• TheLove

Tygblöjor

Jag funderar på att köpa tygblöjor men vill höra vad andra tycker om det innan.
    Jag vill bara att de som provat det ska svara.

Så vad tycker ni om tygblöjor?

Skriv gärna i tråden om det är omständigt eller ej. Går det att använda samma blöja fler gånger utan tvätt och bara byta ut blöjinlägget eller måste en ny blöja användas varje gång?

Vart hittar man det för en billig peng?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 09:26

Hur många uppsättningar per storlek behövs?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tygblöjor
  • axdal

jag har använt tygblöjer sen min dotter var 9 mån då började hon få utslag av engångsböjor och det blev bara värre och värre..

jag har testat mig fram och har använt både vikblöjor, all in one pockets.

och jag har fastnat för pocket blöjor. de märken som jag tycker är bäst är bum genius one size och fuzzy buns.

jag har köpt nästan alla mina tygblöjor begagnat på sjalbarn.se

nu när jag är gravid igen så samlar jag på mig en massa bum genius.

hur många blöjor man behöver är lite olika men man brukar rekomendera minst 12 st.
    men det har inte räckt för mig. dock tvättar inte jag så jätte ofta heller..

jag sköljer upp dem och hänger upp dem så de inte luktar sen när jag bara har 3 st kvar så bruar jag tvätta..

kolla in på denna hemsidan www.tygisar.se/ där kan du nog finna svar på alla dina frågor :)

• Eofrysina

hejsan

Jag körde med tygblöjor till mitt första barn och till en början med mitt andra. Funkade av olika skäl inte lika bra med andra barnet och nu kör vi enbart engångs men jag har tygisar som extra ifall vi skulle stå utan blöjor ibland, eller när han har magsjuka t.ex. för då måste man ju byta blöjan flera gånger per timme ibland och då tycker jag det är smidigare med tygisar som suger upp snabbt och går att slänga in i maskinen och återanvända hur många gånger som helst.

Jag har tyckt att det funkat olika bra beroende på typ av barn. hur ofta de kissar och bajsar osv. Mitt första barn behövde ju byta blöja stup i kvarten eftersom hon bajsade mest hela tiden, även när hon inte var spädbarn. *Hon kissade ofta och lite i taget. Då var tygblöjor och engångs lika mycket, eller lika lite jobb, beroende på hur man nu väljer att se det hela. tygisar blev också rejält mycket billigare att använda och det trots att jag köpte dyra märken och gick över till pocketblöjor ganska snabbt. När hon var nyfödd tyckte jag däremot att vikblöjor med ytterbyxa var det absolut smidigaste.

På sonen var det däremot svårare att få tygblöjorna att funka bra. Han har å andra sidan haft en betydligt bättre fungerande mage och kissat sällan och jättemycket vid varje tillfälle. Även engångs har kunnat läcka för honom. Sedan är det lite mer jobb att ha två blöjbarn också så när tygisarna inte riktigt funkade alltid så blev det lätt att vara lat och ta fler och fler engångs. Ett barn som inte kissar och bajsar så jätteofta under dagen kostar heller inte riktigt lika mycket i blöjkostnad. Så allt som allt blev jag latare med nummer två och började med engångs.

Det jag nuförtiden känner mig kluven med är känslan av att vi genererar så vansinnigt mycket skräp. Jag gillar helt enkelt inte riktigt tanken på att jag använder engångs. Det där miljösamvetet stillas betydligt bättre om man använder tygisar. Med mitt första barn var det nog största drivkraften till att vi valde tygblöjor till att börja med. Ekonomin var bara en bonus.

Vad gäller blöjor så köpte jag mina via USA (bekanta som tog hem) och sålde dem när vi var klara med dem. Innebar att kostnaden blev väldigt låg även fastän vi använde dyraste märken.

De blöjor jag gillat bäst har varit, vikblöjor (nyfödd), Bum Genius, Imse Vimse AIO.
    Imse Vimse AIO använde dottern som nattblöja när hon skulle sluta med blöja. Då kunde hon vakna i tid och gå på toaletten, men samtidigt hade de högre uppsugning än ett par träningsbyxor.  Innan dess hade vi alltid engångs som nattblöjor eftersom hon ofta kissade en del på nätterna och därmed vaknade.

hmm japp det här var ett axplock av mina erfarenheter.

• 1978

Vi köpte på Blocket! 2000 kr och sen hade vi nästan allt vi behövde.

• Tokern

Super! Använder engångs på resor.

• miljarden

Använder engångsblöjor på natten för att vår son får utslag av att ha fuktig blöja en hel natt. Annars använder vi tygblöjor, i den mån vi över huvudtaget använder blöjor numera. Vi har en del aio, imse vimse och bum genius som är bra, sedan vi lite blandat, några formsydda och någon pocket och några tunna med inlägg man byter ut. Totalt en tio-femton stycken. Gillar alla!

• TheLove

Tack allesammans!! Jag tänkte göra en beställning idag på blöjor. Det blir AIO från Kina, märket Sunny baby. Får se om det är nått att ha, det är ett 10-pack som kostar straxt under 300kr. Då får jag prova på det lite för en billig peng..

Någon av er som använt det märket? Tänkte söka lite på det innan jag beställer bara...

• MammaOchMatte

Vi anväder vikblöjor till vår son och engångs på natten. Skulle inte vilja ha det på annat sätt, supernöjd

• sahara sahara

Jag vet inte om det är samma märke, men vi köpte några riktigt billiga pocketblöjor från Kina, men använde dem bara någon enstaka gång. Vi har provat lite olika. Innan dottern fyllde ett år körde vi mest vikblöjor och IV:s formsydda ihop med IV:s byxor, efter året har vi gått över till IV:s AIO med knappar. Vi har engångs på natten - från början mest för att blöjan blev så himla stor med extrainlägg att vi var oroliga för barnets rygg, sen mest av gammal vana.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • kixan

Jag EC:ar, men använde tygblöjor (pockets) i början som skydd när man missar. Skulle jag köra tygblöjor på heltid skulle jag nog köra på pockets, fast i min mening gör sig tygisar allra bäst i kombination med ec, det blir mindre tvätt så. Cool

A -03, F -05, V -10
  • skånegås

Har mer eller mindre använt tygblöjor till 4 barn. Nu kör vi ec-light med tygblöjor på dagen och engångs på natten) Det jag gillar bäst är vikblöjor då de torkar fort (minus lite jobbiga att vika ibland). Då bebisen är liten hänger vi bara upp dem på tork vid små kissningar och använder igen utan tvätta (när de blir större luktar det).
    Blöjbyxorna jag älskar är dem från www.minimundis.se som kallas soft. De torkar ursnabbt samt läcker ej i benöppningarna och behöver SÄLLAN tvättas. Man klarar sig med 2 par i varje storlek.
    Vikblöjor kan man inte få för många av. Tvättar man dagligen klarar man sig kanske med 10-12 men jag rekomenderar minst det dubbla (om man inte ec-ar). Vi byter så fort det blivit blött.

Inlägg har man främst då barnet blir större och kissar mer för att det inte ska gå igenom och läcka. Jag har sytt egna av slitna vikblöjor.

Största pluset med tygisar är att bajset inte kommer upp över ryggen då de är små och bajsar löst som det gör med engångs. Så är det billigare (särskilt om man får fler barn) och man har det alltid hemma. Tygblöjor är även UTMÄRKTA till att putsa fönster med (torka först med microfibertrasa och torka torrt med en vikblöja, aldrig några ränder eller att det blir flammigt)

• TheLove

Igår gjorde jag en beställning på Ebay. Får se hur det går. Första gången jag köper nått från utlandet och aldrig använt mig av tradera eller nått sånt heller. Så nu väntar jag med spänning, och lite ångest över om någonting kommer bli fel...

Åh vad jag längtar efter att få prova blöjorna på lillkillen. Det ska dröja ca 7-14 dagar så det blir en lång väntan...

Svar på tråden Tygblöjor