• Kleerup

Hur gör man "rätt"?

Just den frågan har jag ställt mig flera gånger som familjehems mamma till två pojkar på 16 och 11 år.  När man läser i forumet slås i alla fall jag av att det är så lätt att det blir fel. Vår äldsta pojke har bott hos oss i snart sju år och vi har inga egna biologiska barn.

Många i forumet har skrivit om familjehem som felaktigt beter sig som om de placerade barnen är deras egna. Vissa är upprörda över att barnen kallar fosterföräldrarna "mamma" och "pappa". Har funderat en hel del kring det och jag tror att det på något sätt inte kan bli helt rätt hur man än gör.

När vi fick hem vår första pojke var vi helt gröna och inte speciellt förberedda. Det enda vi ville var att han skulle bli trygg och må bra hos oss. Han var ett sådant hopplöst fall som hade flyttat runt. Vi tänkte verkligen enbart här och nu och inte speciellt långsiktigt. I dagsläget finns bara en mamma och en pappa och det är vi. Tyvärr så finns det även en väldigt arg och besviken biologisk mamma. I hennes ögon har vi gjort allt fel. Umgänget har aldrig fungerat men vi har aldrig tryckt på och tvingat. 

I våra ögon har vår pojkes trygghet altid varit det viktigaste. Förstår inte hur vi skulle göra för att undvika att han blev så fäst vid oss. På något sätt tycker jag att det hör i hop eller har jag fel? Skulle man ha kramat och pussat mindre och hållit benhårt på att han inte var vår och att vi inte var mamma och pappa? Vad tycker ni?

M-Kleerup

• Svar på tråden Hur gör man "rätt"?
  • jeppsson

Visst har du rätt i mycket du skriver, så är det.
    Men man kan pussa,krama och älska någon utan att behöva bli kallad för mamma/pappa. Det kärleken emellan er hade nog funnits o varit lika starkr även om han hade kallat er för Pelle o Lisa....
    Den ankytningen hade nog inte sett på måt annat sätt än som den är nu, hade varit likadan om han tilltalat er med era riktiga namn.
    Ibland kan jag undra om dessa ord verkligen har "samma innebörd" som för barn som ej blivit placerade. Tyvärr så byter många av dessa barn flera hem innan dom kommer rätt, landar på ett ställe där dom ska stanna och alla i familhemmmen innan har ofta kallats för mamma o pappa dom med. Blir många olika mammor o pappor som faktiskt i barnens ögon sviker med tanke på alla flyttar!
    Även om det nu skulle finnas en logisk förklaring till dessa barns flyttar runt bland olika familjehem(vilket det ofta inte gör) så föstår sällan barnen dessa anledningar o förklaringar.
    Dom känner sig lika svikna varje gång och för dom som dom ser på det är varje flytt ett misslyckande..... yttligare nån som inte tycker om dom, nån som inte klarar av dom!
    Och alla dom har barnen oxå kallat för mamma o pappa en gång i tiden!
    Det är ett svårt och laddat ämne! 

• The Foxy

Våra barn kallar oss mamma och pappa.
    Från början för att de inte kom ihåg vad vi hette och sedan av fri vilja. Detta kopm sig av att mina biologiska barn började kalla mig vid förnamn och när jag protesterade undrade de varför inte, det gör ju "de nya".
    Då sa jag att de har legat i min mage, därför vill jag bli kallad mamma av dem (ego, jag vet) medan "de nya" barnen har en annan mamma och därför får välja vad de vill kalla mig och min man.
    De har valt mamma och pappa. Använder de någon gång våra förnamn reagerar vi inte på det.
    Lika naturligt är det att prata om deras mamma som mamma. Om att vi inte blir ledsna för att de längtar efter  sin riktiga mamma, att de älskar henne, att hon älskar dem och att vi ska försöka få umgänget att fungera- på deras villkor, inte våra eller riktiga mammans.

Vad det gäller om att knyta an så finns det inte så mycket att göra tycker jag. Tar man emot ett barn i sitt hem tar man emot det i sitt hjärta också, barnet ska ju inte bara förvaras om man säger så. 

• jeppsson
    The Foxy skrev 2011-07-20 17:18:17 följande:
    Våra barn kallar oss mamma och pappa.
    Från början för att de inte kom ihåg vad vi hette och sedan av fri vilja. Detta kopm sig av att mina biologiska barn började kalla mig vid förnamn och när jag protesterade undrade de varför inte, det gör ju "de nya".
    Då sa jag att de har legat i min mage, därför vill jag bli kallad mamma av dem (ego, jag vet) medan "de nya" barnen har en annan mamma och därför får välja vad de vill kalla mig och min man.
    De har valt mamma och pappa. Använder de någon gång våra förnamn reagerar vi inte på det.
    Lika naturligt är det att prata om deras mamma som mamma. Om att vi inte blir ledsna för att de längtar efter  sin riktiga mamma, att de älskar henne, att hon älskar dem och att vi ska försöka få umgänget att fungera- på deras villkor, inte våra eller riktiga mammans.

Vad det gäller om att knyta an så finns det inte så mycket att göra tycker jag. Tar man emot ett barn i sitt hem tar man emot det i sitt hjärta också, barnet ska ju inte bara förvaras om man säger så. 
    Ännu ett superbra inlägg:)
Svar på tråden Hur gör man "rätt"?