• DeanNna

Varannan vecka eller två veckor åt gången?

Hej!

Sonen är 5 snart 6 år och jag och hans pappa har varit separerade sen han var 1,5 år. Vi har kört varannan vecka och det har alltid funkar bra. Jag och pojkens pappa har en bra relation.

Nu har det blivit så under sommaren att lilleman var hos mig en månad och ska nu till sin pappa en månad. Det var så skönt att få ha honom lite längre tid. Det blev ett annat lugn och det känns som att tiden vi hade tillsammans blev bättre. En vecka är så kort tid. Nu funderar jag och hanns pappa på att kanske ha två veckor åt gången istället men vi är splittrade båda två. Dels för att det är jobbigt att vara borta från honom två veckor men också för att vi inte vet vad som är bäst för sonen. Vi har pratat om två veckor och varannan söndag eller nått i den i stilen.

Till saken hör att sonen ska bli storebror i juli och börjar skolan i hösten. Blir det för mycket förändring på samma gång? Finns det någon forskning på det här?

Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Varannan vecka eller två veckor åt gången?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Intuitivt skulle jag vilja säga att det är förståeligt att det är tillfredsställande att ha sonen en hel månad på sommaren, men att det kanske inte är lika lätt den månad när han är hos den andra parten. Men detta verkar ju vara en bra lösning för alla parter.
    När det gäller det vanliga livet kompliceras ju den här hösten av två stora förändringar i er sons liv. Han ska börja skolan och få ett syskon.
    Som det låter har det fungerat bra med 1-veckorsintervallet tidigare och för mig låter det som om det skulle finnas anledning att avvakta med ytterligare en förändring tills ni ser att allt flyter på och han har anpassat sig till den nya situationen.
    Eftersom ni föräldrar har en bra relation sinsemellan tror jag att ni kan avgöra det och faktiskt pröva er fram hur det går för just er.
    Det finns mig veterligen ingen forskning som säger att det ena eller det andra skulle vara bättre för barn och föräldrar i den här situationen. Däremot vet man att förändringar i sig, både positiva och negativa, är stressande och kräver sin tid och energi så att det därför är bra om man kan ordna så att allt inte inträffar samtidigt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Varannan vecka eller två veckor åt gången?