• lopplina

Helt ofattbart, HJÄLP mig någon?

Vilken bra början på semestern då!

Jag är gravid i v15 och idag är det min 3'e semesterdag!
    Gick upp lagom trött vid 8.00 för att tillsammans med min sambo
    få vara med om något så fint som att lyssna på den lilla, lilla bebisens hjärta <3

Vid 10.00 vägdes jag och strax därefter fick vi komma in till bm, vi pratade lite
    om hur det varit sedan sist och jag svarade att det är baara bra, bortsett från att jag inte tåler
    stanken (normalt sett doften) av tyg d.v.s kläder, soffa, säng, bilsäten, you name it! Det får mig att kräkas!
    Nu var det dags att ligga ner och efter en stunds letande fick vi höra de oerhört snabba hjärtslagen
    som ett enormt bevis på familjelyckan :) Vi pratade lite till och bokade tid för Ul och vanligt möte om 1 repektive 2 månader,

Glada och lyckliga gick vi därifrån, stannade till vid mitt jobb för att meddela chefen om de nya tiderna jag fått och TRO DET ELLER EJ! Jag gick där ifrån ARBETSLÖS just för att jag är gravid!
    Jag började på "jobbet" med 6 månaders provanställning. Då det var anställnings dags kom det fram att hon inte vågade anställa någon personal så snällt fick jag tacka ja till 6 månader till... Denna gången skulle det vara anställning i början av augusti, närmare bestämt 2 veckor efter min semester.

Så här sa hon: När du kommer tillbaka är det 2 veckor kvar till anställning. Du får bestämma själv om du vill gå direkt eller jobba de 2 veckorna... Är välkommen att komma tillbaka när du fått barn, kanske kan finnas någon helgs jobb.

Knäckt........

• Svar på tråden Helt ofattbart, HJÄLP mig någon?
  • lopplina
    solen13 skrev 2011-07-06 20:32:22 följande:
    Jag vet inte riktigt hur man anmäler men anmäla ska du göra, skriv bara ner allt som du har färskt i minnet vad som sades då man glömmer snabbt. Prata med någon typ jadu, googla på vart man anmäler och gör det. Även om det inte ger något så har du inte förlorat något heller.
    Ska gå till akassan och se vad dom har att säga. Bor i en liten stad så att anmäla henne i "onödan" kan resultera i att jag får det väääldigt jobbigt för sådana är hon och hennes barn som jobbar där
  • lopplina
    Maskot skrev 2011-07-06 20:36:00 följande:
    En provanställning får avbrytas utan att arbetsgivaren behöver uppge något skäl. I detta fall kommer man ingen vart med en anmälan,tyvärr.
    Kan nog glömma rättvisan här ja...
  • Lotusblomma

Ja tyvärr ses vi gravida som en person med en extrem smitta, känns det som. Jag har fått nekad anställning på två jobb som jag var kvalificerad för av anledningen att jag är gravid. Man ska tydligen klara sig på vatten o bröd då :-/

• lopplina
    Lotusblomma skrev 2011-07-06 20:47:23 följande:
    Ja tyvärr ses vi gravida som en person med en extrem smitta, känns det som. Jag har fått nekad anställning på två jobb som jag var kvalificerad för av anledningen att jag är gravid. Man ska tydligen klara sig på vatten o bröd då :-/
    Håller med dig! Men det är ju inte männskligt..... Vet inte hur vi ska få ihop det nu! Vet inte ens hur det funkar med föräldrapenning. Vem anställer en som är gravid i 4'e månaden?!
  • Lotusblomma

Jadu det ÄR tufft! Jag blir bara så arg! Har tom erbjudit mig att skriva på anställning för tidsbegränsad period bara för att bespara arbgiv en massa krångel med en mammaledig anställd. Tycker det är så väldigt jättefel att arbgiv faktiskt fortfarabde KAN neka gravida anställning TROTS vårt "jämnställda" samhälle! My ass!!! De vill bara slippa pappersjobb o nån som kanske ska va ledig o vabba mer än en karl tex.... Usch jäkla skitsamhälle o skitarbgiv som inte fattar vilken bra arbetskraft de går miste om! O så har folk runt omkring mage o klaga på att man "får gå hemma" o "dra fötterna ef sig", de har inte en aaaaning om hur det är! *ARG*

• Meus Veritas

Loppelina: ser nu att det måste vara på min iphone felet ligger för sista orden jag ser är "lilla bebisens hjärta" så jag fatta inget tyvärr men att dömma av alla kommentarer så ser de andra all din text. Ber om ursäkt

• MrC

Du är inte provanställd. Max 6 månaders provanställning.
    Din andra period på 6 månaders provanställning är ogiltig.
    Du är fast annställd. Om din chef fortfarande vill sparka dig har du rätt till skadestånd.
    Om du inte är med i facket ska du vända dig till DO.

• MrC
    MrC skrev 2011-07-06 21:35:38 följande:
    Du är inte provanställd. Max 6 månaders provanställning.
    Din andra period på 6 månaders provanställning är ogiltig.
    Du är fast annställd. Om din chef fortfarande vill sparka dig har du rätt till skadestånd.
    Om du inte är med i facket ska du vända dig till DO.
    Lag (1982:80) om anställningsskydd
    6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
    Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
    Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Felet som arbetsgivaren gjorde var att kalla din anställning för provanställning efter 6 månader.
    Han/hon skulle ha kallat det för visstidsanställning.

Kontakta genast facket och Diskrimineringsombudsmannen.
    do.se/
  • lopplina
    Lotusblomma skrev 2011-07-06 21:07:32 följande:
    Jadu det ÄR tufft! Jag blir bara så arg! Har tom erbjudit mig att skriva på anställning för tidsbegränsad period bara för att bespara arbgiv en massa krångel med en mammaledig anställd. Tycker det är så väldigt jättefel att arbgiv faktiskt fortfarabde KAN neka gravida anställning TROTS vårt "jämnställda" samhälle! My ass!!! De vill bara slippa pappersjobb o nån som kanske ska va ledig o vabba mer än en karl tex.... Usch jäkla skitsamhälle o skitarbgiv som inte fattar vilken bra arbetskraft de går miste om! O så har folk runt omkring mage o klaga på att man "får gå hemma" o "dra fötterna ef sig", de har inte en aaaaning om hur det är! *ARG*
    Åh! finner inga ord :(
  • Blondina

Den andra 6-månadersperioden, vad var det för typ av anställning? Måste ju ha stått något i avtalet?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men så välkommen BF 120310
  • lopplina
    Meus Veritas skrev 2011-07-06 21:09:21 följande:
    Loppelina: ser nu att det måste vara på min iphone felet ligger för sista orden jag ser är "lilla bebisens hjärta" så jag fatta inget tyvärr men att dömma av alla kommentarer så ser de andra all din text. Ber om ursäkt
    Ingen fara alls :)
  • lopplina
    Blondina skrev 2011-07-06 21:43:53 följande:
    Den andra 6-månadersperioden, vad var det för typ av anställning? Måste ju ha stått något i avtalet?
    ännu en provanställning
  • lopplina
    MrC skrev 2011-07-06 21:40:18 följande:
    Lag (1982:80) om anställningsskydd
    6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
    Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
    Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Felet som arbetsgivaren gjorde var att kalla din anställning för provanställning efter 6 månader.
    Han/hon skulle ha kallat det för visstidsanställning.

Kontakta genast facket och Diskrimineringsombudsmannen.
    do.se/
    Tack för rådet och hjälpen!
  • Blondina

Såg att någon redan skrivit det jag tänkte. Olagligt med längre provanställning. Så, du har rätten på din sida. Gå vidare.

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men så välkommen BF 120310
  • LaFontaine
    Blondina skrev 2011-07-06 21:47:23 följande:
    Såg att någon redan skrivit det jag tänkte. Olagligt med längre provanställning. Så, du har rätten på din sida. Gå vidare.
    Det beror förvisso på kollektivavtalet. Enstaka avtal tillåter längre längre provanställningar.
  • Ninna84

hade jag varit du hade jag anmält henne för diskreminering, för är de nåt de är så är de diskreminering på HÖG nivå!!

fy faan va arg jag blir!  

Så stå på dig och anmäl chefen!{#emotions_dlg.djavulsk} 

• rune
    Lotusblomma skrev 2011-07-06 20:47:23 följande:
    Äh, spelar inte martyr. Enda anledningen att ingen vill anställa gravida kvinnor är att det kostar för mycket att fixa fram vikatier för den gravida/mamman vilket tar mycket tid och pengar i anspråk. Pengar som kunde användas till andra saker i företaget.

Arbetsgivare är inte elaka för att de inte vill anställa gravida kvinnor utan det är en ren ekonomisk fråga. Och står det hundra pers och söker jobb tar man hellre en som inte är med barn då det är större chans att den kan jobba mer och inte är borta halvårsvis i stöten pga barn.

Sen kan ni ju vända och vrida det till att de är elaka.
Svar på tråden Helt ofattbart, HJÄLP mig någon?