Nej, du är inte automatiskt tvungen att stanna kvar på Irland, däremot kan det vara svårt att flytta tillsammans med barnen. Svårt, men inte omöjligt.
När du har bott i Irland så pass länge, så är det irländsk rätt som gäller i första hand. Precis som Majsan föreslår så tycker jag också att det vore smart om du kontaktade en bra familjejurist som även kan internationella fall. Det finns listor på sådana jurister på www.reunite.org och även på www.saknadebarn.org , tror jag.
De hemsidorna finns för att förekomma att folk "av misstag" kidnappar (bortför) sina barn, så där finns mycket bra info och tips just för föräldrar i internationella förhållanden, som kanske bryter upp - låt dig inte avskräckas av att fokus ligger så mycket på just internationella bortföranden av barn.
Det ska finnas en chans att flytta med barnen hem till Sverige (förutom om du avtalar det i ett samarbetssamtal) genom att gå med det till rätten och be om tillåtelse att flytta. Jag gissar att man i Irland normalt sett ger underhåll till både maka och barn? Det kan också användas för att förhandlar om en flytt (typ: du slipper betala underhåll om vi kan flytta, utan vi lägger pengarna på ett vettigt och rejält umgänge istället). I många länder utanför Skandinavien har mamman nästan standard ett försprång i vårdnadstvister då man ser på henne som "the primary care-taker", vilket också kan underlätta för dig.
Chansen att få flytta ökar om barnen är små och du ju verkligen har varit den där primary care-taker-mamman, eller om de blir så stora att deras egen åsikt börjar väga med. Under åren dessemellan kan det bli svårare, eftersom de då ofta ses som så rotade med skola, vänner osv att det inte är läge att flytta utan vidare.
För att få ett sådant flyttningslov så krävs det förstås att du har en bra och tillrättalagd situation i Sverige - det behövs att man beskriver jobb, inkomst, boende, socialt nätverk, barntillsyn, skolor, fritidsaktiviteter, aktiviteter för att hålla det andra språket levande, och sist och nog nästan viktigast: en reell och genomtänkt umgängesplan.
Sedan finns det faktiskt några få fall där rätten har beslutat om delad vårdnad och växelvis umgänge (per år), och som tydligen funkar också.
Börja alltid med samarbetssamtal! Försök lösa frågorna i samförstånd. Prata ändå med en kunnig familjejurist (och jag vill än en gång poängtera att det är viktigt att juristen känner till internationell familjerätt, för annars kan det bli hur j-a fel som helst!)! Få råd av juristen för hur du ska förhandla, för hur landet ligger.
Funkar inte samarbetssamtal - då kan det vara läge att gå till domstol med frågan.
Inboxa gärna om du vill ha kontakt - jag har hjälpt fler i samma sits!