• Anonym

Okej att skämta om religioner?

Är det okej att driva med olika religioner?
    Hur reagerar du när du ser Muhammedteckningar, en t-shirt på Jesus där det står "Så kan det gå, snickarjävel" eller en bild på en davidstjärna och texten "idiot". Eller påhopp på andra religioner som ni har sett?

Är det okej att skämta om det och blir ni muslimer, kristna och judar eller från övriga religioner kränkta?

Har någon här sett något likande som ni har reagerat på och undrat om det är någon muslim, kristen eller jude som blir kränkt?

• Svar på tråden Okej att skämta om religioner?
  • Pentagram

Det är skillnad på skämt och trakasserier. Dessutom, även om jag principiellt är för att kunna skämta om det mesta så är ju vissa grupper mer utsatta i samhället än andra. Att slå på de svaga är inte roligt, ärligt talat. Således, driv gärna med kristna här i västvärlden, de är en dominant grupp, driv med judarna om du bor i Israel osv.

• Midvinterblot
    allahuakbar skrev 2011-11-15 13:48:58 följande:
    NEJ ! Den som skämtar om Mohammed skall dö
    Ja det är väl klart den ska dö! Det ska vi väl alla någon gång vare sig vi skämtar om Mohammed, Jesus, blondiner eller norrmän?
  • lykantrophona

För det mesta, ja.

Men man ska skilja mellan att skämta om religion, eller att bara trakassera religiösa människor. T ex är det okej att citera bibeln i sammanhang som får bibeln att verka löjlig, eller rita karikatyrer av mytologiska figurer osv.

Men exemplet med Davidsstjärnan + texten "idiot" verkar ju mer som att man antyder att judar är idioter. Då är det inte okej.

Jag tycker det är kul när folk skämtar om mina gudar, speciellt när de är så pass insatta att skämten har någon grund. Men, om man försöker få det att verka som att min religion i sig är dålig, att folk som uttövar den inte skall respekteras eller hyser massa falska idéer om den (har fått höra att asatroende knarkar, har konstanta orgier och bara försöker få uppmärksamhet), ja, då har man gått över gränsen.

Jag kan tycka att gränsen är ganska enkel. Sen kan man alltid se till att berätta dessa skämt i sammanhang där det passar. Är man på besök i kyrkan kanske man inte ska ha en tröja med "Så kan det gå snickarjävel" på, liksom.

• SweeneyTodd

Om man går med en tröja där det står ''idiot'' och en davidsjärna, då kommer alla att tro att man är en nazist och en anti-semit, vilket inte är att rekomendera. Tycker det är okey att driva med religioner, men inte dess anhängare. T ex det är okey att kritisera påven Mohammed Gud, men inte okey att med personangrepp...

• allahuakbar

Om man ser sprängandet av Jyllandsposten som en form av yttrande
    så måste det vara tillåtet

Död åt de som smädar Allah
  • thomas53

Får ta den här också så ingen tror jag är nazze

• Anonym (proffskristen)

Jag gillar skoj med kristendomen/bibeln bäst för dem fattar jag bäst. Gillade både tröjan i trådstarten och legogubbarna på korsen. Allmänt sett så blir ju skämt roligare ju bättre den skämtande är insatt i en tro. Man bör också ha det vissa mått av kärlek som behövs för att en drift med en religion skall bli njutbar som skämt och inte bara ett påhopp.

Vad som är skoj ligger ju i betraktarens öga, så anhängarna av resp religioner får ju själva säga vad som är kul/inte ok.

Drift med tex shintoism eller yoruba tror jag inte att jag skulle fatta överhuvudtaget, eftersom jag vet för lite om dem. 

• Anonym

Jesus lever..... 39:90 hg

Ja det är ok att kunna skämta om olika religioner och gudar.

• En anonym person

Det är en skillnad på att kränka och skämta en tröja där det står tex "Idiot" under en Davids stjärna så är det antagligen gjort för att kränka Judar men om du skämtar om en stereotyp om judar så skämtar du om de som tror på stereotypen

• seriösanvändare

Det klart att man får skämta om religioner. Man får skämta om allt, annars vore yttrandefriheten inte mycket värd.

Däremot spelar det roll HUR det görs. En text med en Davidsstjärna där det står "idiot" är inte bara plumpt (och var är skämtet?), det skulle också kunna tolkas som hets mot folkgrupp.

En film som Life of Brian däremot, driver med kristendomen och fick mycket kritik när den kom. Men det betyder inte att den är plump eller kränkande _i sig_, tvärtom visar den varför dylik satir behövs.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Okej att skämta om religioner?