• Anonym (Jobbigt)

Cancersjuk mamma.. Tuff tid framöver..

Vet inte hur jag ska börja.
    Jag är 24 år och bor med min sambo som jag vart tillsammans med i över 7 år.

Nu är min mamma sjuk i cancer och ska genomgå en benmärgstransplantation. Och om allt går väl kommer min lillebror på snart 11 år bo hos oss under några månader eftersom hon är så infektionskänslig och blir hon sjuk är det risk för väldigt allvarliga konsekvenser.
    Jag har alltid haft väldigt bra kontakt med både mamma och lillebror, hans pappa dog när han var 4 och då hoppade jag in väldigt mycket och blev nästan som en andre mamma. Jag är inte orolig för att jag inte ska kunna ta hand om honom, han bodde väldigt mycket hos oss förra sommaren när ett liknande ingrepp gjordes.
    Men jag är orolig för vad som händer om mamma inte klarar sig, för om det kommer bli för jobbigt för mig eller min sambo att man faktiskt går åt skilda håll. Då står jag där själv med en 11 åring..
    Jag har valt att inte skaffa barn än just för jag gillar det här fria livet jag har nu. Fick ta mycket ansvar som ung så nog därför jag njuter lite extra.
    Lillebror kommer hamna hos mig om mamma inte klarar sig, ett "testamente" har skrivits och det är vad mamma vill också. Jag vill, men vill inte. Men jag vet att jag inte skulle må bra av att låta honom vara hos nån annan, dom alternativen finns inte.
    Han har diagnoser och behöver stabilitet, hans pappa har redan gått bort, mamma måste klara sig.

Vet inte riktigt vad det här skulle komma, behövde nog bara lufta lite anonymt!

• Svar på tråden Cancersjuk mamma.. Tuff tid framöver..
  • Jea79

Svårt att veta vad man ska säga, men vill iallafall ge dig en riktig god kram. Och så håller jag tummarna för att lillebror får flytta hem till sin mamma snart.

• Återkommande gäst

Har ni något kontaktnät i form av annan familj? Mostrar, farbröder, kusiner, mor/farföräldrar?

Både du och din bror kommer nog må bäst av att bo tillsammans om det värsta händer, men ni behöver känna att ni inte är en ensam ö som bara har varandra. Du behöver utrymme att vara fri och ansvarslös och han behöver kontinuitet och omhändertagande hela tiden. I mina ögon skulle det bästa vara om ni kunde bygga upp ett system där andra familjemedlemmar tar hem honom en vecka eller iaf helg i månaden. På så vis hänger inte allt på dig, och han får flera vuxna att ty sig till om det blir tungt.

Annars kan ni kanske få en kontaktfamilj via soc?

Lycka till!

• Anonym (hematologsyrra)

Hej TS! Vad tråkigt att höra om din mammas sjukdom. :(

Vill bara slänga in några styrkekramar och berätta att benmärgs-/stamcellstransplantationer oftast går väldigt väldigt bra, och de allra flesta får ökad livskvalitet och, beroende på vilken sjukdom de har, kan bli helt botade eller få flera år med god livskvalitet framöver! Känn dig fri att fråga vad du vill om sjukdomen och transplantationen om du behöver, jag arbetar på en hematologisk avdelning där många transplantationer genomförs och vi vårdar dessa patienter (och ser dem komma på återbesök och ett-, fem-, och tioårskontrolller!

• Anonym

kosten  är extremt viktigt vid cancer , framför allt paradisvälling gjord på groddade mungbönor rikt på vitamin b17 som innehåller vätecyanid i bunden form som utlöses av ämnet beta glykos i cancercellerna , på så sätt förgiftas bara cancercellerna menas dom friska cellerna skonas pga att cancerceller innhåller 3600 gr mer betaglukos än friska celler.
    denna teori har läkemedelsbolagen försökt mörka i mer än 100 år med alla möjliga smutsiga metoder

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-11 09:57:20 följande:
    kosten  är extremt viktigt vid cancer , framför allt paradisvälling gjord på groddade mungbönor rikt på vitamin b17 som innehåller vätecyanid i bunden form som utlöses av ämnet beta glykos i cancercellerna , på så sätt förgiftas bara cancercellerna menas dom friska cellerna skonas pga att cancerceller innhåller 3600 gr mer betaglukos än friska celler.
    denna teori har läkemedelsbolagen försökt mörka i mer än 100 år med alla möjliga smutsiga metoder
    Hur hjälper denna info Ts?
  • Anonym (Zazza)

Jag vill inte vara otrevlig eller så, men borde du inte oroa dig över din mamma i första hand istället för att fokusera på om du vill eller inte vill ta hand om din lillebror OM det värsta skulle inträffa? Det är där du borde lägga all din energi just nu!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-13 15:54:24 följande:
    Hur hjälper denna info Ts?
    hon kanske tillfrisknar från sin cancer och inget av det som ts skriver händer
  • Tilsammans blir vi starka
    Anonym skrev 2011-07-11 09:57:20 följande:

Du skriver detta i de flesta inlägg om cancer! Fattar inte att du inte blir stoppad i detta forum!?
  • Anonym
    mamma till 2 änglar skrev 2011-07-14 11:02:07 följande:
    Du skriver detta i de flesta inlägg om cancer! Fattar inte att du inte blir stoppad i detta forum!?
    om man nu vet personer som blivit friska vad är det då för fel och försöka dela med sig av sina erfarenheter,
  • Återkommande gäst

Zazza: Jag tror inte TS är hjälpt av att få höra att hon borde fokusera på sin mammas sjukdom. (extremt onödigt inlägg att göra anonymt dessutom)

Att hon är orolig för sin mamma är väl självklart, att hennes största önskan är att mamman ska bli frisk tvivlar jag inte en sekund på.

Men TS har tvingats bli vuxen och ta ansvar för en annan viktig människa i sitt liv vare sig hon vill, kan eller orkar - och nu undrar hon hur hon bäst kan ordna för sin bror och henne om det värsta händer.

Vid svåra sjukdomar och dödsfall inträffar praktiska problem som jämfört med sjukdom och död kan tyckas futtiga - men som ändå måste lösas av "någon", helst i god tid innan problemen blir allt för stora.

Tycker TS fråga tyder på enorm empati och oro och jag hoppas innerligt att din mamma blir frisk TS!

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Zazza) skrev 2011-07-13 16:03:31 följande:
    Jag vill inte vara otrevlig eller så, men borde du inte oroa dig över din mamma i första hand istället för att fokusera på om du vill eller inte vill ta hand om din lillebror OM det värsta skulle inträffa? Det är där du borde lägga all din energi just nu!

Jag har lagt all min energi på min familj sedan mamma blev sjuk. 

Men du som antagligen inte är i samma sits som mig har kanske svårt att förstå hur det är. 

• Anonym (Jobbigt)

Hej och tack för era svar.

Har faktiskt missat att jag fått svar i tråden men hittade den nu.

Min lillebror bor hos mig nu och hittills har det fungerat jättebra.

Mamma är hemma från sjukhuset nu och mår stundvis faktiskt bra, nu är det ca 2 månader kvar tills dom ska ta ett benmärgsprov på henne och se hur allt ser ut. 

Hematologsyrran, tack för ditt inlägg. Mammas lymfom är högmalignt och hon gjorde en stamcellstransplantation i auhusti förra året, men redan på röntgen 3 månader senare hade det kommit tillbaka kraftigt.
    Hon hade inget större val när hon skulle bestämma om hon ville göra benmärgstransplantationen med donator då cellgifterna inte skulle fungera länge till. Läkarna har sagt att det är 50 % chans att det fungerar på mamma.
    Men jag undrar lite när man faktiskt vet att det inte kommer tillbaka, när är man frisk? Om det nu inte har fungerat på benmärgsprovet om två månader, hur fungerar underhållsbehandlingar? 

Tack ska ni ha!              

• byorginalet
    Anonym (Jobbigt) skrev 2011-08-28 20:03:11 följande:
    Hej och tack för era svar.

Har faktiskt missat att jag fått svar i tråden men hittade den nu.

Min lillebror bor hos mig nu och hittills har det fungerat jättebra.

Mamma är hemma från sjukhuset nu och mår stundvis faktiskt bra, nu är det ca 2 månader kvar tills dom ska ta ett benmärgsprov på henne och se hur allt ser ut. 

Hematologsyrran, tack för ditt inlägg. Mammas lymfom är högmalignt och hon gjorde en stamcellstransplantation i auhusti förra året, men redan på röntgen 3 månader senare hade det kommit tillbaka kraftigt.
    Hon hade inget större val när hon skulle bestämma om hon ville göra benmärgstransplantationen med donator då cellgifterna inte skulle fungera länge till. Läkarna har sagt att det är 50 % chans att det fungerar på mamma.
    Men jag undrar lite när man faktiskt vet att det inte kommer tillbaka, när är man frisk? Om det nu inte har fungerat på benmärgsprovet om två månader, hur fungerar underhållsbehandlingar? 

Tack ska ni ha!              
    vad nu än lökarna säger så finns det totalt hopplösa cancerfall som botat sig själva efter läkaren tagit beslutet att det inte finns nått mer att göra,
     dom fallen har säker varit 10 gr sämre kondition än din mamma,
    jag har skrivit det innan på detta forum och jag skriver det igen  KOST OCH LIVSSTILOMLÄGGNING ÄR EXTREMT VIKTIGT NÄR DET GÄLLER CANCER  SNÄLLA PROVA MUNGBÖNSVÄLLINGEN DEN KAN HJÄLPA, ÄR ABSOLUT VÄRT ETT FÖRSÖK,
  • Digitalis

TS: Du kommer att klara det här helt fantastiskt bra. OM din mamma inte klarar sig så ber du soc om hjälp helt enkelt, tex stödfamilj en gång per månad eller så. Självklart klarar du av det här! Tro mig, det finns inget viktigare och förr än du anar är din lillebror myndig och klarar sig själv och kommer att vara dig tacksam livet ut för att du ställde upp. Ni kommer alltid att ha varandra.

Du är väldigt ung. Jag vet själv hur jag tänkte när jag var i din ålder, men tro mig, livet är så mycket mer och längre! Om sju år är du bara 31, det är ingenting du har hela livet framför dig. Ta hand om din bror, ta hand om varandra, tänkte inte på hur du känner inför att bli mamma till egna barn, det är något helt annat. Livet är här och nu, det varar oftast mycket längre än man tror och det du och din lillebror har kan ingen ersätta.

Jag beklagar det som hänt din mamma, mina tankar går till henne och jag hoppas hon får ro inför det som inte går att undvika. Ingen borde behöva gå bort före sina älskade barn, jag hoppas ni allesammans får hjälp av psykologer/motsv?

Tänk inte så mycket på vad som kanske händer i framtiden. Vad händer om du fortsätter vara tillsammans med din sambo, du tar hand om din bror och sen blir han myndig förr än du anar? Måla inte fan på väggen, livet är för kort. Be om hjälp utifrån, ta hjälp som erbjuds. Stötta din mamma och din bror, du kommer inte att ångra dig!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Anonym (Jobbigt)
    Digitalis skrev 2011-09-03 23:03:19 följande:
    TS: Du kommer att klara det här helt fantastiskt bra. OM din mamma inte klarar sig så ber du soc om hjälp helt enkelt, tex stödfamilj en gång per månad eller så. Självklart klarar du av det här! Tro mig, det finns inget viktigare och förr än du anar är din lillebror myndig och klarar sig själv och kommer att vara dig tacksam livet ut för att du ställde upp. Ni kommer alltid att ha varandra.

Du är väldigt ung. Jag vet själv hur jag tänkte när jag var i din ålder, men tro mig, livet är så mycket mer och längre! Om sju år är du bara 31, det är ingenting du har hela livet framför dig. Ta hand om din bror, ta hand om varandra, tänkte inte på hur du känner inför att bli mamma till egna barn, det är något helt annat. Livet är här och nu, det varar oftast mycket längre än man tror och det du och din lillebror har kan ingen ersätta.

Jag beklagar det som hänt din mamma, mina tankar går till henne och jag hoppas hon får ro inför det som inte går att undvika. Ingen borde behöva gå bort före sina älskade barn, jag hoppas ni allesammans får hjälp av psykologer/motsv?

Tänk inte så mycket på vad som kanske händer i framtiden. Vad händer om du fortsätter vara tillsammans med din sambo, du tar hand om din bror och sen blir han myndig förr än du anar? Måla inte fan på väggen, livet är för kort. Be om hjälp utifrån, ta hjälp som erbjuds. Stötta din mamma och din bror, du kommer inte att ångra dig!
    Hej!
    Jag förstår helt och hållet vad du menar. Jag vill inget hellre än att stötta och finnas för alla i familjen! Det är också därför det faller naturligt att lillebror är med mig, jag har ju faktiskt tre äldre syskon. 

Jag är en riktig tänkare som alltid ligger ett steg före i händelseförloppet än alla andra.
    Tänk om, tänk om. Ganska vanligt i mitt huvud.
    Jag går igenom alla slags scenario på hur det kan bli, och om det blir så kommer det bli så.
    Därför oroar jag mig mycket.

Men det börjar släppa lite nu faktiskt. Lillebror sköter sig, har fått bra respons från skolan att man märker skillnad och att det fungerar jättebra. ( Han ligger mycket efter osv )

Samtidigt är det utmattande att man ska ta så mycket ansvar och beslut. Men jag kommer klara det. Haft en kass vecka och legat sjuk, säkert därför man känner lite utmattning.

Ingen av oss går faktiskt hos psykolog.
    Mamma gick tidigare hos kuratorn på sjukhuset, men det var förra året och efter det har det inte vart något.

Klart jag stöttar min mamma och lillebror, det är det mitt liv går ut på sedan snart två år tillbaka. Men jag måste få erkänna att jag är trött, välidgt trött.

Jag ska se till å få mamma att kämpa hela vägen, hon är en av dom som ska vinna. Man måste hoppas. Och aldrig ge upp!
  • Flygfotogen

Hej TS!

Vad otroligt tråkigt att din mamma är så sjuk! Hoppas verkligen att det reder upp sig för henne. Jag förstår att det är jättejobbigt för er alla och att du funderar mycket på vad som ska ske. Jag tror att det vore klokt om du gick och pratade med någon utomstående om det här. Någon som kan hjälpa dig att reda ut vad som i slutänden blir bäst. Nu får vi hoppas att din mamma blir frisk men vägen dit är ju fortfarande rätt lång och hon kommer att behöva dig skulle jag tro. Din bror likaså. OM det skulle bli så att din bror skall bo hos dig så finns det ju avlastning att få av kommunen. Prata med dem och hör vad de erbjuder för hjälp? Om din bror har diagnoser så antar jag att han nog varit på BUP tidigare? Kanske han skulle ha utbyte av en samtalskontakt där nu också? Barn funderar ju så mycket.

Hoppas att allt går bra för er TS! Kram

PS. Du med mungbönsvällingen... Du borde tänka till och försöka att lära dig när det är rätt tidpunkt att öppna munnen och kasta slentrianmässig hippieinfo på folk som mår dåligt. Du har taskig tajming och du är väldigt respektlös i din framtoning.

• mikroE

Så jobbigt för er men jag hoppas att allt går bra ändå. Jag tror att du ska försöka släppa oron för framtiden och se vad som händer i nuet istället. Allt ser ändå just ut nu och försök leva på det goda nu.

Svar på tråden Cancersjuk mamma.. Tuff tid framöver..