• pyttepyttan

Hjälp - min tonåring vill bara sitta inne och spela...

...på sin dator!! Han sitter instängd i sitt rum med nerdragna persienner. Nu är han inne på tredje veckan...har försökt allt jag kan komma på för att få honom att göra ngt annat. Han vägrar! Vill inte träffa kompisar (han umgås med dom på nätet och det tycker han räcker), vill inte åka på semester, sover hela dagen och uppe hela natten etc. Vet inte vad jag ska ta mig till eller hur jag ska tänka, blir iaf orolig...ngn som har ett/flera tips!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 15:48
    Tack men har försökt att kräva både det ena och det andra! Har för tillfället tagit extra hänsyn (inte velat pressa honom för hårt)pga att hans förhållande med flickvän tog slut för ca två veckor sedan...kanske gör jag helt fel=/

• Svar på tråden Hjälp - min tonåring vill bara sitta inne och spela...
  • Trollmamma till 4

Dra sladden

Mamma till 4
  • Lena

Jag hade krävt hans närvaro i familjeaktiviteter och att han ska göra hushållssysslor.

• lövet2

Hjälper han till hemma? För i så fall kan du ge honom i uppgift att t ex kasta sopor på Återvinningsstationen, gå och handla mjölk, posta brev, hämta in post och allt vad du kommer på som ger honom sol och frisk luft. Även om det bara blir 20 minuter om dagen, så är det mer än ingenting.

Ett annat alternativ, som egentligen bara fungerar om det gäller hela familjen utan undantag, är att ha dataförbud mellan vissa tider. Vi körde ett tag med datatiderna 8-10 (för att få upp dem på morgnarna), 14-16 och 20-24. Det gav tid på dagen för att göra annat och uppmuntrade till att sova på nätterna ...

• Caranlachiel

Vad är det för spel han spelar? Om det är spel med vapen i, och han har åldern inne (15 år tror jag det brukar vara) så kanske han skulle tycka det vore kul att prova på att spela airsoft (soft airgun)? Det finns både inom- och utomhusbanor runt om i Sverige. Han kanske kan ta med ett gäng kompisar dit, då får han göra något han kan tycka är kul samtidigt som han får upp och röra på sig lite!

BF 16 november
  • Lena
    pyttepyttan skrev 2011-06-28 15:31:09 följande:
    ...på sin dator!! Han sitter instängd i sitt rum med nerdragna persienner. Nu är han inne på tredje veckan...har försökt allt jag kan komma på för att få honom att göra ngt annat. Han vägrar! Vill inte träffa kompisar (han umgås med dom på nätet och det tycker han räcker), vill inte åka på semester, sover hela dagen och uppe hela natten etc. Vet inte vad jag ska ta mig till eller hur jag ska tänka, blir iaf orolig...ngn som har ett/flera tips!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 15:48
    Tack men har försökt att kräva både det ena och det andra! Har för tillfället tagit extra hänsyn (inte velat pressa honom för hårt)pga att hans förhållande med flickvän tog slut för ca två veckor sedan...kanske gör jag helt fel=/
    Jag tror det är bättre han kommer ur spelet och gör saker, särskilt nr han mår dåligt. Han är gammal nog att veta att värden inte stannar för att man mår lite dåligt så hushålls sysslor och tex gemensam middag kan fortfarande vara ett krav
  • pyttepyttan

Tack för alla bra svar!

Min tonåring är 16 år och spelar bl a krigsspel som är från 16 och uppåt.

Det tuffa för mig är att gå in i en strid med med honom. Han är otroligt bra på att argumentera och jag är mindre bra på det. Har iaf lyckats få ut honom på en cykeltur till affären för att handla! Bättre än inget! Målsättningen är att få ut honom en stund varje dag...

Han är min fjärde tonåring så jag är inte ngn nybörjare fast man kan tro det! Har inte stött på den här typen av problem med mina tre andra, numera vuxna, barn. Då har det varit tvärt om att det har varit svårt att få hem dom...!

• lövet2
    pyttepyttan skrev 2011-06-29 08:51:49 följande:

Tack för alla bra svar!

Min tonåring är 16 år och spelar bl a krigsspel som är från 16 och uppåt.

Det tuffa för mig är att gå in i en strid med med honom. Han är otroligt bra på att argumentera och jag är mindre bra på det. Har iaf lyckats få ut honom på en cykeltur till affären för att handla! Bättre än inget! Målsättningen är att få ut honom en stund varje dag...

Han är min fjärde tonåring så jag är inte ngn nybörjare fast man kan tro det! Har inte stött på den här typen av problem med mina tre andra, numera vuxna, barn. Då har det varit tvärt om att det har varit svårt att få hem dom...!

Jag har min femte tonåring i huset, och det dyker upp nya problem hela tiden. Alla vill visst ha sina egna problem!

Krossade hjärtan är ju nu inte så där enkelt att hantera, och vi har haft vår andel av suckar, gråt och depressioner. 1-2 veckor brukar det ta innan det värsta är över, men det är fort gjort att tonåringen sedan smiter undan allt tråkigt hemma genom att hänvisa till sina hjärtekval. Jag brukar försöka i det läget att inte ge någon direkt order, utan snarare be dem om personliga tjänster "eftersom jag verkligen behöver mjölk och jag verkligen inte hinner handla den själv ..."
Svar på tråden Hjälp - min tonåring vill bara sitta inne och spela...