• Christinel

Nyligen fått PCO

Hej!

Jag är ny på denna sidan men känner att jag måste få skriva av mig lite nu. Lite kort bakgrund: I slutet av oktober tog jag ur min p-stav eftersom vi vill försöka bli gravida, min barnlängtan blir bara större och större för var dag som går. Sen dess har jag haft mens två gånger och bestämde mig för att ta kontakt med min barnmorska igen och var där för två veckor sedan. Hon gjorde vaginalt ultraljud och jag fick även lämna blodprov. Hon sa att hon inte kunde ge mig något som kunde kicka igång ägglossning utan att jag i så fall får kontakta en fertilitetsutredande klinik. Jag hittade kvinnokliniken här i Göteborg, där sa dom att jag får kontakta deras gynekolog och eventuellt få pergotime utskrivet. Naturligtvis har dom semester fram till 8:e augusti...
    Nu har jag fått provsvaren där blodproverna visar en obalans mellan manliga och kvinnliga hormoner som gör att ÄL rubbas. Vid vaginalt ultraljud har hon sett ovarier med folliklar. Diagnos: E282, Polycystiska ovarier (PCO).

Det jag vill komma till är, hur har det gått för er med pergotime? Hur fungerar det? Jag vet inte så mycket varken om livet med PCO eller pergotime...

• Svar på tråden Nyligen fått PCO
  • Elisie

Hej

Tycker du googlar pco de gjorde jag.  Är mycket att förklara.

Pergotime får man för att få äl, det kan ges i olika doser. Googla de med tycker jag.

• Christinel
    Elisie skrev 2011-07-14 21:59:58 följande:

Hej

Tycker du googlar pco de gjorde jag.  Är mycket att förklara.

Pergotime får man för att få äl, det kan ges i olika doser. Googla de med tycker jag.

Jojo, visst kan man googla, vilket jag också har gjort. Men det finns väl alltid en anledning till varför man vill skriva på ett forum och fråga?
  • frida198004

Hej!
    Jag har fått min diagnos ganska nyligen och jag med och eventuellt väntar pergotime för mig till hösten också! Just nu går jag på min första kur provera för att kicka igång mensen och se om detta lurar kroppen att ägglossa naturligt, om två kurer provera inte funkar blir det nog pergotime! När jag kollat runt här i forumet verkar det räcka med pergotime för vissa och vissa måste öka dosen (man börjar på "enkel" kur) och funkar det inte efter trippeldos går man vidare med exempelvis puregon eller menopur eller ngt sånt. Verkar som att man oftast får börja med pergo eftersom det är så enkelt eftersom det är i tablettform och du tar det bara under några dagar. De andra är sprutor och då blir det ju helt plötsligt meckigare. Tillbaks till pergo: om man får ägg som är på väg att ägglossa kan man, om de inte riktigt vill släppa på egen hand, få hjälp med t ex ovitrelle som får det mogna ägget att släppa. Gällande biverkningar verkar pergo vara ganska snällt även om det säkert finns folk som mår dåligt av den också -men så är det ju alltid, alltid ngn som reagerar dåligt. Jag hoppas att du och jag är sådana som pergo funkar för på en gång! (eller allra helst vill jag ju att min harmlösa provera-kur ska funka såklart :)

• Elisie
    Christinel skrev 2011-07-16 06:16:43 följande:
    Jojo, visst kan man googla, vilket jag också har gjort. Men det finns väl alltid en anledning till varför man vill skriva på ett forum och fråga?

Ja de förstår jag men då alla upplever sker olika och läkare säger hemskt olika så tycker jag att du även borde googla. Man kan få rätt bra information då och de stämmer oftast.
    Självklart förstår jag att du vill fråga i et forum och inget fel med de Men mitt tips var att googla oxå då de finns så mycket att berätta om tex jag eller någon annan skule berätta.
    Jag har googlat och iomed de kommer man kanske på andra saker att fråga med :)

Var bara ett tips iget jag tycker att du Måste göra och Inte så att jag tycker att du inte Ska fråga Här eller i något annat Forum, här är folk rikitgt på lästa! :)

Svar på tråden Nyligen fått PCO