Phillippa skrev 2011-07-05 20:54:21 följande:
Hur länge har du pottränat sonen? Min dotter har som sagt nästan bara varit naken då hon satt sig på pottan själv. Man måste ju börja någonstans och det är väl kanske dumt att begära att de redan från början skall ta av sig byxorna när de sätter sig på pottan. Hon sätter sig annars också med byxor och kissar på pottan.
Min dotter sa "nästan blöja" om trosorna och då blev jag lite rädd att hon skulle tycka att det kändes som en blöja och kissa utan att tänka sig för. Jag har därför mestadels bara haft byxor på henne efter den kommentaren :). Rutinerna får nog sätta sig lite innan trosorna åker på och jag begär att hon skall ta av sig byxorna själv men nästa vecka kanske det är dags om det fortsätter gå bra. Nu sover hon första natten utan blöja :).
Mien tjej är 18 mån och jag hjälper henne till pottan och tar av byxorna åt henne. Hon är torr mellan kissningarna. Hon säger bara till ibland men oftare och oftare. Är torr även på natten.
Jag tycker inte det är så märkvärdigt att hjälpa ett så litet barn med att gå på pottan när det är dags eller att hjälpa till med kläderna. Tids nog mognar de och fixar det själva. Några tidigare andra senare. Jag får påminna min fyraåring också som varit torr ´sedan han var två och också bära in honom på toan ibland

! Jag tror det är vanligt med hjälp och påminnelser till barnen är i trre-femårsåldern då de har väldigt bristande tidsperspektiv och lever fullkomligt i leken och nuet och inte är medvetna om omgivningens reaktioner i så hög omfattning. Min sexåring skulle dock inte kissat på sig i leken som treåring ens och har haft ett bekymmrat och problematiserat förhållningssätt till toan medan fyraåringen helt bekymmerslöst`VÄLJER att kissa i byxorna istället frö att gå in och avbryta leken
Jag tycker det är skönt att ha det så kravlöst att en olycka inte är en olycka alls (för ettåringen alltså - inte fyraåringen som gått på toa i två år

!!) Jag ser det helt som mitt ansvar att ettåringen går på pottan. Jag hjälper henne till rätt ställe att kissa och bajsa - dvs toan eller pottan. Om hon plötsligt sköter det helt själv är det bara bra men det är inte en ambition än. Hon har varit blöjfri utan olyckor utanför hemmet sen hon var 13 mån men hemma är hon så bekväm att hon inte förrän nu övergett golvet som alternativ toalettt

.