• Iidizzen

Ung mamma med prematurt barn?

Hej! Jag är en tjej på 19 år. Min son är prematurfött. Han föddes i vecka 30+6. Han är nu  månder gammal och mår jättebra.
     Finns det någon annan som har ett för tidigt fött barn så hör gärna av er och dela lite erfarenheter. Skulle vara kul o prata med någon i samma sits=)

• Svar på tråden Ung mamma med prematurt barn?
  • Lillafrejasmamma

Det kommer gå superbra på dagis!
    oj ja det är fortfarande en liten kille du har. Vi har det bara bra, lugnt och harmoniskt här hemma, igår "märkte" jag knappt att Freja somnade för natten,  hon bara somnade utan skrik innan, han inte byta blöja och klä om till pyamas innan;) Sist vi var på bvc så var hon 59 cm lång och vägde 5620 gram (tre månader) nu är hon snart fyra månader och hon har nog ökat rejält i både vikt och längd sedan sist.

• Lillafrejasmamma
    Mikaaan skrev 2011-08-09 12:09:05 följande:
    Kanske inte var super ung mamma när jag fick min lilla tjej  24 år:) Men tänkte berätta ändå..

Min dotter är född i vecka 27+5 ingen vet ännu orsaken jag startade med värkar som aldrig gav sig, min livmodersetapp vart påverkad men inte så att jag öpnnade mig, efter 2 dygn med värkar varranan minut beslutade dom att ta ut henne. Hon vägde då 924gram och var 39 lång,

Idag är Vilda ganska precis 2år:) Hon är som vilken 2åring som helst pratar mest hela tiden och springer runt hela tiden. i o med att hon är för tidigt född så lider hon av tarm problem hon är konstant     hård i magen. Hon lider även av sömnstörningar så hon vaknar mellan 1-12gg per natt . Hon är även överaktiv ...Vilda är fortfarande än välidgt liten tjej väger bara 9kg å är 79lång...

Nu fick Vilda en lillebror i april som tvärt emot henne vela stanna i magen gick över nästan 2 veckor med honom. han vägde 4050gram och var 54 lång lite skillnad:)  
    Grattis till två underverk! skönt för dej att du slapp ennu en tidig födsel men att vänta till omkring vecka 41-42
    måste kännas som en evighet när man fött så tidigt innan .

24 år är väll ganska ungt, vid 25 kanske man inte ska äkna sig som ung mamma längre;)
  • Mikaaan

Grattis till två underverk! skönt för dej att du slapp ennu en tidig födsel men att vänta till omkring vecka 41-42 måste kännas som en evighet när man fött så tidigt innan .
    24 år är väll ganska ungt, vid 25 kanske man inte ska äkna sig som ung mamma längre;)

Tack ja verkligen 2 underverk:)

Det kändes verkligen som en evighet att gå nästan 42 veckor trodde aldrig han skulle komma:)

Jo kom på att jag till och med var 23 när jag fick Vilda hade inte hunnit fyllt 24 så riktigt ung:)

Har en del erfarenhet av prematur barn nu efter 2år med Vilda så är det någon som har funderingar så försöker jag gärna svara utifrån mina erfarenheter:)         

• Lillafrejasmamma

Jag hoppas jag får gå länge med nästa med, jag vill lysa av gravidglädje som alla andra gör. inte stappla fram som en höggravid i vecka 2o pga foglossning och sucka och stöna och tro att bebis ska ploppa ut när man storhandlar. Folk som såg mej när jag var gravid måste ha undrat eftersom jag knappt hade någon mage;)

Men antagligen kommer jag må lika risigt nästa gång med eftersom läkarna tror att mina tarmar (har chrons sjukdom) retar till sammandragningar. Jag hade kraftig järnbrist som uptäcktes mot slutet med, eftersom bm här inte är någon  höjdare så missade hon att kolla "järnförådet". Slutade med droppbehandling i 4 dagar.

Ja men du ser en riktig ungdom var du ju:P

• MySweetBaby
    Mikaaan skrev 2011-08-09 12:09:05 följande:
    Kanske inte var super ung mamma när jag fick min lilla tjej  24 år:) Men tänkte berätta ändå..

Min dotter är född i vecka 27+5 ingen vet ännu orsaken jag startade med värkar som aldrig gav sig, min livmodersetapp vart påverkad men inte så att jag öpnnade mig, efter 2 dygn med värkar varranan minut beslutade dom att ta ut henne. Hon vägde då 924gram och var 39 lång,

Idag är Vilda ganska precis 2år:) Hon är som vilken 2åring som helst pratar mest hela tiden och springer runt hela tiden. i o med att hon är för tidigt född så lider hon av tarm problem hon är konstant     hård i magen. Hon lider även av sömnstörningar så hon vaknar mellan 1-12gg per natt . Hon är även överaktiv ...Vilda är fortfarande än välidgt liten tjej väger bara 9kg å är 79lång...

Nu fick Vilda en lillebror i april som tvärt emot henne vela stanna i magen gick över nästan 2 veckor med honom. han vägde 4050gram och var 54 lång lite skillnad:)  
    Grattis till barnen!:D va mysigt!:D
  • MySweetBaby
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-09 16:42:17 följande:

Det kommer gå superbra på dagis!
    oj ja det är fortfarande en liten kille du har. Vi har det bara bra, lugnt och harmoniskt här hemma, igår "märkte" jag knappt att Freja somnade för natten,  hon bara somnade utan skrik innan, han inte byta blöja och klä om till pyamas innan;) Sist vi var på bvc så var hon 59 cm lång och vägde 5620 gram (tre månader) nu är hon snart fyra månader och hon har nog ökat rejält i både vikt och längd sedan sist.

Jaa men de tro ja med, De är bara ja som en hönsmamma;D
    va skönt med en lugn kväll!:) värt mycket.
  • Lillafrejasmamma

Hihi,jjo jag kommer nog vara lika orolig när vi ska skola in freja med. Är åxå en liten hönsmamma men det får man vara. Jo lugna kvällar gör mycket:)

• MySweetBaby

Haha, ja men de tycker ja med:P
    Men ibland tycker ja själv att ja är för hönsig:P
    Ja tycker själv de är jobbigt, men ja rå inte för de:P

• Lillafrejasmamma

Jo ag har en syster som gång på gång påpekar hur hönsig jag är, tror egentligen inte att hon men ar illa men när man gång på gång får höra vilken hönsmamma man är är lite jobbigt.
    jag själv störs inte av att ha dottern intill mej 24/ 7 och syrran undrar varför jag inte tar tilfället i akt att "andas" typ. hon menar att jag kommer bloi galen av att alltid ha en svans, men är nog så jag vill ha det trots att jag tycker det är jobbig att bli kallad hönsmamma ;)

• Lillafrejasmamma

Ja , jag var inne i en period å jag förtvivlat försökte anpassa mej efter umgänget, vilket inebar att inte alls vara någon kycklingmamma, det var sjukt jobbigt så nu har jag bara insett vilken hönsmamma jag är och kan skojja om det:P

Har ni det bra? friska och krya?

• MySweetBaby

Jadå vi är friska å krya:)
    De går en massa förkylningar å magsjuka här nu, men ja hoppas vi klara oss ifrån de eftersom
    vi ha inskolning på dagis nästa vecka.

Nidå?:) Mår ni bra?:)

• Lillafrejasmamma

håller tummarna för att ni klarar er! Här går bara förkylning, vad jag vet:S Dotter har åkt på en släng men sprutar massa bröstmjölk i näsan så något vidare snorig är hon inte endå. Därimot har hon fått ögoninflamation med, den tycker hon är lite jobbigare och armarna åker järna upp för att gno lite. Idag ser det lite bättre ut, jag har varit supernoga med handhygien på både mej henne och sambon och tvättat ögat (hon har bara i ena ögat) någa å ofta det behövts. Sambon och jag har klarat oss en så länge i alla fall så håller tummarna på att de försvinner nu

• MySweetBaby

usch då:S hoppas lill-tjejen pigga på sej snart! Inge roligt när dom små är krassliga:S

å hoppas ni klara er med!!!!:)

• Lillafrejasmamma

jo är på bättringsvägen men gör ont i hjärtat att se de sjuka

Svar på tråden Ung mamma med prematurt barn?