Mammiga/pappiga barn+skilsmässa. Tvinga fram växelvis boende?
Hej!
Jag har två barn, 6 resp 8 år gamla. Den äldsta flickan är otroligt fäst vid sin pappa och har varit sen hon var drygt ett år. Det är bara pappa som gäller och hon kan ringa honom från skolan på dagarna för att hon saknar honom.
Den minsta flickan är precis tvärtom, det är bara jag som gäller och hon. Hon är även väldig känslig, har lätt att gråta, har prestationsångest och tar lätt illa vid sig.
Vi står nu inför separation och när vi berättade för barnen var det solklart för dem hur det skulle bli = stora tjejen vill bo med pappa, lilla tjejen med mig. De gråter och är ledsna och vill inte vara borta från sin "favoritförälder".
Den stora flickan har sagt att hon älskar pappa, och gillar mig. Hon vill bo mer hos honom och mindre hos mig.
Jag är medveten om att en separation är känslomässigt svår för alla parter. Jag och pappan är vänner och det har inte varit någon skrik/svär-skilsmässa. Vi vill båda att det ska bli bra för barnen.
Min fråga är alltså; Ska jag låta stora flickan bo mer med sin pappa och tar hon skada av att leva med saknaden? Jag vill att hon ska vara lycklig, men samtidigt vill jag inte släppa henne eftersom jag kanske då signalerar till henne att jag främst är lillasysters förälder.
Är det skadligt för våra barn att bo växelvis? Vi vuxna kan hantera saknad på ett annat sätt vilket kanske inte barn kan.