• Fiskflundran

    Mat på cypern som gravid?

    Är väldigt nojig över bakterier och att bli magsjuk osv så jag vill ha lite tips på "säker" mat..
    Om det nu finns nån sån.. Tänker mest på att det är så varmt där och bakterier frodas mer..
    Ska till cypern nu den 29e i en vecka.

    Kan man äta halloumi?

  • Svar på tråden Mat på cypern som gravid?
  • Scorpio

    Ok, jag kanske ska förtydliga mig lite :P jag menar såndär färsk frukt (skalad o delad i stora muggar) de går omkring och säljer på stranden :) det känns ju som att det kanske inte är det mest hygieniska? :)

  • lalasmama
    Scorpio skrev 2011-07-14 15:10:08 följande:
    Ok, jag kanske ska förtydliga mig lite :P jag menar såndär färsk frukt (skalad o delad i stora muggar) de går omkring och säljer på stranden :) det känns ju som att det kanske inte är det mest hygieniska? :)
    aha, nej det skulle jag undvika..
    du vet ju inte vad de har sköljt det i...
    bättre att köpa med sig egen frukt till stranden & en flaska vatten
    familjen = kärlek
  • Sarasvensson87
    Scorpio skrev 2011-07-14 15:19:35 följande:
    Ja, sant :) ska man undvika att sola mycket också? Smörja in magen extra mkt eller nåt? :P
    Då vi var utomlands, när jag var i vecka 17, så, solade jag väldigt försiktigt, satt väl vid poolen max 2 timmar på hela veckan.. hade en handduk över magen, just bara för att det känns bättre för mig :p! 
    Tänk dock på att solen kan ge dig pigment förändringar, så var lite försiktig är mitt råd och smörj in dig ordentligt 
  • Scorpio

    Ok tack för svaret! :) ska försöka undvika! Tur man har en sambo som är solskygg så vi kan hitta på andra saker :D

  • Sarasvensson87
    Scorpio skrev 2011-07-14 15:27:58 följande:
    Ok tack för svaret! :) ska försöka undvika! Tur man har en sambo som är solskygg så vi kan hitta på andra saker :D
    Ja okej :) Ja vi var ute och promenera mycket, gick till gamla stan & shopping center osv osv, tog promenader längs stranden, så vi var ute hela dagarna, men vi låg inte å pressade i solen :)
  • Fiskflundran

    Lalasmamma: tack för tipsen! Känns jättebra att veta lite mer nu. Skönt att höra att du ser det från det hållet, att man bryr sig, inte bara e nojjig :) Roligt att man får bra tips o trevliga svar! :) Scorpio85:hur långt gången e du?

  • Scorpio
    Fiskflundran skrev 2011-07-15 09:59:00 följande:
    Lalasmamma: tack för tipsen! Känns jättebra att veta lite mer nu. Skönt att höra att du ser det från det hållet, att man bryr sig, inte bara e nojjig :) Roligt att man får bra tips o trevliga svar! :) Scorpio85:hur långt gången e du?
    Jag vet faktiskt inte än, men runt v 7-9 troligtvis =) Du då? 

    Jag tycker det är lite svårt med allt man ska tänka på, det är första barnet och kom lite "oväntat" =D Hann inte ens försöka så blev det barn =) Så jag är jättenojjig över allting, och jag har inte träffat BM än heller, ska dit på första samtal på måndag, ska bomba henne med frågor då Skrattande
     
  • Fiskflundran

    Scorpio85: va roligt:) jag e i v 26 :)

    Håller med om att det känns som att det är mycket att tänka på! Är första barnet för mig med :)

  • Scorpio

    Vet ni om mjölkprodukterna vanligtvis är pastöriserad i de där länderna? Tänkte på mjölk, smör, vanlig ost, yoghurt, creme fraiche, glass osv. ?? 

  • Sarasvensson87
    Scorpio skrev 2011-07-17 20:52:53 följande:
    Vet ni om mjölkprodukterna vanligtvis är pastöriserad i de där länderna? Tänkte på mjölk, smör, vanlig ost, yoghurt, creme fraiche, glass osv. ?? 
    Det kan jag faktiskt inte svara på, min sambo trodde dock det nu då vi pratade om det häromdagen.. Med tanke på att jag åt smör, ost, yoghurt, glass osv å jag blev inte sjuk eller dålig :)! Men som sagt, jag vet faktiskt inte
  • ems1991
    Scorpio skrev 2011-07-17 20:52:53 följande:

    Vet ni om mjölkprodukterna vanligtvis är pastöriserad i de där länderna? Tänkte på mjölk, smör, vanlig ost, yoghurt, creme fraiche, glass osv. ?? 


    Hej! Jag åker till Cypern om någon vecka och kommer vara gravid i v 10 då och nu undrar jag ju samma saker som du :) Hur gick det på Cypern för dig? Vad åt du och vad undvek du? :) 
  • nomina

    Försök undvik buffémat och färska sallader om du inte vet om de varit sköljda eller ej (troligen men bättre att skippa) annars hade jag följt "vanliga" rekommendationer som när du är gravid. 

  • ems1991
    nomina skrev 2022-05-25 13:54:19 följande:

    Försök undvik buffémat och färska sallader om du inte vet om de varit sköljda eller ej (troligen men bättre att skippa) annars hade jag följt "vanliga" rekommendationer som när du är gravid. 


    Nu har vi bokat ett fyrstjärnigt All inclusive hotell med Ving som iaf har fått bra recensioner så det låter ju bra. Vi bokade resan flera månader innan jag blev gravid. Tänker lite på vad jag vågar ta för mat. Salladen tänkte jag skippa och äta frukt med skal på. Dricka bara vatten på flaska. Tänkte även hoppa över fisk. Men tänkte typ på mjölken eller yoghurten till flingorna till frukost tex, hur man vet om det är pastöriserat. Hur vet jag om tzatzikin till gyrosen är pastöriserad? Frågar man på restaurangen tro? Detta är första gången som jag är gravid så man kanske är lite nojig :)
Svar på tråden Mat på cypern som gravid?