Jag har tagit bort livmoder och äggstockarna pga 15 cm myom. Jag gjorde operationen utomlands och fick stanna 5 dagar på sjukhus. Första halva dygnet efter operationen hade jag smärta som pendlade mellan 7-10 beroende på när jag fick smärtstillande. De kunde inte ge mig mer. Sen avtog smärtan. Idag, fem dagar efter operationen klarar jag mig bra med paracetamol. Bara smärta när jag hostar, skrattar, går för långt (typ 70 m) eller ska upp ur sängen. Förlorade bara 2-300 ml blod under operationen. Har bara fullt motsvarande en m det binda efter operationen. Det händer att man kan blöda två veckor efter operationen även om man inte blött innan, så jag får väl spara bindorna ett tag till. Trots tidigare låga blodvärden har jag inte behövt extra tillskott. Du som har ont när du kissar ska ta kontakt med vården. Jag fick medicin mot förstoppning när jag inte fått gaser eller haft avföring efter 2 dagar. Då satte det igång. Jag har fortfarande ingen aptit. Tvingar mig själv att äta för att inte hindra läkningen och orka mer. Har dock lite hull att ta av. Mår illa och är trött. Rosslig i halsen efter slangen i halsen under operationen. Känner mig håglös och till ingen nytta. Glad att operationen är över och ser fram emot ett liv utan rikliga och långa menstruationer. Fick använda blöjbyxor som äldre, inkontinenta har, för att bindorna inte räckte på natten. Myomet har tryckt på urinblåsan så jag ser fram emot att kunna sova hela nätter igen. Just nu är magen fortfarande svullen så jag är inte riktigt där än. Nu hamnade jag i klimakteriet på en natt. Lika bra att få det gjort. Tips ett: För mig har det varit lättast att gå i sängen genom att börja med knäna och ställa sig på alla fyra först. Då använder jag inte magmusklerna så mycket. Sätter mig sen ner samtidigt som jag drar ut ett ben och sätter i armen på andra sidan bakom ryggen. Sen nästa ben och arm. Sen sakta kana ner på rygg. Sista biten gör ondast. Att ta sig ur gör fortfarande ont. Speciellt när man ska få upp ryggen. Finns inte alltid en man som kan dra mig upp.
Tips två: Vet inte om man hör så i Sverige, men här har vi stödstrumpor ( som går upp på hela låret men inte över rumpan) från 30 Min före operationen till 12 dagar efter. Är inte hela tiden jättebekvämt, men bra mot blodproppar. Lycka till kära ?livmoderssystrar?!