• elwen

Ni som förlorat ett barn i spd eller i magen , rökte ni?

Jag undrar pga av att rökning kan ge en ökad risk till psd och psd i magen , inte för att på något sätt dömma någon.

Skälet till att jag undrar just detta är att ni som ( beklagar eran sorg så mycket och önskar ingen behövde uppleva att fölora ett barn ) förlorat era barn , psd och andra oförklarliga anledningar aldrig verkar ha rökt under gravididteten.

Är det så?
    För 98% av alla här inne som förlorat sina barn på detta sätt verkar inte ha rört en cigg ....
    Som sagt jag vill inte såra någon eller dömma någon , jag bara undrar

• Svar på tråden Ni som förlorat ett barn i spd eller i magen , rökte ni?
  • Anonym (icke-rökaren)

Barn kan ju dö av många orsaker, så jag tror att det är större sannolikhet att dom som inte rökt svarar i en sån här tråd. Och dom som rökt skyller på annat för att rena sitt samvete. Nikotin är den tredje mest beroendeframkallande drogen. Droger tar bort sunt förnuft och logiskt tänkande. Drogen sköter tänkandet. Man ska inte underskatta kraften av förnekelse.

• MaryLinn

Jag rökte/snusade med båda barnen.. Min yngsta dog 2 mån gammal. Nu finns det dock inget säkert svar på varför ännu. Risken finns att vi kommer få nöja oss med plötslig spädbarnsdöd
    Men i dom fall där det nu skulle vara tobak som biragit - är det nikotinet som överförts via bröstmjölken eller "rökpartiklar" som följer med i hår/kläderfast om man spritar händer eller vad man nu skulle göra....?

Men vill du sluta så gör allt du kan, eller åtminstone minska om du kan?  

• Anonym (F.d rökare)

Jag rökte. Var ung och trodde både jag och mitt blivande barn var odödligt. Så jag rökte.. Kommer aldrig förlåta mig själv. Min son dog i åttonde månaden.

• Anonym (....)

Jag rökte inte, och jag förlorade min dotter i v26,

• MaryLinn
    Anonym (F.d rökare) skrev 2013-09-09 13:04:17 följande:
    Jag rökte. Var ung och trodde både jag och mitt blivande barn var odödligt. Så jag rökte.. Kommer aldrig förlåta mig själv. Min son dog i åttonde månaden.
    Slutade du efter det?? Klandrar du dig själv pga rökningen?
  • Anonym (;))
    Anonym (varför??), MrsC74 och Anonym (icke-rökaren):

jag tror inte att den här tråden är menad att vara en empirisk undersökning.. bara ts som var intresserad och det är ju inget tvång att svara eller ens att läsa. ;)

Själv; 1 MF + 1 MA. Sluta röka i ca v.5-6 (då jag förstod att jag verkligen var gravid).
               Sen, sluta röka 1 månad innan nästa + på stickan och det blev en baby till slut. :)

• AnnaMaria78

Jag förlorade min son i vecka 42+1 i plötslig spädbarnsdöd. Jag har aldrig ens smakat en cigarett. Ingen i familjen röker.

• Pluppisarna

Fattar inte hur man kan vara så korkad att man vill riskera att döda sitt barn i magen genom att röka... Jösses! 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Mollith

Jag slutade röka samma dag plusset visade sig på stickan, men i vecka 35 hade min sons hjärta slutat slå, troligtvis av en ecolibakterie som hade hittats i hans lungor och lever :(

• Insanejane77

Nej, har aldrig rökt. Min dotter dog en intrauterin fosterdöd pga havandeskapsförgiftning med HELLP-syndrom.

• Nore

Jag varken drack snusa eller rökte..min son dog i magen ändå trotts att allt va bra..dog i min mage v40+1 utan orsak....

Svar på tråden Ni som förlorat ett barn i spd eller i magen , rökte ni?