, men inte många sådana inlägg har kommmit. Tyvärr.
    Fast vad som är lät att stava handlar ju om vad man är van med, att stava till mohammud ser jag inte som så svårt. Jag diskuterade för övrigt namn med min somaliske vän häromdagen och han beskrev hur namnen hade förändrats sedan de han känner kommit hit och hur de uttalades. Alla uttal var försvenskade och stavning lika så, just för att det ska vara fungerande här. Däremot vill man inte ta bort traditionerna och det många ser som identiteten.
    Jag kan inte se att jag vill bo här för all tid och evighet, låter jätte tråkigt, men framförallt så kan man ju inte säga hur barnet kommer att göra. Även om föräldrarna inte nes apsserar landets gränser utåt så finns det inget som säger att barnen inte kommer flytta och resa runt. Jag föredrar att ha namn som vi helt enkelt tycker om och som fungerar någonsånär överallt. Och inte är för vanliga (helst ingenstans) 
Svar på tråden Om planen är att man ska bo i Sverige "för all framtid" - varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?