• Anonym (Less)

Vad är det med min 3-åring?

Hejsan!

Min treåring lyssnar aldrig, får utbrott då han bara skriker och vrålar.
    Tar sönder rosor utomhus, springer iväg, drar ner varor i butiker osv.. Allt detta har resulterat i att jag inte längre vill gå ut med honom. Då det blir svårt att springa efter honom och samtidigt ta hand om lillasyster.
    Det enda han gör är att tjata och skrika.
    Blir galen om inte han får bestämma.. vilket då resulterar i att vi låter han göra sitt för att slippa lyssna på allt skrik, vilket ger mig sådan ångest. Han vägrar sitta vid matbordet och äta, han ska äta i sängen och får han inte det skriker han hysteriskt.

Ibland faller han bort lite då man knappt kan få kontakt med honom. Han pratar inte bra heller.
    Min sambo och jag har tänkt om han kan lida av ADHD eller liknande, är det något som kan uppträda i denna åldern?

Hemskt tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad är det med min 3-åring?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om ni är inne i en jättejobbig fas med er 3-åring och hans ilskeutbrott. Detta innebär dock inte att ni ska leta efter orsaken i en eller annan bokstavsdiagnos, som t ex ADHD.
    Du nämner i en bisats att hans tal inte är så välutvecklat än. Jag tror att mycket av hans frustration kan hänga ihop med att han kanske inte kan göra sig förstådd på det nyanserade sätt han önskar. Då tar känslorna och ilskan över och han skriker, med påföljd att ni förstår ännu mindre.
    I den här åldern vill barn bestämma över mer och mer saker. Ofta mer än de klarar av. Som förälder måste man hjälpa till med att först och främst förstå vad det är de vill uttrycka, gärna innan de blivit jätteupprörda.
    Om ni ska gå till affären och handla vill han säkert köpa allt möjligt som du inte tänkt dig och när han inte får det blir han arg.
    Om du förbereder handlandet med att prata med honom om vad ni ska köpa, att du vill ha hjälp av honom med att hämta och plocka i lite varor, kanske kan han få en egen liten kundvagn att handla bestämda saker i. Låt honom delta inom vissa ramar. Låt honom vara duktig och beröm honom för det han gör bra.
    Börja träna i lite mindre sammanhang där han inte kan fara omkring för mycket och ge honom begripliga uppgifter så ska du se att hans och din besvikelse blir mindre.
    När han ändå blir arg, för det kommer han ju att bli, så ta det så lugnt du kan. Ta honom i famn, håll om honom och vänta tills det går över. I det läget ska orden bara vara tröstande.
    När hans tal utvecklas och han beteendemässigt får bättre kontroll och han får bestämma över det han klarar av kommer ni att få det lugnare tillsammans.
    MVH
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vad är det med min 3-åring?