• Irswe

Vars tror ni det är bäst att bo med barn?

I den här omröstningen finns självklart inte alla städer med, inte ens några många länder, men skulle ni vilja får ni gärna tipsa om andra städer också!

Omröstningen gäller vilken stad du tror att det är bäst att bo med barn. En sammanfattning alltså.
    Varje stad erbjuder olika möjligheter. Så gör en sammanfattning av skolor, vård, låg kriminalitet, nöjesparker, badstränder eller vad nu man önskar!

Vilken stad tror du det skulle vara bäst att bo i med barn?
    Ps. Tolka som du vill!!  

Sean -04, Dean -04, Ciarán -11
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vars tror ni det är bäst att bo med barn?
  • tahira
    Stinky skrev 2011-07-24 20:28:57 följande:
    Enligt ett ex till mig så använda kackerlackorna insektsspray som parfym när han bodde i London. Det kändes lite... avskräckande. Att det sedan uppenbarligen verkar vara kutym att man ska vara fast i könsroller i det landet, tycker jag heller inte är ok.
    Haha, kackerlackor och andra inskekter har vi sluppit. Däremot har vi haft möss en omgång, men de hade vi i Lund ocskå och de försvann efter några dagar.

Det med könsroller känns som en annan diskussion och det är lätt att hamna OT. Men visst har det engelska folket en annan syn på kön och jämställdhet och om man tycker att det är en viktig fråga så är det nog inte rätt land att bosätta sig i.

Själv delar jag mycket av det engeslka synsättet, så mig passar det bra.

Sedan är det ingen som reagerar om det skulle vara en hemmapappa istället för hemmamamma, vi har ett par stycken i vår bekantskapskrets. Man är öppen för det mesta.

Men flickor och pojkar behandlas överlag annorlunda, absolut, och jag brukar säga att jag kanske inte varit lite pro-England om jag haft en dotter istället för en son. 
  • knisse
    Krake skrev 2011-07-23 11:47:25 följande:
    Exakt. Från tre år. Vad ska man försörja sig på innan dess, kan man ju undra... :-/
    elterngeld tex...
  • Krake
    knisse skrev 2011-07-24 20:54:58 följande:
    elterngeld tex...
    Elterngeld får man i 14 månader. Inte i tre år.
    Moster, inte monster.
  • Krake

Plus att de dagis man har "rätt" till från tre år inte alltid har öppet hela dagen. På många håll är det kutym att ha öppet ett par timmar på fm, stänga för lunch, sen öppna ett par timmar på em igen. Så att hemmafrun får lite tid att gå till frissan, typ...

Moster, inte monster.
  • knisse
    Krake skrev 2011-07-24 21:27:58 följande:
    Plus att de dagis man har "rätt" till från tre år inte alltid har öppet hela dagen. På många håll är det kutym att ha öppet ett par timmar på fm, stänga för lunch, sen öppna ett par timmar på em igen. Så att hemmafrun får lite tid att gå till frissan, typ...
    du far elterngeld 14 manader och självklart far man stöd om man lever under existensminimum pa en lön som ensamstaende gäller andra regler.
  • Protea
    Stinky skrev 2011-07-24 20:21:46 följande:
    Varför inte göra tvärtom, att pappan är hemma och du arbetar?
    Det hade han garna gjort men han tjanar sa pass mycket mer an vad jag gor. Pa min lon skulle vi inte klara oss. Jag ar fortfarande mammaledig sa inte hemma mamma riktigt annu.
  • Krake
    knisse skrev 2011-07-24 21:55:06 följande:
    du far elterngeld 14 manader och självklart far man stöd om man lever under existensminimum pa en lön som ensamstaende gäller andra regler.
    Ja, exakt, 14 månader som jag sa. Inte tre år. Sen att ha Hartz IV resten av tiden känns ju inte helt sexigt. Då föredrar jag nog det svenska systemet där förskolan tar över efter föräldraledigheten så att föräldrarna kan jobba istället för att gå på soc.
    Moster, inte monster.
  • Stinky
    tahira skrev 2011-07-24 20:34:34 följande:
    Haha, kackerlackor och andra inskekter har vi sluppit. Däremot har vi haft möss en omgång, men de hade vi i Lund ocskå och de försvann efter några dagar.

Det med könsroller känns som en annan diskussion och det är lätt att hamna OT. Men visst har det engelska folket en annan syn på kön och jämställdhet och om man tycker att det är en viktig fråga så är det nog inte rätt land att bosätta sig i.

Själv delar jag mycket av det engeslka synsättet, så mig passar det bra.

Sedan är det ingen som reagerar om det skulle vara en hemmapappa istället för hemmamamma, vi har ett par stycken i vår bekantskapskrets. Man är öppen för det mesta.

Men flickor och pojkar behandlas överlag annorlunda, absolut, och jag brukar säga att jag kanske inte varit lite pro-England om jag haft en dotter istället för en son. 
    Jag vet att vi kommit väldigt långt i jämställdhetsfrågan i Sverige, och den har färgat mig väldigt mycket. Så du har nog helt rätt i att om man som jag har svårt för gamla könsroller, inte ska bosätta sig i ett land som inte kommit så långt i frågan. 

Inser visst att min karta helt plötsligt blev väldigt liten...  
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    Protea skrev 2011-07-25 08:50:35 följande:
    Det hade han garna gjort men han tjanar sa pass mycket mer an vad jag gor. Pa min lon skulle vi inte klara oss. Jag ar fortfarande mammaledig sa inte hemma mamma riktigt annu.
    Det är så trist att ekonomin får styra så mycket... så är det ju överallt, även här i Sverige. Jag och min sambo tjänar ungefär lika (fast jag tjänar faktiskt liiite mer ), så vi har inte behövt känna av det problemet på samma sätt när det kommer till föräldraledighet.
  • Krake

Visst är det jobbigt med mossiga könsroller. Dock tror jag att det i de flesta europeiska länder går att styra emot och leva efter svensk fason i det avseendet. Hyfsat väl iaf. 

Moster, inte monster.
  • Protea
    Stinky skrev 2011-07-25 11:44:14 följande:
    Det är så trist att ekonomin får styra så mycket... så är det ju överallt, även här i Sverige. Jag och min sambo tjänar ungefär lika (fast jag tjänar faktiskt liiite mer ), så vi har inte behövt känna av det problemet på samma sätt när det kommer till föräldraledighet.
    Fast har fanns det inte ens foraldraledighet nar var son foddes. Pappaledigehetn var hela 2 veckor i samband med fodsel!! Mammaledigehten ar bara mammans och det ar 52 veckor dock de sista 3 manaderna obetalda och efter de forsta 6 veckorna da man far 90% av lonen gar det ner till £124 i veckan som dessutom ska skattas. Nu har det andrats sa att man kan dela den ynka foraldrapenningen men pga av att den ar sa lag sa ar det fa som tar alla 52 veckor och jag tror det blir fa man som tar ut sin andel pga av just ekonomin. Det ar snett har i UK.

Men att bo dar jag gor trivs jag med men det ar givetvis mycket battre i Sverige!!!!!
  • Stinky
    Protea skrev 2011-07-25 12:21:06 följande:
    Fast har fanns det inte ens foraldraledighet nar var son foddes. Pappaledigehetn var hela 2 veckor i samband med fodsel!! Mammaledigehten ar bara mammans och det ar 52 veckor dock de sista 3 manaderna obetalda och efter de forsta 6 veckorna da man far 90% av lonen gar det ner till £124 i veckan som dessutom ska skattas. Nu har det andrats sa att man kan dela den ynka foraldrapenningen men pga av att den ar sa lag sa ar det fa som tar alla 52 veckor och jag tror det blir fa man som tar ut sin andel pga av just ekonomin. Det ar snett har i UK.

Men att bo dar jag gor trivs jag med men det ar givetvis mycket battre i Sverige!!!!!
    Ok.
  • knisse
    Krake skrev 2011-07-25 09:14:22 följande:
    Ja, exakt, 14 månader som jag sa. Inte tre år. Sen att ha Hartz IV resten av tiden känns ju inte helt sexigt. Då föredrar jag nog det svenska systemet där förskolan tar över efter föräldraledigheten så att föräldrarna kan jobba istället för att gå på soc.
    jag har inte sagt i mot dig om att det är fjorton manader. sa jag vet inte vad du gojar om jag skrev att du har en platz garanterad fran tre vilket ofta är ungefär samma alder som du far en plats pa manga ställen i sverige med med kö odyl. i tyskland har du mycke oftare möjlighet att leva pa en lön efter som skatter gynnar det (tex betalar du mycke mindre skatt om du är gift) det finns även massor med dagmamor sa det är inte sa manga som sitter i sjön som du far det att lata som. att du tycker att det svenska systemet är bätre är helt ok det far du göra. jag kan bara inte halla med om att det skulle vara skit här.
    och angende deltidsdagis du har även rätt att ga ner i tid pa ditt arbete!
Svar på tråden Vars tror ni det är bäst att bo med barn?