• Anonym (behöver få info)

Registrera firma när man går på soc, få lån från almi- hur funkar det?

Jag är tyvärr tvungen att få ekonomisk hjälp från soc... Känns jätte tråkigt då jag arbetat hela mitt liv men haft en dålig lön så min mammapeng är den lägsta.

Jag har nu en kanon bra affärs idé och vill starta ett eget företag. Hur är det då, får jag registrera en firma när jag får soc bidrag? För att få starta måste jag ju registrera på skatteverket bl.a, men från det till att jag får en inkomst från mitt företag så går det ju lång tid. Kan jag visa upp deklarationen för soc som visar att jag inte har någon inkomst från företaget? Får jag ansöka om lån hos almi, använda det lånet till att starta upp/komma igång och samtidigt få soc bidrag- fram tills dess att jag får en inkomst från företaget? Eller skall jag söka om Starta eget bidrag från arbetsförmedlingen? Isåfall, när skall jag skifta från soc till arb.f?
    Jag kan ju inte vara ensam om att vara i denna situationen så jag hoppas att det finns någon som kan svara :0)
    Stort tack på förhand!!!

• Svar på tråden Registrera firma när man går på soc, få lån från almi- hur funkar det?
  • Anonym (Vill oxå veta)

Men på något sätt borde väl det gå att kombinera då det kan leda till att man i förlängningen inte behöver bidrag utan ska klara sig på det företaget drar in?

• puss
    Anonym (Vill oxå veta) skrev 2011-07-04 09:48:55 följande:
    Men på något sätt borde väl det gå att kombinera då det kan leda till att man i förlängningen inte behöver bidrag utan ska klara sig på det företaget drar in?
    man kan tycka vad man vill om resonemanget, men socbidrag får man inte.
    I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Anonym (frugan)

Vi är i den sitsen, kan hända som sagt att det är olika från kommun till kommun men så här är det för oss. Min man startade sitt företag i jan (gick då ej på soc) o fick starta eget bidrag från ams (eller genom ams för det är ju FK, allt gick genom ams ivarjefall). Nu i sommar belv jag arbetsös o saknar a-kassa så vi blev tvugna att söka försörjnings-stöd. Min man tjänar fortfarande knappt något (tar tid att starta upp, han gör sig ett namn nu o det går BRA men genererar inga pengar direkt). Han måste som någon skrev ovan stå till arbetsmarknadens förfogande till 100% för att vi ska få stöd. Vårt problem nu är att han fått ett ganska stort jobb med sitt företag som kommer ge ca 12000:- dom pengarna ska ju dras från normen MEN samtidigt ska han betala 4000:- i skatt nu, frågan är om soc tar hänsyn til detta? Vår handäggare har semester, kanske någon här vet?

Stort tack till alla som svarat ocg resonerat kring detta!!!

Måste förtydliga en sak :0) Jag har absolut inga planer på att fuska till mig bidrag från soc samtidigt som jag startar upp/jobbar med mitt företag! Jag vill komma bort från mitt ekonomiska behov från soc, vill vara helt självförsörjande :0) Samtidigt som jag ju jobbar med det jag älskar.
    Så, min fråga är ju egentligen (något förenklat) när, i vilket skede, skall jag skifta från soc till starta eget bidrag för att det inte skall bli fel? Jag vill ju inte få fel pengar/bidrag. 

När jag pratat med almi säger dom att pengarna jag får från dom skall vara till att få igång företaget, köpa in material/varor, lokalhyra, etc- inte för att ge mig en lön...Då är det starta eget bidrag från ams (fk) som gäller. 

Jag får nog ringa min handläggare och fråga henne, säga att jag vill göra korrekt från början...Men, jag har ju precis registrerat firman hos skatteverket... Jaja, jag hoppas att hon förstår- i slutändan så kommer jag ju (förhoppningsvis) bort från soc :0) 

Anonym (Vill oxå veta) skrev 2011-07-04 00:24:48 följande:
    Jag väntar med spänning på att du får svar då jag sitter och funderar över samma sak. Dock tror jag soc inte går med på att betala om du tar lån. Men jag vet faktiskt inte.
    Åh, kul att jag inte är ensam :0) Visst skulle det vara skönt att få sitt eget- slippa soc!!! :0)
    trettioplus skrev 2011-07-04 00:39:55 följande:
    Eller, vad säger jag? Det vet jag ju inte.
    Du får inte ha firma och vara inskriven hos ams. Det är det enda jag vet.
    Aha, okej...Då vet jag det :0) Tack :0)
    jeppsson skrev 2011-07-04 01:14:44 följande:
    Beror väl på vad firman drar in, vad man tjänar!
    Men visst får man vara egen företagare och gå på Soc!
    Det är ju sant, om jag inte får en tillräcklig lön så måste jag vara berättigad till stöd från dom...men varflr finns då starta eget bidrag från ams? Hmm, mycket att kolla upp :0) Får ringa ams också!
    Anonym skrev 2011-07-04 08:06:49 följande:
    Ts, om du får lån av Almi så är ju de pengarna tänkta att hålla dig flytande under tiden du startar upp företaget och då ska du leva på dem. Du kommer inte få socialbidrag som egenföretagare, då ett krav är att man ska lägga företaget vilande och i vissa fall även avregistrera (det gäller även A-kassan för övrigt).

Jag vet inte riktigt hur du tänkte, att du skulle gå på soc, FP och få pengar från Almi samtidigt?
    Jag kan ju också tillägga att i de allra felsta fall får man inte starta företag och vara föräldraledig samtidigt heller, så det kan vara värt att kolla med FK innan du går vidare.
    Tack! Det är precis såna här frågor jag behöver, så jag får tänka till lite extra :0) 
    Skall inte starta när jag är mammaledig, det vet jag att man inte får :0) Nu skall jag njuta av min underbara lill* juvel :0) 
    jeppsson skrev 2011-07-04 08:10:43 följande:
    Okej, så om man nu har en firma som fungerat bra hur länge som helst och pga av omnstänigheterna kanske börjar misskötas och går så pass dåligt så det inte går att försörja sig på dom pengarna längre får man då inte hjälp som alaa andra?
    Hade ingen aning om det!
    Trodde att det va pengarna "in" varje månad som styrde ekonomiskt bistånd eller inte!
    Klokt tänkt!!!
    Anonym (frugan) skrev 2011-07-04 13:58:39 följande:
    Vi är i den sitsen, kan hända som sagt att det är olika från kommun till kommun men så här är det för oss. Min man startade sitt företag i jan (gick då ej på soc) o fick starta eget bidrag från ams (eller genom ams för det är ju FK, allt gick genom ams ivarjefall). Nu i sommar belv jag arbetsös o saknar a-kassa så vi blev tvugna att söka försörjnings-stöd. Min man tjänar fortfarande knappt något (tar tid att starta upp, han gör sig ett namn nu o det går BRA men genererar inga pengar direkt). Han måste som någon skrev ovan stå till arbetsmarknadens förfogande till 100% för att vi ska få stöd. Vårt problem nu är att han fått ett ganska stort jobb med sitt företag som kommer ge ca 12000:- dom pengarna ska ju dras från normen MEN samtidigt ska han betala 4000:- i skatt nu, frågan är om soc tar hänsyn til detta? Vår handäggare har semester, kanske någon här vet?
    Oki, intressant!
    Skulle bli jätte tacksam om du ville skriva sen vad dom sa :0)
  • Anonym
    Anonym (behöver få info) skrev 2011-07-04 14:57:18 följande:
    Det är ju sant, om jag inte får en tillräcklig lön så måste jag vara berättigad till stöd från dom...men varflr finns då starta eget bidrag från ams? Hmm, mycket att kolla upp :0) Får ringa ams också!
    Nej, det stämmer inte när man driver eget, enbart när du har anställning.
    Socialtjänsten är inte till för att täcka upp för företagare som inte kan försörja sig på sina
    företag, då kommer soc att kräva att du lägger ner företaget och börjar söka ett riktigt
    jobb som du kan försörja dig på.
  • Anonym (frugan)
    Anonym skrev 2011-07-04 15:02:25 följande:
    Nej, det stämmer inte när man driver eget, enbart när du har anställning.
    Socialtjänsten är inte till för att täcka upp för företagare som inte kan försörja sig på sina
    företag, då kommer soc att kräva att du lägger ner företaget och börjar söka ett riktigt
    jobb som du kan försörja dig på.
    Inte helt sant, jag tror att de gör en bedömning från fall till fall, om de ser att företaget kommer ge en god vinst inom en snar framtid tror jag de ser nyttan med att hjälpa.Det är ju ingen skillnad egentligen mot att ge stöd medans någon söker jobb. Om man däremot drar ett totalt misslyckat företag o vägrar ge upp kan jag tänka mig att de kräver att man ger upp. Soc är inte bara svart o vitt.
  • Anonym (spc sekr)
    Anonym (frugan) skrev 2011-07-04 15:13:29 följande:
    Inte helt sant, jag tror att de gör en bedömning från fall till fall, om de ser att företaget kommer ge en god vinst inom en snar framtid tror jag de ser nyttan med att hjälpa.Det är ju ingen skillnad egentligen mot att ge stöd medans någon söker jobb. Om man däremot drar ett totalt misslyckat företag o vägrar ge upp kan jag tänka mig att de kräver att man ger upp. Soc är inte bara svart o vitt.

Och hur tänker du då? Vi är socialsekreterare och är inte utbildade för att bedöma om ett företag snart kommer att gå med vinst eller inte.

Nej, man får i princip inte driva företag när man går på Soc, man får allra minst sätta det vilande. Någon enstaka gång kan vi låta någon starta företag OM de blir beviljade starta eget-bidrag och då gäller 6 månader som vi täcker upp till normen. Därefter får man klara sig på sitt företag alternativt lägga ner det om man vill ha fortsatt bistånd.

• Anonym (frugan)
    Anonym (spc sekr) skrev 2011-07-04 21:05:42 följande:

Och hur tänker du då? Vi är socialsekreterare och är inte utbildade för att bedöma om ett företag snart kommer att gå med vinst eller inte.

Nej, man får i princip inte driva företag när man går på Soc, man får allra minst sätta det vilande. Någon enstaka gång kan vi låta någon starta företag OM de blir beviljade starta eget-bidrag och då gäller 6 månader som vi täcker upp till normen. Därefter får man klara sig på sitt företag alternativt lägga ner det om man vill ha fortsatt bistånd.

Antar att jag tänker ungefär som en kollega till dig Klart ni inte kan bedöma om ett företag kommer fungera MEN de flesta av oss besitter ju lite sunt förnuft och kan se vartåt det barkar, min sambo fick redovisa gjorda o kommande arbeten, efterfrågan osv o därav kunde vår socialsekretareare se att han är på rätt väg.

Du har ju faktiskt fel i att man inte FÅR bedriva företag, länken någon ovan la ut + vårt fall bevisar ju det. Sen är det ju en självklarhet att man gör allt för att söka jobb o göra allt för att slippa söka stöd hos er o det är ju helt rimliga krav ni ställer, (ingen VILL väl innerst inne gå på soc?) faktum kvarstår dock att det inte finns något som säger att man inte får.
  • Anonym (Vill oxå veta)
    Anonym (behöver få info) skrev 2011-07-04 14:55:43 följande:
    Åh, kul att jag inte är ensam :0) Visst skulle det vara skönt att få sitt eget- slippa soc!!! :0)
    Ja vilken dröm det vore. =)
    Anonym (spc sekr) skrev 2011-07-04 21:05:42 följande:

Okej... Min tanke var ju inte att driva det när jag samtidigt får social bidrag- det skulle kännas fel (och om man kunde det så finns det ju ingen anledning för ams att ge starta eget bidrag??), utan jag undrar om jag får registrera det samt ta ett lån från almi, när jag får hjälp från soc? Och, när skall jag skifta från soc bidrag till starta eget bidrag?

Jag kommer ju inte att få någon inkomst den första tiden från företaget- det kan jag ju enkelt bevisa med deklarationen...Skulle ni godkänna det? 
Svar på tråden Registrera firma när man går på soc, få lån från almi- hur funkar det?