• ems1991

Mat på cypern som gravid?

Scorpio skrev 2011-07-17 20:52:53 följande:

Vet ni om mjölkprodukterna vanligtvis är pastöriserad i de där länderna? Tänkte på mjölk, smör, vanlig ost, yoghurt, creme fraiche, glass osv. ?? 

Hej! Jag åker till Cypern om någon vecka och kommer vara gravid i v 10 då och nu undrar jag ju samma saker som du :) Hur gick det på Cypern för dig? Vad åt du och vad undvek du? :) 
  • ems1991
    nomina skrev 2022-05-25 13:54:19 följande:

Försök undvik buffémat och färska sallader om du inte vet om de varit sköljda eller ej (troligen men bättre att skippa) annars hade jag följt "vanliga" rekommendationer som när du är gravid. 

Nu har vi bokat ett fyrstjärnigt All inclusive hotell med Ving som iaf har fått bra recensioner så det låter ju bra. Vi bokade resan flera månader innan jag blev gravid. Tänker lite på vad jag vågar ta för mat. Salladen tänkte jag skippa och äta frukt med skal på. Dricka bara vatten på flaska. Tänkte även hoppa över fisk. Men tänkte typ på mjölken eller yoghurten till flingorna till frukost tex, hur man vet om det är pastöriserat. Hur vet jag om tzatzikin till gyrosen är pastöriserad? Frågar man på restaurangen tro? Detta är första gången som jag är gravid så man kanske är lite nojig :)
Svar på tråden Mat på cypern som gravid?