Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?
Nu är ju de barnen 3-3,5 år gamla och då verkar det ju vara många som vänder sina barn i bilen. Såg precis på facebook en liten nybliven 3-åring i framåtvänd stol...
Nu är ju de barnen 3-3,5 år gamla och då verkar det ju vara många som vänder sina barn i bilen. Såg precis på facebook en liten nybliven 3-åring i framåtvänd stol...
Vår son född feb -08 åker bak i bilen bakåtvänd, han är en lång kille men jag ska vänta tills han är 4 år med att vända framåt, såg häromdagen att de rekomenderar inte före 4-5 års ålder.... Klart att han skulle suttit skönare framåt men säkerheten först!!! =)
Vi har en Britax multitech. ska dock köpa en ny stol när han ska sitta framåt, en sådan bältes stol som är för framåtvända... Han ska få ett syskon i september så då får syskonet få hans stol när syskonet ska ha ny från babyskyddet!!! =)
Min dotter som är för april 07 sitter bakvänd och komme att göra ett bra tag till. Vi köpte nyligen en ny stol (köper INTE argumentet att stolen är för liten, man köper såklart en ny om det är vad det hänger på...) Vi har vars en Britax Multitech till töserna (4 och 1 år) som vi gillar skarpt, huvudskyddet går att höja och sedan kan stolen vändas framåt. Ska nog kunna användas till tjejerna är 6-8 år gissar jag.
Vill också tillägga att vi har många i bekantskapskretsen som då o då låter ungarna åka framvända och dessutom utan bilstol (" vi ska ju bara till dagis" "hon tjatade så mycket" bla bla bla...) och några som åker iväg med "raggarbil" ibland. Jag förstår det inte!
Frågade de med raggarbil om de fick in bilstolarnai den...svaret blev "nä, det finns inte ens bälten i den!". WHAT!!! HELT oförståeligt för mig!
Sanne 86, men han kommer ju bara vara knappt 4 är då....!
Dottern blir 3 i aug och sitter bakåt!
Vi har precis flyttat henne från baksätet till framsätet och där fick hon mycket mer plats för sina ben!
Har en BeSafe som är upp till 18 kg så när hon nått dit(har en bit kvar) så får vi ta stolen i hennes mormors och morfars bil som är upp till 25 kg och vips kan hon sitta bakåt ett tag till!
Dotter på 3.5, men storleksmässigt mer som en tvååring (får nu tillväxthormoner)
.
Hon kommer åka bakåtvänt lång tid framöver.. troligen minst 5 års åldern iallafall. Tyvärr är mitt ex (hennes mamma) inte lika noga och har satt henne i framåtvänd stol nån gång när dom fått skjuts till stranden eller liknande.
Då är man tyvärr maktlös :(
Jag röstade fast jag har en 07:a för hon åker bakåtvänt.
Läs på NTF där står att barn bör sitta bakåt till fem år. Titta på krocktester och tänk efter. Då är det inget argument att benen är böjda eller att småsyskon vill ha stolen. Vi har tre barn som tills nyligen satt bakåt alla tre, jag fick krypa in från framsätet och trycka mig in i mitten bak och ja stolarna är dyra, men är inte barnen värda det. Sitter de trångt är det väl bara att köpa ny stol (eller begagnad).