• lindaolsson88

hur ska man klara vara från sitt barn och låta någon vara barnvakt för första gången

hej
    tänkte höra om det är någon som har tips på hur man kommer över tröskeln med att låta någon vara barnvakt och vara från sin skatt. min son är nu 3 månader  och jag håller på att funderar hur jag  kunna vara från lillkillen, nån gång måste ju bli den första eller det blir den  andra. min mor lyckade övertala mej att få passa honom medans jag var och storhandlade, var borta 1 timme men det ar jätte jobbigt och hade nästan lite panik.  så  det blev lite avskräckt, det gick jätte bra här hemma men det var jag som tyckte det var så extremt jobbigt, 
    så jag behöver lite tips på hur man kommer över det och vad man ska ha för sej medans. 

• Svar på tråden hur ska man klara vara från sitt barn och låta någon vara barnvakt för första gången
  • MalinEddie

Jag har inte läst tråden så jag ber om ursäkt för om jag upprepar mig. Av vilken anledning vill du ha barnvakt till ett så litet barn? Barnet har inget behov av det och jag får känslan att du inte heller har det med tanke på att du inte vill lämna honom. Tillbringa istället mycket tid hos din mamma och låt henne mysa och sköta om honom när du är där. Blir han ledsen kan du ta över. Tids nog bygger de upp en relation men du är fortfarande viktigast för honom.

• lindaolsson88
    vittra skrev 2011-07-05 21:54:12 följande:
    Eh nej det har jag väl aldrig sagt? Men jag hävdar som sagt att man inte ska lämna ett barn som man inte är mogen att lämna, och det är uppenbarligen inte du. Däremot skapar du problem som inte finns. När han blir äldre kommer du känna helt annorlunda, han är ju bara precis född ännu! Det är inget konstigt att du inte vill lämna bort honom redan...

Barn utvecklar anknytning till andra genom att du som primär person är med och närvarande. Inte genom att du lämna bort honom. Däremot är det ju jätteviktigt att din mamma umgås mycket med honom (precis som en pappa skulle ha gjort om båda föräldrarna levde tillsammans) och på så sätt kommer han bli trygg med henne även fast du hela tiden finns där!

Det bästa tipset som brukar flöda när det gäller att stärka anknytningen mellan barn och pappa i det läget då bebisen mammig, det är att mamma och pappa sitter bredvid varandra tex i soffan och bebisen befinner sig där det känns tryggt. Är det bara mammas knä som gäller så sitter bebisen där, men kanske vänd mot pappan så att pappan kan samspela med bebisen. När bebisen känner sig trygg att vara hos pappan så får bebisen sitta i hans knä istället och om det krävs så samspelar mamman med bebisen under tiden. Man får helt enkelt göra aktiva "övningar" där bebisen får samspela med den andra personen men med trygga mamman på så pass nära håll att bebisen känner sig trygg hela tiden. Viktigt är att den man vill att barnet ska knyta in till har fysisk kontakt, det främjar en trygg anknytning.
    jo  men vi håller på små tränar med lite små övningar, som att han får vara i hennes famn och så mera men måste erkänna att det kan var jobbigt om han ärr där för länge. han han måste hela tiden ha koll på vart jag är, det jag vill är att ha en liten plan påhur man ska göra när det väl sker att han ska va själv med henne igen, och ad jag skulle göra medans, för som det är nu finns det jag skullen vilja göra utan honom.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2011-07-05 22:08:27 följande:
    Jag har inte läst tråden så jag ber om ursäkt för om jag upprepar mig. Av vilken anledning vill du ha barnvakt till ett så litet barn? Barnet har inget behov av det och jag får känslan att du inte heller har det med tanke på att du inte vill lämna honom. Tillbringa istället mycket tid hos din mamma och låt henne mysa och sköta om honom när du är där. Blir han ledsen kan du ta över. Tids nog bygger de upp en relation men du är fortfarande viktigast för honom.
    Det lät lite dumt. Du kommer självklart vara viktigast för honom även senare. Jag menar bara att du är viktig även i relationen med mamman. Låt det ta tid. När han är trygg med henne kan du lämna honom ensam längre stunder.
  • vittra
    lindaolsson88 skrev 2011-07-05 22:11:19 följande:
    jo  men vi håller på små tränar med lite små övningar, som att han får vara i hennes famn och så mera men måste erkänna att det kan var jobbigt om han ärr där för länge. han han måste hela tiden ha koll på vart jag är, det jag vill är att ha en liten plan påhur man ska göra när det väl sker att han ska va själv med henne igen, och ad jag skulle göra medans, för som det är nu finns det jag skullen vilja göra utan honom.
    Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det finns saker du skulle vilja göra utan honom? Men du frågar vad du ska göra medans? Samtidigt mår då dåligt i princip bara av tanken på att lämna honom?

Snälla du, du bör nog inse att du har blivit förälder och att det innebär ett ansvar - barnet i första rummet. Att du vill göra en massa utan honom kanske du skulle tänkt på innan du bestämde att skaffa barn..? Nu har du ju barn och därmed är ni en familj, det naturliga då är väl att man gör saker ihop?
  • vittra

Och att du finner det obehagligt att han tyr sig till dig och har dig som fast punkt (vill ha koll på dig) skrämmer mig lite...

• lindaolsson88

oj va fel det blev, nej nej jag  menar att det finns inget jag skulle vilja göra utan honom.
    det jag menar  de andra är att jag vill att han ska vara intresserad av sin mormor också när han är i hennes famn och att inte bra ha koll på vad jag gör. att det  finns annat  titta på ään Bra bara sin mamma.
    hoppas att jag får fram vad jag menar.

• MalinEddie
    lindaolsson88 skrev 2011-07-05 22:41:28 följande:
    oj va fel det blev, nej nej jag  menar att det finns inget jag skulle vilja göra utan honom.
    det jag menar  de andra är att jag vill att han ska vara intresserad av sin mormor också när han är i hennes famn och att inte bra ha koll på vad jag gör. att det  finns annat  titta på ään Bra bara sin mamma.
    Han ska vara mest intresserad av dig i den åldern. Det är något positivt. Låt honom vänja sig vid din mamma i lugn och ro med dig nära.
  • vittra
    lindaolsson88 skrev 2011-07-05 22:41:28 följande:
    Håller med MalinEddie, han primära intresse ska ligga på dig i den här åldern.

Om det inte finns något som du vill göra utan honom så finns inget problem som jag ser det. Slappna av, och säg till din mamma att hon får respektera att du inte vill lämna honom ännu och att det inte kändes bra sist. Det kommer kännas bra så småningom. Och det är inget man behöver träna på.
  • hannis

Oj ditt barn är 3 månader...

Vi har barnvakt till vår son första gången när han var 15 månader. Först då kändes det bra och ok.

• enny signatur
    lindaolsson88 skrev 2011-07-05 21:10:33 följande:
    vill ju kunna förberda  mej långt innan och så
    menar är att man är från sin älskling hur man klar det.  om  han inte är med mej är det själv  klart att han skulle va hos min mor. skulle aldrig kunna lita  på någon annan  när han är så lite. 
    så hur gammal var barnet när du lämna det med  maken? 
    Jag tog säkert en dush/gick på toa de första dagarna, om du menar från hemmet så bör det varit efter c en vecka då jag var in och lämnade intyget om att hon fötts. Så då kanske 2 timmar. Han lämnade nog henne hos mig efter någon dag för att handla skulle jag tro.
    För en natt? Ingen anning, hon var nog rätt gamal då, vad kan tänkas... 2år kanske?
    Krake skrev 2011-07-05 21:00:45 följande:
    Jo, men alla har inte en make som kan göra det alltid. TS är vad jag förstått ensamstående. Själv har jag en karl som jobbar på annan ort 1-3 veckor i taget regelbundet. Då får man försöka hitta på lösningar.

Någon sa att barn inte måste vänja sig vid sin barnvakt för att vara trygga med vederbörande. Det talar helt emot mitt sunda förnuft, men men... Alla  gör som de vill, men jag lämnar hellre min son till någon han "skolats in" hos under ordnade former, än pang bom till en ny person. Ifall något händer.
    Nu vore det inte så aktuellt att jag var föräldrarledig och min make jobbade borta i flera veckor, då hade vi löst det på annat sätt. Men även som ensamstående hade jag inte funderat på att lämna en 3månaders till någon för att vara barnvakt.

• lindaolsson88
    enny signatur skrev 2011-07-06 12:29:30 följande:
    Jag tog säkert en dush/gick på toa de första dagarna, om du menar från hemmet så bör det varit efter c en vecka då jag var in och lämnade intyget om att hon fötts. Så då kanske 2 timmar. Han lämnade nog henne hos mig efter någon dag för att handla skulle jag tro.
    För en natt? Ingen anning, hon var nog rätt gamal då, vad kan tänkas... 2år kanske?
    Krake skrev 2011-07-05 21:00:45 följande:
    Jo, men alla har inte en make som kan göra det alltid. TS är vad jag förstått ensamstående. Själv har jag en karl som jobbar på annan ort 1-3 veckor i taget regelbundet. Då får man försöka hitta på lösningar.

Någon sa att barn inte måste vänja sig vid sin barnvakt för att vara trygga med vederbörande. Det talar helt emot mitt sunda förnuft, men men... Alla  gör som de vill, men jag lämnar hellre min son till någon han "skolats in" hos under ordnade former, än pang bom till en ny person. Ifall något händer.
    Nu vore det inte så aktuellt att jag var föräldrarledig och min make jobbade borta i flera veckor, då hade vi löst det på annat sätt. Men även som ensamstående hade jag inte funderat på att lämna en 3månaders till någon för att vara barnvakt.
    så då tränade du och barnet redan från början med att vara från varandra.
    finns en anledning varför jag lade tråden så att den hamna under ensamstående.
    om man inte är med om det är det inte så lätt att förstå.
    vissa praktiska saker är inte så lätt att utföra med sitt hjärta med.  hur gärna man än vill. vill ju inte att han sak bli lidande.  
    villl ju att han ska känna sej trygg när han inte är med mej och att jag också ska kunna andas när han inte är med.

jag min persongliga åsikt är att jag aldrig skulle kunna lita lika mycket på  någon av de manliga könet lika mycket som någon som är mamma.

ett barn ska inte behöva se sin mor slut körd och se henne gråta. så någon gång så måste jag kunna ta en stund och andsas ut och då vill jag veta att både han och jag är trygga med situationen att vi är ifrån varadara. även om det högst kommer att vara en timme. därför vill jag bygga upp mej mental och förberada med mej långt innan för dom så korta stunderna i början långt innan. 
    och det är klart att man måste "skola" dom korta stunder och inte bara pang på.

och om  man utgår att det värsta kan hända tex att jag dör så ska han vara van med att  vara trygg utan mej. att leva med sin mormor.
    det är hemskt att behöva tänka den tanken men vad som helst kan hända en.det skulle ju knappas vara troligt  men  OM. 
    det jag menar är att han ska kunna känna sej trygg vad som än händer. 
  • Krake

Exakt. Wickz, det jag försöker få fram är att det kan, helt hux flux, köra ihop sig så att man mer eller mindre måste ha barnvakt. Som sagt gör alla som de vill, men för mig känns det bra att veta att det finns personer jag kan ringa då, som min son känner och som känner honom. Visst skulle han inte dö av att lämnas till någon som inte haft honom förut - nöden har ingen lag. Men för mig känns det viktigt. DET är skälet till att ha barnvakt "i onödan", och även före året, för saker kan ju inträffa när som helst

Jag tycker inte man ska känna sig pressad till det om det känns fel, såklart.

Som sagt har vi kompisar som vi ingått en "barnvaktspakt" med. När vi kört på det ett tag, blev de svårt matförgiftade båda två. De var helt utslagna. Då var det inte så dumt att vi kunde ta dottern.

Moster, inte monster.
Svar på tråden hur ska man klara vara från sitt barn och låta någon vara barnvakt för första gången