• Alvi

Snål-Sisu undrar: Kan man vara ledsagare åt sitt eget barn?

Vi har en 7-åring som tillhör LSS. Vi ska gå på Ölands djurpark hela familjen (2 vuxna, 2 barn)  och nu läser jag att ledsagare går in gratis. Snåltarmen gör sig påmind och jag undrar dels OM man som helt vanlig mamma till en helt vanlig knas-unge får räknas som ledsagare när man ska på sånt (som vi ändå hade gått på) och isåfall - hur man skaffar ledsagarbevis?

Det känns ju som sagt snålt då en normal 7-åring ändå inte går i parken själv, men prova går ju.... Oskyldig

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Snål-Sisu undrar: Kan man vara ledsagare åt sitt eget barn?
  • anne h
    Alvi skrev 2011-07-07 21:13:25 följande:
    Nu börjar jag känna mig som en bov.... Cool
    Bara om du bluffar.. men din dotter HAR behov av ledsagare? Då ska ni naturligtvis ha det också.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • kommande år
    anne h skrev 2011-07-07 16:16:27 följande:
    Ring dem igen och fråga om det går på annat vis. Alla har ju inte via kommunen, en del kan ju faktiskt ha privat också..

Ska du låna ett assistentkort? -fast där står sonens namn.. men hur svårt är det att göra ett eget i datorn.. inte alls, faktiskt! För det är bara en liten inplastad lapp med text ledagare/assistent och bolagets namn samt grabbens namn.. Allt skrivet på dator. 

Man kanske ändå inte skall uppmana till brott!

Men jag var inne på hemsidan och läste och tror att de drar en fuling faktiskt.

De kräver promt ledsagarkort, inget annat godtas, däremot är det skumt att ringer man senast dagen innan och skriver på någon lista i kassan så kommer man in gratis. Har man inte ringt måste man betala HALVA inträdet!

Jag är tveksam till om det finns något som kan stödja deras krav om man hörde efter hur reglerna är.

Hur kan man behöva betala ens halva avgiften om de påstår sig ha att ledsagare eller assistenter går in gratis? De verkar bita sig själva.           
  • anne h
    kommande år skrev 2011-07-08 15:53:17 följande:
    Man kanske ändå inte skall uppmana till brott!
    Brott? Beror på om man skriver att det är från ett assistansbolag så ja då är det förmodligen ett brott (jag är inte jurist och kan inte dessa lagar), men om jag skriver en lapp på datorn att min son behöver assistans/ledsagare och plastar in den för att kunna ha den med, vad är det för brott? Det är ett förtydligande för dem runtomkring att den som är med grabben INTE är förälder/anhörig utan en anställd och inget annat.

-är den t-shirt ass numer har på sig där det står "Assistent" just för att förtydliga också ett brott i dina ögon? Den har jag tryckt själv, nämligen..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • t0va
    anne h skrev 2011-07-08 18:26:09 följande:
    Brott? Beror på om man skriver att det är från ett assistansbolag så ja då är det förmodligen ett brott (jag är inte jurist och kan inte dessa lagar), men om jag skriver en lapp på datorn att min son behöver assistans/ledsagare och plastar in den för att kunna ha den med, vad är det för brott? Det är ett förtydligande för dem runtomkring att den som är med grabben INTE är förälder/anhörig utan en anställd och inget annat.

-är den t-shirt ass numer har på sig där det står "Assistent" just för att förtydliga också ett brott i dina ögon? Den har jag tryckt själv, nämligen..
    Smart, jag kanske ska göra en reflektväst och skriva ledsagare på så som ledsagarhundar har :) 

Min sambo har ledsagning men det är inte i vanlig fort att han kan bestämma när han behöver det utan han har 1 fast tid/vecka 2 timmar. Sällan något han vill göra går att göra då så ofta blir det bara en promenad. Något vanligt får han itne för komunen tycker det fungerar bra i den här formen. Så då får jag rycka in och vara ledsagare åt honom och gå på datormuseeum är inte min dröm och då betala en massa pengar suger massor.

Så alternativet är att han inte får komma iväg på dessa saker, hade han varit "frisk" skulle han gått helt själv. Så jag ser inte det som något brott.  
  • kommande år
    anne h skrev 2011-07-08 18:26:09 följande:

Lugn, ingen fara.

Jag vet väldigt väl av perrsonliga skäl hur assistentkort ser ut och vad de använs till, det gör att jag kan få hjälp själv. 
  • Alvi

Ähh, nu har vi bestämt oss för att åka på måndag redan... finns ingen chans för oss att knåpa ihop ett kort, vare sig det är "lagligt" eller ej... Vi får hosta upp den där trehundringen.... Lite surt dock om vi HADE kunnat få ledsagning beviljat via LSS, men det blir inte av då vår handläggare har semester...

Jaja, skitsamma, jag får väl låta bli att köpa skvallertidningar i ett år så har den kostnaden jämnat ut sig.

Tack för allt engagemang!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Nattljus

Tänkte bara meddela att det går utmärkt att vara ledsagare åt sitt eget barn på Kneipbyns sommarland på gotland.

Tack för tips om den idén Sisu! Ringde dem först och frågade om ledsagarbevis, eftersom det står på hemsidan, men det behövdes inte, bara säga till i kassan. och mycket riktigt, en vuxen fick gå in gratis och barnet för 120 istället för 250. Så vi gick in för 120 kr istället för 500.

Först så kändes det ändå märkligt på nåt sätt att vi skulle få gå in billigare- sonen har autism, men 6 timmar senare när vi skulle lämna vattenlandet och sonen låser sig totalt vägrar gå upp och vi blir veckans "show" så kändes det ändå lite som plåster på såren... Föreställ er att försöka släpa en blöt och halvnaken, skrikande, sprattlande 8- åring ett par hundra meter till bilen... Då insåg jag med all tydlighet att vi är inte en vanlig familj, vi kommer aldrig kunna göra vanliga familjegrejer på samma sätt som andra familjer, då är det faktiskt skönt att ibland kunna få lite kompensation för det. 

• pcalma

Vi "nyttjade" detta på Tosselilla sommarland! Hade med mig läkarutlåtande på båda barnen o jag o maken gick in gratis o betalde 240:- för varje barn

• Mamasnest

Ser att tråden är gammal, men chansar på att någon läser den.

Kan handläggaren på BUP skriva ut intyg? Och fungerar intygen bara i Sverige? Vi ska till Liseberg och Legoland om en månad och det här skulle vara perfekt! Min tjej har svår migrän och Asperger och det blir väldigt jobbigt för henne att köa länge eller bara att stå stilla i solen.   

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • bananflugan82

Jag vet att föräldrar i en familj bara nyligen gick in som ledsagare åt sina synskade barn på High Chaprall och Borås djurpark, även på Liseberg har dom gjort det men där ville dom också ha läkarintyg. Annars har dom bara sagt att dom ska gå in som ledsagare, man får gå in en förälder per "skadat" barn. :)

Vi ska göra likadant om vi åker nånstans med våra pojkar. 

• Mamasnest
    bananflugan82 skrev 2012-07-11 21:18:12 följande:
    Jag vet att föräldrar i en familj bara nyligen gick in som ledsagare åt sina synskade barn på High Chaprall och Borås djurpark, även på Liseberg har dom gjort det men där ville dom också ha läkarintyg. Annars har dom bara sagt att dom ska gå in som ledsagare, man får gå in en förälder per "skadat" barn. :)

Vi ska göra likadant om vi åker nånstans med våra pojkar. 
    Jag har mailat vår handläggare på BUP om detta, kan återkomma när hon svarat. Hade dina barn också svårt att vara i solen?
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • bananflugan82
    Mamasnest skrev 2012-07-11 22:25:08 följande:
    Jag har mailat vår handläggare på BUP om detta, kan återkomma när hon svarat. Hade dina barn också svårt att vara i solen?

Jo, det har dom men det är för att de har albinism. :) Men det är inte det stora problemet för dom har en synskada pga albinismen, så det är därför vi får gå in som ledsagare.
Svar på tråden Snål-Sisu undrar: Kan man vara ledsagare åt sitt eget barn?