• Anonym (SvenssonMamma)

Syskon tätt... Vad tänker ni på?

Er själva och att ni vill ha småbarnstiden över snabbt? Eller att de ska ha såååå kul tillsammans och leka så att ni själva slipper? Vill ni se duktiga och produktiva ut i andra människors ögon och ploppa ut unge på unge? Finns faktiskt vetenskapliga studier som visar att barn som får syskon tidigt t ex presterar sämre i skolan då deras kognitiva inlärningsförmåga försämrats av att få mindre egentid med föräldrarna i ung ålder! Och är det ingen av er som undrar hur era äldsta verkligen mår när de får syskon och helt plötsligt regredierar. Börjar kissa på sig och tala bebisspråk. Hur tänker ni egentligen? :( Usch och fy tänker jag! Minst fyra år emellan helt klart...

• Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?
  • Tessie2022

Usch vilket idiotiskt inlägg av trådskaparen.. En fråga - hur ska barn nummer 2 klara av att ha ett storasyskon? Det barnet får ju aldrig vara "ensam" med föräldrarna...

Jag har 20 månader mellan mina 2. Min älsta ligger definitivt inte efter i någon "utbildning". Jag ville ha tätt mellan mina barn för att de ska ha glädje av varandra (var ensamt barn till jag var 14 år och har ALLTID velat ha jämnåriga syskon)!! Visst min son var bara 20 månader när han blev storebror och därav så blev han inte "stor" när han blev storebror. Han var liten och krävde precis lika mkt tid som innan han fick syskon.. Han hade givitvis blöja dygnet runt och pratade precis lika "dåligt" innan som efter..  Ammade jag lillasyster och han ville sitta i mitt knä och mysa samtidigt så gjorde jag plats till det helt enkelt (han är en myskille än idag).. 

Barnen är nu ca 3,5 och 5,5 och de fullkomligt ÄLSKAR varandra! De leker superbra och är jätte måna om varandra. Tar verkligen "hand" om varandra! De behandlas i stort sett precis likadant här hemma - alltså har lika mkt "ansvar" och får göra samma saker mm.

JAG ÅNGRAR INTE  EN DAG ATT JAG SKAFFADE BARN TÄTT!!! Har varit mkt bättre än jag ens kunde föreställa mig. Och att det blev tätt hade enbart med barnen att göra inte med oss som föräldrar.. Ville att barnen skulle ha glädje av varandra och skiljer det 4 år så är det inte så kul att leka med lillebror/syster på semestern mm.. Jag har tyckt småbarnsåren varit ganska lätta (i synnerhet med den första) så de har jag definitivt inte försökt komma undan utan kan istället sakna det lite..       

• Anonym

Om det stämmer att de får sämre inlärningsförmåga om de får syskon tätt, då är det väldig tur att äldsta flickan fick en lillebror tätt - hon var redan enormt snabblärd och smart (kunde många bokstäver innan två års ålder, läste upp en dikt på tio verser innan hon var fyra)! Hur skulle det ha varit om hon varit ensambarn då - överintelligent freak?
     Minstingen är också välidigt lättlärd, så i vårat fall stämmer inte det att de får sämre inlärningsförmåga!

• elwen

Allvarligt , visste du att den bästa tiden att skaffa syskon enligt "proffsen" är när det äldsta barnet är under 1 år eller över 4 år.
    Jag har tre barn en som är 8år , en som är 14 månader och en som är 3 månader och alla mår prima ...
    Sen tror jag att det spelar noll roll när syskonen kommer för det är hur föräldrarna hanterar det som är det viktiga eller rättare sagt lär barnen att hantera det.

jag tänkte inte skaffa nummer 2 och 3 så snabbt efter varandra men ödet ville annat och det är drygt men inget jag inte klarar av  

• 3 barns mamma84

Jag har en 6 åring och 3 åring och en på 11 månader och planerar ytligare en bebbe 2012
    Jag vill ha 2 år mellan .. 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Anonym
    3 barns mamma84 skrev 2011-11-12 18:47:41 följande:
    Jag har en 6 åring och 3 åring och en på 11 månader och planerar ytligare en bebbe 2012
    Jag vill ha 2 år mellan .. 
    Det var en märklig tvåbarnsmamma...
  • puss
    Anonym (SvenssonMamma) skrev 2011-07-05 14:02:55 följande:
    Er själva och att ni vill ha småbarnstiden över snabbt? Eller att de ska ha såååå kul tillsammans och leka så att ni själva slipper? Vill ni se duktiga och produktiva ut i andra människors ögon och ploppa ut unge på unge? Finns faktiskt vetenskapliga studier som visar att barn som får syskon tidigt t ex presterar sämre i skolan då deras kognitiva inlärningsförmåga försämrats av att få mindre egentid med föräldrarna i ung ålder! Och är det ingen av er som undrar hur era äldsta verkligen mår när de får syskon och helt plötsligt regredierar. Börjar kissa på sig och tala bebisspråk. Hur tänker ni egentligen? :( Usch och fy tänker jag! Minst fyra år emellan helt klart...
    ojoj, du behöver inte ha komplex för att du inte orkar eller är infertil.
    du är säkert bra på nåt annat.
    Ät min sidfot
  • 3 barns mamma84
    Anonym skrev 2011-11-12 18:49:16 följande:
    Det var en märklig tvåbarnsmamma...
    Jag vet haha jag har inte kunnat byta min nick om det var edt du undrade över
    Men ingen ide jag byter sen när alla barn är fixade  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • dragonesse
    dragonesse skrev 2011-07-05 20:58:28 följande:
    Jag håller med jaghetersophia i inlägg #170 (hej Sophia! ). Vår son tog 1,5 år och hormonbehandling att få till så vi ska sätta igång så snart som möjligt med att försöka få till syskon. Han är 7 månader nu och tar det sig snabbt så blir det ganska tätt emellan... men det kan också ta lång tid och eftersom vi inte blir yngre (vi är 32 och 35) så vill vi inte chansa och vänta utan kör på och hoppas på det bästa, nämligen ett till litet mirakel, ett syskon till vår son!
    Haha, hittade mitt tidigare inlägg och det jag inte visste då var att jag redan var gravid! Helt spontant utan behandling! Väntar nummer två i slutet av februari, så det blir knappt 15 månader emellan...
    (¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • charlie och novas mamma

Smaken är som baken! Jag har 1 år och 2 månader mellan mina två första. Dom är nu 4 och 5 och vilken dag som helst kommer 3:an, jag tror vilket som är mist lika underbart och att det man väljer att göra passar just den familjen perfekt.

• Eriin

Nu är det ju inte alla som kan planera in i minsta detalj när de vill att syskonet ska komma. Vi försökte i 5 år innan vi fick Lillebror, vilket innebär att vi i nuläget har en 6.5 åring och en 10 månaders. Heeelt underbart! Passar oss perfekt, _just_ för att vi inte kan göra något åt saken Skrattande.

• YokohamaNr2

Gud så löjligt, det är väl för fasiken upp till varje familj hur de vill göra. Jag har två och ett halvt mellan mina och det har funkat bra för oss. Hade jag gjort om något hade jag nog haft ännu mindre emellan.

• MaltenL1980

Studier säger:
    Att föda barn tätt på varandra är förknippat med risker både för barnen och för föräldrarna. Om man har mindre än 18 månaders åldersskillnad mellan syskonen finns det risk för både för tidig födsel och komplikationer förknippade med det. Men också risken för långvariga tillstånd, som autism, eller schizofreni är högre för det barn som föds tätt på sitt syskon.

Föräldrar till barn som kommit tätt på varandra, har lite kortare livslängd. Och en färsk studie visar att föräldrar som fått barn med korta mellanrum skiljer sig oftare än de som har längre mellan syskonen. Här är statistiken tydlig.

- Ett par som får barn med 18 månaders åldersskillnad har en 74 procent högre risk för skilsmässa än de som har fyra år mellan barnen, berättar Berg.

Ur ett historiskt och biologiskt perspektiv ligger den perfekta åldersskillnaden någonstans mellan tre och fyra år.

Ny amerikansk forskning visar att äldre syskon blir bättre på att läsa och räkna om det skiljer mer än två år mellan syskonen.

? Det kan absolut stämma. Jag skulle vilja säga att det ska vara åtminstone 3-4 år mellan barnen, säger Elisabeth Schönbeck, beteendevetare som forskat om syskon.

Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?