• cicci85

Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?

Nu är ju de barnen 3-3,5 år gamla och då verkar det ju vara många som vänder sina barn i bilen. Såg precis på facebook en liten nybliven 3-åring i framåtvänd stol...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?
  • Sanne 86

Vår son född feb -08 åker bak i bilen bakåtvänd, han är en lång kille men jag ska vänta tills han är 4 år med att vända framåt, såg häromdagen att de rekomenderar inte före 4-5 års ålder.... Klart att han skulle suttit skönare framåt men säkerheten först!!! =)
    Vi har en Britax multitech. ska dock köpa en ny stol när han ska sitta framåt, en sådan bältes stol som är för framåtvända... Han ska få ett syskon i september så då får syskonet få hans stol när syskonet ska ha ny från babyskyddet!!! =)

• Lia och bäbisen

Min dotter som är för april 07 sitter bakvänd och komme att göra ett bra tag till. Vi köpte nyligen en ny stol (köper INTE argumentet att stolen är för liten, man köper såklart en ny om det är vad det hänger på...) Vi har vars en  Britax Multitech till töserna (4 och 1 år) som vi gillar skarpt, huvudskyddet går att höja och sedan kan stolen vändas framåt. Ska nog kunna användas till tjejerna är 6-8 år gissar jag.

• Lia och bäbisen

Vill också tillägga att vi har många i bekantskapskretsen som då o då låter ungarna åka framvända och dessutom utan bilstol (" vi ska ju bara till dagis" "hon tjatade så mycket" bla bla bla...) och några som åker iväg med "raggarbil" ibland. Jag förstår det inte!
    Frågade de med raggarbil om de fick in bilstolarnai den...svaret blev "nä, det finns inte ens bälten i den!". WHAT!!! HELT oförståeligt för mig!

• Finesse

Sanne 86, men han kommer ju bara vara knappt 4 är då....!

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Agnes och Ville

Dottern blir 3 i aug och sitter bakåt!
    Vi har precis flyttat henne från baksätet till framsätet och där fick hon mycket mer plats för sina ben!
    Har en BeSafe som är upp till 18 kg så när hon nått dit(har en bit kvar) så får vi ta stolen i hennes mormors och morfars bil som är upp till 25 kg och vips kan hon sitta bakåt ett tag till!

• Sanne 86
    Finesse skrev 2011-07-23 22:30:26 följande:
    Sanne 86, men han kommer ju bara vara knappt 4 är då....!
    Han är en bit över 4 då, syskonet får juh ta över hans stol när den vuxit ur babyskyddet vilket säkert är vid 9 mån ca för det gjorde sonen och då är han 4 år och 4 månader så det är juh så bra de kan bli har vi räknat ut.... Dessutom kommer han inte kunna sitta till 5 års ålder bakåtvänd då han redan nu sitter med ordentligt böjda ben, men som sagt säkerheten först.. Så jag tycker att 4år och 4månader känns helt okej!!! =)
  • Finesse
    Sanne 86 skrev 2011-07-25 15:00:22 följande:
    Han är en bit över 4 då, syskonet får juh ta över hans stol när den vuxit ur babyskyddet vilket säkert är vid 9 mån ca för det gjorde sonen och då är han 4 år och 4 månader så det är juh så bra de kan bli har vi räknat ut.... Dessutom kommer han inte kunna sitta till 5 års ålder bakåtvänd då han redan nu sitter med ordentligt böjda ben, men som sagt säkerheten först.. Så jag tycker att 4år och 4månader känns helt okej!!! =)
    Tur för dig att du känner så.. jag hade inte känt så..

Sen bör bebisen byta till bilbarnstol så fort den kan sitta själv.. alltså på sin egen rumpa. Min son kan det inte ännu men i veckan kommer vi att byta iaf.. nu är stolen upptvättad och står i hallen och väntar. Han kommer då vara 5 månader.. men eftersom bilbarnstol är säkrare än babyskydd vill jag byta redan nu. 
  • Finesse
    Agnes och Ville skrev 2011-07-23 22:31:55 följande:
    Dottern blir 3 i aug och sitter bakåt!
    Vi har precis flyttat henne från baksätet till framsätet och där fick hon mycket mer plats för sina ben!
    Har en BeSafe som är upp till 18 kg så när hon nått dit(har en bit kvar) så får vi ta stolen i hennes mormors och morfars bil som är upp till 25 kg och vips kan hon sitta bakåt ett tag till!
    Kanon
  • Sanne 86
    Finesse skrev 2011-07-25 15:04:15 följande:
    Tur för dig att du känner så.. jag hade inte känt så..

Sen bör bebisen byta till bilbarnstol så fort den kan sitta själv.. alltså på sin egen rumpa. Min son kan det inte ännu men i veckan kommer vi att byta iaf.. nu är stolen upptvättad och står i hallen och väntar. Han kommer då vara 5 månader.. men eftersom bilbarnstol är säkrare än babyskydd vill jag byta redan nu. 
    Jag förstår inte vad du menar? Varför ska jag inte känna så, eller rätare sagt varför känner inte du så...? Vi har stolar och möjlighet att byta tidigare men sonen satt till 8-9 månader och sedan fick han en multitech, och det gick ju bra, man måste väl kunna lita på att det man sätter sina barn i är säkert iallafall om man håller sig till kända märken och välprövade märken.... ?

Jag har tyckt att detta känts jätte bra och välplanerat men nu känner jag tvivel när du skriver som du gör... Obestämd
  • pebelund

Dotter på 3.5, men storleksmässigt mer som en tvååring (får nu tillväxthormoner)
    .
    Hon kommer åka bakåtvänt lång tid framöver.. troligen minst 5 års åldern iallafall. Tyvärr är mitt ex (hennes mamma) inte lika noga och har satt henne i framåtvänd stol nån gång när dom fått skjuts till stranden eller liknande.

Då är man tyvärr maktlös :(    

• Finesse
    Sanne 86 skrev 2011-07-25 15:33:03 följande:
    Jag förstår inte vad du menar? Varför ska jag inte känna så, eller rätare sagt varför känner inte du så...? Vi har stolar och möjlighet att byta tidigare men sonen satt till 8-9 månader och sedan fick han en multitech, och det gick ju bra, man måste väl kunna lita på att det man sätter sina barn i är säkert iallafall om man håller sig till kända märken och välprövade märken.... ?

Jag har tyckt att detta känts jätte bra och välplanerat men nu känner jag tvivel när du skriver som du gör... Obestämd
    Därför att i min värld (obs. i min värld) ska barn sitta bakåtvända så länge som möjligt. Britax Two-way är den stol dom kan sitta längst bakåtvänd i.. å så länge öronen inte är över kanten eller barnet väger 25 kg så finns det absolut ingen anledning till att byta stol.

Och ja.. en bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd det är därför vi bytte vid 5 månader till dottern och gör detsamma till sonen. Dottern fick en Britax Two-way när den var på kampanj och sonen tar över hennes hi-way.. På det sättet sitter båda säkra i bilen.

Jag skulle aldrig vända ett barn om inte öronen var över kanten eller att den väger 25 kg.. finns som ingen anledning till det före... oavsett om det finns syskon med i bilden eller inte (för det är den sämsta anledning någonsin). 
  • Finesse
    pebelund skrev 2011-07-25 15:45:04 följande:
    Dotter på 3.5, men storleksmässigt mer som en tvååring (får nu tillväxthormoner)
    .
    Hon kommer åka bakåtvänt lång tid framöver.. troligen minst 5 års åldern iallafall. Tyvärr är mitt ex (hennes mamma) inte lika noga och har satt henne i framåtvänd stol nån gång när dom fått skjuts till stranden eller liknande.

Då är man tyvärr maktlös :(    
    Stackare.. jag förstår att sånt är jobbigt.. När man inte kan säga till om det.. 
  • Svärdlilja

Läs på NTF där står att barn bör sitta bakåt till fem år. Titta på krocktester och tänk efter. Då är det inget argument att benen är böjda eller att småsyskon vill ha stolen. Vi har tre barn som tills nyligen satt bakåt alla tre, jag fick krypa in från framsätet och trycka mig in i mitten bak och ja stolarna är dyra, men är inte barnen värda det. Sitter de trångt är det väl bara att köpa ny stol (eller begagnad).

Svar på tråden Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?