Inlägg från: frida198004 |Visa alla inlägg
  • frida198004

Nyligen fått PCO

Hej!
    Jag har fått min diagnos ganska nyligen och jag med och eventuellt väntar pergotime för mig till hösten också! Just nu går jag på min första kur provera för att kicka igång mensen och se om detta lurar kroppen att ägglossa naturligt, om två kurer provera inte funkar blir det nog pergotime! När jag kollat runt här i forumet verkar det räcka med pergotime för vissa och vissa måste öka dosen (man börjar på "enkel" kur) och funkar det inte efter trippeldos går man vidare med exempelvis puregon eller menopur eller ngt sånt. Verkar som att man oftast får börja med pergo eftersom det är så enkelt eftersom det är i tablettform och du tar det bara under några dagar. De andra är sprutor och då blir det ju helt plötsligt meckigare. Tillbaks till pergo: om man får ägg som är på väg att ägglossa kan man, om de inte riktigt vill släppa på egen hand, få hjälp med t ex ovitrelle som får det mogna ägget att släppa. Gällande biverkningar verkar pergo vara ganska snällt även om det säkert finns folk som mår dåligt av den också -men så är det ju alltid, alltid ngn som reagerar dåligt. Jag hoppas att du och jag är sådana som pergo funkar för på en gång! (eller allra helst vill jag ju att min harmlösa provera-kur ska funka såklart :)

Svar på tråden Nyligen fått PCO