• Anonym (Au pair)

Hur tänkte hon (6 år)?

Var au pair åt en familj i USA och tog hand om tvillingar (3år) och en flicka på 6 år. Vi fick en jättebra relation från dag ett och jag kan uppriktigt säga att jag älskar barnen lika mycket som min dotter (nästan iaf Flört). Mina sista 2 veckor hade jag ledigt men bodde kvar hos familjen, dem skaffade en ny au pair som fick pendla dessa två veckor.

Så fort den nya au pairen var med så sa den älsta flickan (6 år) att den nya au pairen var sååå mycket roligare och bättre. Men när det bara var vi så myste vi och hon berättade hur mycket hon älskade mig. Jag tog absolut illa vid mig även om jag aldrig visade det. Jag sa alltid att det var bra att hon gillade den nya au pairen och att hon fick älska oss båda två.

När jag skulle åka hem så grät flickan mycket och sa upprepade gånger att hon älskade mig. Har pratade med henne efter jag kom hem och hon ser nu fram emot att jag ska komma över med min dotter så hon får vara barnvakt. Det var 3 år sedan jag kom hem men vi pratar fortfarande flera ggr i månaden.

Jag undrar bara hur flickans tankar gick när den nya au pairen kom in i hennes liv och varför sa hon till mig att den nya au pairen var mycket bättre? Hade jag kunnat hantera det på ett bättre sätt?

• Svar på tråden Hur tänkte hon (6 år)?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du beskriver en 6-åring som är mycket medveten om den separation som väntade henne när du skulle åka.
    Hon hade en mycket fin relation med dig men måste ändå stå ut med att du skulle försvinna. Då börjar hon så sakta att knyta an till nästa au-pair och skapa en god relation till henne. Mycket konstruktivt och bra. Att hon sedan måste göra det ännu tydligare genom att göra dig till svart och den nya till vit visar att hon inte behärskar konsten att skiljas till fulländning. Men vem gör det? När vi vuxna separerar från någon vi älskat har vi ofta en benägenhet att göra den personen svart, åtminstone i inledningsskedet. Detta underlättar också anknytningen till en ny person.
    Så, jag tror inte att hon tänkte så mycket, snarare att hon agerade instinktivt på en besvärlig situation. Hennes besvikelse över att du skulle åka fick därigenom detta uttryck, att du inte var bra alls.
    Det viktiga är att du som vuxen håller fast, som du ju gjort, och återkommer för nya kontakter och visar att du gillat henne hela tiden.
    Lycka till med besöket!
    Margit Ekenbark 

• Anonym (Au pair)

Tack så jättemycket för ditt svar! Nu får förstår jag lite bättre hur hennes tankar gick!

Svar på tråden Hur tänkte hon (6 år)?