• Golde

Kan man äta lasagneplattor med utgångsdatum 7/12 - 2009?

Är sugen på att laga till lasagne och hittade tre förpackningar lasagneplattor med utgångsdatum slutet av 2009?
    Det är fullkornsplattor. Tror ni att det är säkert att laga lasagne på så pass gamla plattor? Verkar helt ok, aningen torra kanske 

• Svar på tråden Kan man äta lasagneplattor med utgångsdatum 7/12 - 2009?
  • carnitas01

ROFLMFAO, och folk undrar hur det komemr sig vi slänger 90kg mat per person och år  :p

• Elenas hasselbackspotatis 86

ROFLMFAO?

• vackrastarflow
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-05 13:01:06 följande:
    ROFLMFAO?
    rolling on the floor laughing my fucking ass off
    vackrastarflow skrev 2011-07-05 13:13:11 följande:
    rolling on the floor laughing my fucking ass off
    Drömmer
  • Lowika
    Lena skrev 2011-07-04 17:26:36 följande:
    Klart du kan använda dem. Torrvaror håller hur länge som helst.
    Torrvaror med minsta mängd fett i härsknar!... inte sååå gott, eller nyttigt.

har för mig att jag hört att socker (rent strösocker som man köper i papperspåsar) är det enda som inte har något utgångsdatum

• Nor

Vi har nu ätit lasagne gjord på plattor som hade utgångsdatumet för 2 år sedan. Plattorna såg fina ut och vi befann oss långt från butik. Hur som helst vill säga att lasagnen var mycket god och vi mår bra. Åt den för ett dygn sedan.

• klyban
    Klara00078 skrev 2017-09-17 15:33:49 följande:
    Har lasagneplattor från 2014 Barilla kan jag använda dom

Ja, du kunde ha använt TS lasagneplattor också om de hade funnits tillgängliga.
    Det enda man kan behöva titta på, det är hur de luktar.
    För om de stått jämte något som avger lukt, så finns risken att dessa tagit upp detta.
    Och detta kanske inte är så gott.
    Hållbarsmässigt så håller dom i evigheter.

Torrvaror tittar jag aldrig på några bäst före datum, inte heller så mycket på mejerier heller.
    Utan där förlitar jag mig helt på min näsa och smaksinne, just för att det inte är nått fel på mjölken, grädden creme fraiche när bästföredatumet gått ut.
    Ta fraichen som håller med enkel het 6 månader över bästföredatumet(om det inte är Garant av någon anledning).
    Och när den tiden gått, så har creme fraichen utvecklat sig och blivit godare.

Griskött ska man vara vaksam redan före bästföredatumet, då det är ett kött som verkar vara känsligt.
    Nötbitar typ fransyska eller liknande, de kan gå över en vecka eller två oftast utan problem.

hur många meter var det?
  • K Kalle
    Lena Miranda skrev 2011-07-04 18:05:29 följande:

Jag hade använt dom... somsagt alla produkter måste ha ett utgångsdatum enligt lag.. Men torrvaror är de ingen fara att använda de håller sig i åratal..

Precis! Jag säger samma sak. Folk vet inte detta med att även livsmedel som i stort sett aldrig blir dåliga också måste ha ett bäst-före-datum. Och det är bäst-före. Inte sista förbrukningsdatum eller utgångsdatum.
  • klyban
    K Kalle skrev 2017-09-18 15:32:54 följande:
    Precis! Jag säger samma sak. Folk vet inte detta med att även livsmedel som i stort sett aldrig blir dåliga också måste ha ett bäst-före-datum. Och det är bäst-före. Inte sista förbrukningsdatum eller utgångsdatum.

Det har nog större delen av befolkningen missat.
    tex på jobbet har vi folk som slänger sin mjölk en dag före detta bästföredatum.
    Idag håller mjölken bra längre än så och med god smak, så enda man gör är och häller ut pengar i avloppet.
    Kanske inte drabbar någon fattig, men ett sjuhevletes slöseri.

hur många meter var det?
Svar på tråden Kan man äta lasagneplattor med utgångsdatum 7/12 - 2009?