• CaCC

Potträning nu under sommaren! Tips!!

Vår stora tjej är nyss fyllda 2 år och har suttit på pottan till och från sen innan hon fyllde ett. Vi har provat att hon är utan blöja hemma på dagtid under några timmar och det händer ju olyckor såklart.

Jag har nu lite funderingar kring hur vi ska göra och hoppas på att få lite tips.

Vi har en liten tjej på 3,5 månad också så vi kan inte hålla helfokus på stora tjejen hela tiden, ska vi låta henne gå med bara tröja på sig eller ska hon ha trosor och/eller byxor och känna att hon blir blöt?

Jag är lite nojjig över att hon ska råka kissa i soffan eller så, hur läser man det?

Hur gör man de dagar man inte är hemma? Min man ska vara hemma i 8 veckor nu i sommar och vi kommer ju inte vara hemma hela tiden. Ska hon ha blöja då eller?

Hon vill inte alltid gå på pottan men för det mesta så går det bra, vi brukar skojja till det lite, men det är inte alltid det fungerar. Hur vet man om de är "redo"?

Hoppas verkligen att någon kan komma med tankar och tips.

• Svar på tråden Potträning nu under sommaren! Tips!!
  • miljarden
    Moi Mokulat skrev 2011-07-04 14:01:23 följande:
    Hänger med denna tråden. Min son är snart 3 år och vägra vara utan blöja och om vi får av dem sååå måste han har massa kläder på sig.
    Allt händer alltid utanför pottan.
    Vi kan byta hur många gånger som helst och har han kissat på sig precis så kissar han 30 minuter senare igen. Han har ingen koll alls på när han behöver.
    Låt honom kissa på sig en massa tills han får koll då? Det var ju så man gjorde på den gamla goda tiden och det var därför sommaren var så bra när man kunde gå ute utan en massa kläder och kissa ned sig tills man förstod hur saker och ting hängde ihop.
  • Maxbox
    Phillippa skrev 2011-07-04 07:24:46 följande:
    Jag glömde ju skriva om "problemet". Det fungerar ju som sagt bra och hon kan ibland sätta sig på pottan själv men har hon byxor på sig så kissar hon med dem på och blir blöt och ledsen. Nu när jag pottränat henne har hon mestadels gått naken men det går ju inte alltid att vara naken! Nu är det varmt men det är väl förmodligen övergående ...
    Precis så är det för vår pojke också. ÄR han nakenfis går det hur bra som helst. Men med kalsonger/byxor på blir det alltid olyckor. Eller igår tog vi bort blöjan men lämnade pyjamasbyxorna på. Han kissade på pottan 2 ggr trots det. Drog ner dem själv osv. Tredje gången tog han dock av sig byxorna. Hur gör man för att komma runt dett "problem". Brukar det gå bättre med tiden?
  • miljarden
    Maxbox skrev 2011-07-04 14:29:30 följande:
    Precis så är det för vår pojke också. ÄR han nakenfis går det hur bra som helst. Men med kalsonger/byxor på blir det alltid olyckor. Eller igår tog vi bort blöjan men lämnade pyjamasbyxorna på. Han kissade på pottan 2 ggr trots det. Drog ner dem själv osv. Tredje gången tog han dock av sig byxorna. Hur gör man för att komma runt dett "problem". Brukar det gå bättre med tiden?
    Det är klart att det brukar gå bättre med tiden: de allra flesta lär sig ju förr eller senare hur det funkar.
    Nu för tiden tror folk att barn ska kunna pottränas utan att det blir fel på vägen. Antingen väntar man tills barnet ber om att få sluta med blöjor själv, dvs är vad blöjproducenterna har fått oss tro "mogen". Eller så gör man som man gjorde förr, hjälper barnet att förstå hur det hela hänger ihop när man själv tycker att det verkar rimligt, men då får man ju räkna med en viss inlärningstid. Tar man det lugnt och låter bli att skuldbelägga barnet för bakslagen brukar det inte vara jättekrångligt.
  • Phillippa

Jag tror inte att det går att potträna ett barn utan att det "går fel på vägen"" och är helt problemfritt och det gissar jag att det inte är många som tror. Däremot vill jag liksom många andra höra hur folk som gått igenom potträning tidigare har gjort, för att få tips och råd. Det tror jag har varit vanligt i årtusenden, att man utbyter erfarenheter och det kan omöjligt vara ett nytt påfund!

• miljarden
    Phillippa skrev 2011-07-04 19:28:55 följande:
    Jag tror inte att det går att potträna ett barn utan att det "går fel på vägen"" och är helt problemfritt och det gissar jag att det inte är många som tror. Däremot vill jag liksom många andra höra hur folk som gått igenom potträning tidigare har gjort, för att få tips och råd. Det tror jag har varit vanligt i årtusenden, att man utbyter erfarenheter och det kan omöjligt vara ett nytt påfund!
    Jag tror att det är ganska många som tror det, i och med att det är så vanligt att man väntar tills barnen är 3-4 år tills man slutar med blöja. Då är de ju övermogna för det och det går snabbt. Börjar man tidigare får man nog vara beredd på lite mer olyckor, men det betyder inte att man gör fel. Jag tycker t o m att jag gett dig tips som jag hoppas kan vara till någon nytta.
  • Phillippa
    miljarden skrev 2011-07-04 21:10:42 följande:
    Jag tror att det är ganska många som tror det, i och med att det är så vanligt att man väntar tills barnen är 3-4 år tills man slutar med blöja. Då är de ju övermogna för det och det går snabbt. Börjar man tidigare får man nog vara beredd på lite mer olyckor, men det betyder inte att man gör fel. Jag tycker t o m att jag gett dig tips som jag hoppas kan vara till någon nytta.
    Det har du absolut och det tackar jag fö!. Jag fick bara känslan av dina inlägg att du förutsatte att vi som frågade om råd var mesiga curlingföräldrar och det stämmer inte i mitt fall. Jag tror att jag är lite allmänt irriterad idag ;). 
  • miljarden
    Phillippa skrev 2011-07-04 21:19:10 följande:
    Det har du absolut och det tackar jag fö!. Jag fick bara känslan av dina inlägg att du förutsatte att vi som frågade om råd var mesiga curlingföräldrar och det stämmer inte i mitt fall. Jag tror att jag är lite allmänt irriterad idag ;). 
    Förlåt, det var inte meningen att få dig/er att känna er så! Att jag ändå gjorde det beror nog på att frågan är, vad ska jag säga, "laddad" för mig, tycker det är så sjukt att det anses helt normalt att bajsa och kissa i blöja tills man är fyra år. Det kan knappast vara särskilt mysigt att försöka pressa fram bajs med en blöja upptryckt mot ändan. Blä!
    Jag tycker det är toppen att ni pottränar era barn och vänder mig bara mot någon slags allmän inställning folk verkar ha, men det var inte meningen att attackera dig eller någon annan i tråden med denna min upprördhet! Jag önskar dig och er verkligen bara allt lycka till. {#emotions_dlg.flower}
  • Phillippa

Tack! Jag tror jag hade en dålig dag igår bara ;),. Jag har ett I-landsproblem och det är att jag har semester själv och jag tycker att det börjar bli rätt tråkigt. Jag har inte vågat mig ut på större äventyr heller med dottern eftersom jag vill ha nära till en toalett. Idag har jag dock vågat mig iväg till Öppna Förskolan, Biblioteket och ICA och det hände ingen olycka :). Hon sover även utan blöja nu och det återstår att se hur det går. Jag tror inte att hon kissar när hon sover?! Jag tänkte även ta bort blöjan under natten om det går bra nu men eftersom hon är svårsomnad och gör allt för att komma upp ur sängen blir det nog inte helt enkelt. Jag vet att hon kommer att säga "till", som hon börjat säga, för att få komma upp även om hon inte behöver kissa (jag har ju sagt att hon skall säga till när hon behöver kissa ;). Men, men hon kan ju inte ha blöja på natten hela livet ändå och hon kommer nog inte att lägga sig självmant det närmsta åren ändå så det är väl bara att köra på och bli lurad redan nu ;). 

• miljarden

Nej, barn brukar inte kissa när de sover, de gör de när de vaknar eller så liksom vaknar de till lite och gör det. Ni kan ju öva på att kissa i gräset också! Räddningen för mig och min son, eller ja, det är inte jag utan sonen som kissar.

Hur gammal är din tjej? Brukar nattblöjorna vara hyfsat torra?

• Phillippa

Hon är 22 månader, blir 2 år i slutet av augusti. Nattblöjorna har oftast varit helt torra det senaste eftersom det fungerat att sätta henne på pottan på morgonen i alla fall den senaste månaden. Tidigare vägrade hon. Om den varit blöt så har det varit en lååång läggning och förmodligen har hon kissat då. Nu testar vi oss fram med kortare dagssömn för att kvällsläggningen skall gå fortare men hon är envis som få. Hon kan om hon vill hålla sig vaken väldigt länge trots att ögonen går i kors. Att ropa att man behöver kissa måste ju vara ett idealiskt sätt att få komma upp och lyckas hålla sig vaken ytterligare en stund så det skall bli spännande :).

Här kissas det för fullt i gräset redan :). Vi övar dock mycket på att man behöver sitta på huk när man är tjej och inte stå upp och kissa! 

• Maxbox
    miljarden skrev 2011-07-04 15:36:17 följande:
    Det är klart att det brukar gå bättre med tiden: de allra flesta lär sig ju förr eller senare hur det funkar.
    Nu för tiden tror folk att barn ska kunna pottränas utan att det blir fel på vägen. Antingen väntar man tills barnet ber om att få sluta med blöjor själv, dvs är vad blöjproducenterna har fått oss tro "mogen". Eller så gör man som man gjorde förr, hjälper barnet att förstå hur det hela hänger ihop när man själv tycker att det verkar rimligt, men då får man ju räkna med en viss inlärningstid. Tar man det lugnt och låter bli att skuldbelägga barnet för bakslagen brukar det inte vara jättekrångligt.
    Nej men nog förstår jag att det blir olyckor! Herregud, det är ju något de måste lära sig. Kanske ställde jag min fråga lite konstigt . Det jag menar är hur/vad man kan göra för att hjälpa dem på traven för att lära sig/vänja sig att gå på pottan även när de har kalsonger/byxor på sig? Eller om man i "detta stadie" bara måste låta tiden ha sin gång. Dvs att de helt enkelt får  lär sig av sina olyckor och att det får ta den tid det tar innan de lär sig.

Det vi gör är att påminna, och påminna. Men jag tror inte det är problemet, utan att när han har byxor på sig så tror han att han kan kissa ändå (då han känner att han har något mot huden) medan när han är naken får en annan känsla och förstår att han ska kissa på pottan.
  • Phillippa
    Maxbox skrev 2011-07-05 19:17:39 följande:
    Nej men nog förstår jag att det blir olyckor! Herregud, det är ju något de måste lära sig. Kanske ställde jag min fråga lite konstigt . Det jag menar är hur/vad man kan göra för att hjälpa dem på traven för att lära sig/vänja sig att gå på pottan även när de har kalsonger/byxor på sig? Eller om man i "detta stadie" bara måste låta tiden ha sin gång. Dvs att de helt enkelt får  lär sig av sina olyckor och att det får ta den tid det tar innan de lär sig.

Det vi gör är att påminna, och påminna. Men jag tror inte det är problemet, utan att när han har byxor på sig så tror han att han kan kissa ändå (då han känner att han har något mot huden) medan när han är naken får en annan känsla och förstår att han ska kissa på pottan.
    Hur länge har du pottränat sonen? Min dotter har som sagt nästan bara varit naken då hon satt sig på pottan själv. Man måste ju börja någonstans och det är väl kanske dumt att begära att de redan från början skall ta av sig byxorna när de sätter sig på pottan. Hon sätter sig annars också med byxor och kissar på pottan. 

Min dotter sa "nästan blöja" om trosorna och då blev jag lite rädd att hon skulle tycka att det kändes som en blöja och kissa utan att tänka sig för. Jag har därför mestadels bara haft byxor på henne efter den kommentaren :). Rutinerna får nog sätta sig lite innan trosorna åker på och jag begär att hon skall ta av sig byxorna själv men nästa vecka kanske det är dags om det fortsätter gå bra. Nu sover hon första natten utan blöja :).
  • miljarden
    Maxbox skrev 2011-07-05 19:17:39 följande:

Tror det kan stämma, han hat väl lärt sig att det är tryggt att kissa om han har något mot rumpan liksom. Förmodligen trillar polletten ned så småningom om han bara får ha kalsonger och aldrig blöja, men det är inte säkert att man känner sig riktigt så avslappnad i förhållande till olyckor, även om man förstår att de är nödvändiga. Alltså man försöker ju ändå undvika dem. Då kan det ju vara ett alternativ att prova byxlöst, eller med bara byxor och inga kalsonger tills pottgrejen är injobbad ordentligt.
    Om kisset bara hamnade i byxorna och i badrummet skulle nog jag försöka stå ut och vänta in insikten om sambandet, och påminna om att man måste ta av byxorna först. Är det en utmaning att ens få honom till pottan så skulle jag nog jobba på det först.
  • nollställd
    Phillippa skrev 2011-07-05 20:54:21 följande:
    Hur länge har du pottränat sonen? Min dotter har som sagt nästan bara varit naken då hon satt sig på pottan själv. Man måste ju börja någonstans och det är väl kanske dumt att begära att de redan från början skall ta av sig byxorna när de sätter sig på pottan. Hon sätter sig annars också med byxor och kissar på pottan. 

Min dotter sa "nästan blöja" om trosorna och då blev jag lite rädd att hon skulle tycka att det kändes som en blöja och kissa utan att tänka sig för. Jag har därför mestadels bara haft byxor på henne efter den kommentaren :). Rutinerna får nog sätta sig lite innan trosorna åker på och jag begär att hon skall ta av sig byxorna själv men nästa vecka kanske det är dags om det fortsätter gå bra. Nu sover hon första natten utan blöja :).
    Mien tjej är 18 mån och jag hjälper henne till pottan och tar av byxorna åt henne. Hon är torr mellan kissningarna. Hon säger bara till ibland men oftare och oftare. Är torr även på natten.

Jag tycker inte det är så märkvärdigt att hjälpa ett så litet barn med att gå på pottan när det är dags eller att hjälpa till med kläderna. Tids nog mognar de och fixar det själva. Några tidigare andra senare. Jag får påminna min fyraåring också som varit torr ´sedan han var två och också bära in honom på toan ibland ! Jag tror det är vanligt med hjälp och påminnelser till barnen är i trre-femårsåldern då de har väldigt bristande tidsperspektiv och lever fullkomligt i leken och nuet och inte är medvetna om omgivningens reaktioner i så hög omfattning. Min sexåring skulle dock inte kissat på sig i leken som treåring ens och har haft ett bekymmrat och problematiserat förhållningssätt till toan medan fyraåringen helt bekymmerslöst`VÄLJER att kissa i byxorna istället frö att gå in och avbryta leken

Jag tycker det är skönt att ha det så kravlöst att en olycka inte är en olycka alls (för ettåringen alltså -  inte fyraåringen som gått på toa i två år !!) Jag ser det helt som mitt ansvar att ettåringen går på pottan. Jag hjälper henne till rätt ställe att kissa och bajsa - dvs toan eller pottan. Om hon plötsligt sköter det helt själv är det bara bra men det är inte en ambition än. Hon har varit blöjfri utan olyckor utanför hemmet sen hon var 13 mån men hemma är hon så bekväm att hon inte förrän nu övergett golvet som alternativ toalettt .
  • Maxbox
    miljarden skrev 2011-07-06 08:09:34 följande:
    Tror det kan stämma, han hat väl lärt sig att det är tryggt att kissa om han har något mot rumpan liksom. Förmodligen trillar polletten ned så småningom om han bara får ha kalsonger och aldrig blöja, men det är inte säkert att man känner sig riktigt så avslappnad i förhållande till olyckor, även om man förstår att de är nödvändiga. Alltså man försöker ju ändå undvika dem. Då kan det ju vara ett alternativ att prova byxlöst, eller med bara byxor och inga kalsonger tills pottgrejen är injobbad ordentligt.
    Om kisset bara hamnade i byxorna och i badrummet skulle nog jag försöka stå ut och vänta in insikten om sambandet, och påminna om att man måste ta av byxorna först. Är det en utmaning att ens få honom till pottan så skulle jag nog jobba på det först.
    Jo, de gånger han har byxor kalsonger är det en utmaning att få honom på pottan öht. Är han naken fixar han det helt själv utan påminnelser (inklusive tömma pottan, skölja den, spola och tvätta händerna).
    Men hur jobbar man på att få honom på pottan då han har byxor, mer än att bara påminna s.a.s?
  • Maxbox

Glömde svara Philippa att vi testat sedan strax före jul att få honom intresserad av pottan och att han får vara byxlös när han är hemma. Det har funkat bra. Men nu när han är ledig från dagis så tänkte vi att vi ska ta nästa steg och låta honom ha byxor/kalsoner.

• Phillippa

Åh, det var duktigt av henne "Sweet as a rose", att vara så liten och så torr!

Vi har satt vår dotter på pottan sedan hon var sju månader men när hon började krypa hade hon ingen ro att sitta kvar utan bara smet och jag ville inte göra det till något negativt för henne utan lät henne vara om hon inte ville. Pottan har alltid funnits synlig och vi har satt henne på den med jämna mellanrum men det är inte förrän de senaste veckorna som det funnits något riktigt intresse.

Igår lade jag henne på kvällen utan blöja och det gick bra fram till klockan 03.00. Då ropade hon "kissa pottan" men det hade redan kommit lite i sängen, mest kom det i pottan när jag tog upp henne men därefter var hon pigg och glad och hade ingen som helst lust att sova vidare, vilket både jag och min man hade :(. Efter en timma somnade hon om. Vi kommer ta på henne blöja inatt men låta henne kissa på pottan om hon säger till innan hon somnar (läggningarna kan ta tid ...) Blöjorna brukar vara torra efter natten men hon kanske drömde att hon var på toaletten och hon var ju naken så ... ?!

Säger din dotter till på natten "Sweet as a rose" eller kissar hon bara inte nattetid?

"Paddy" Vad duktig han är som tvättar pottan och händerna själv efteråt! Hur gammal är han? Min dotter tömmer oftast pottan men resten får jag hjälpa henne med. 

Svar på tråden Potträning nu under sommaren! Tips!!