• Anonym

NuvaRing, Vad tycker ni?

Jag har ätit Neovletta 28 sen 8 år, men nu efter graviditeten ville jag prova något annat, så nu har jag satt in en ring så jag undrar om ni som haft/har NuvaRing är nöjda?
    Hur länge har ni haft den?
    Några biverkningar? 

• Svar på tråden NuvaRing, Vad tycker ni?
  • Habanero85

Mådde skit av ringen, nedstämd, argsint, ingen lust, finnig, gick upp i vikt. dom psykiska biverkningarna var nog värst, blev riktigt apatisk. men jag verkar ju inte tåla några hormoner alls, får precis samma av hormonspiral Obestämd
    har numera kopparspiral, oj vad jag är nöjd! undrar ibland varför jag inte provat den tidigare, men det är ju alltid lätt att vara efterklok Flört

• P i x i e

Det är beräknat till den 1 augusti.. så 2 veckor =)
    Nuvaring var det sista jag använde, skulle satt in en spiral, men då hade jag ännu inte fått barn å BM på ungdomsmotagningen var inte så glad i iden..
    Så vi har i alla år kört på avbrutet, just för att jag blir så deppig av hormonpreparat.
    När vi sedan skulle skjuta skarpt hände inget och vårt första barn kom till genom IVF.
    Så denna lilla pärla är vårt ''kör på bara, skulle det bli så är det super kul''.
    Så efter denna så är det nog ide att köra på nått skydd.

Och som sagt ja, enkelt smidigt och smärtfritt vill man ju gärna att skyddet skall vara....

and then I told myself - of course I deserve it!
  • P i x i e

MaddeA - Hur är det med mensvärk å så?
    Har funderat på koppar, då jag ändå inte blöder så mycket, men har så jävla ont redan som det är!

• Habanero85
    P i x i e skrev 2011-07-20 01:11:38 följande:
    MaddeA - Hur är det med mensvärk å så?
    Har funderat på koppar, då jag ändå inte blöder så mycket, men har så jävla ont redan som det är!
    har inte märkt av någon mensvärk (har det inte annars heller)
    det kan ju alltid vara värt ett försök då den ändå är gratis, så tänkte jag, att de var mitt sista alternativ och hade det inte funkat vet jag inte vad jag hade gjort Glad. blöder inte heller just nå mer än vanligt, 4½ dag var det över på denna gång varav 2 med plus (eller är det super?) tampong. storleken över normal iaf :) har annars mini-normal så jag överlever att gå upp en strl ett par dagar :)
  • Anonym

Jag har haft NuvaRing i ca 2 år nu och är väldigt nöjd!

Det har fungerat helt felfritt för mig och jag tycker att det är superbekvämt. Nu i efterhand har mina närmaste tjejkompisar (5 st) också börjat med NuvaRing och alla tycker att det är lika bra. Dessutom så har jag mens i knappt tre dagar, blöder superlite och kommer alltid punktligt. Innan ringen så hade jag aldrig regelbunden mens så ja, mycket positivt för min del! :)

• P i x i e
    Habanero85 skrev 2011-07-20 01:24:21 följande:
    har inte märkt av någon mensvärk (har det inte annars heller)
    det kan ju alltid vara värt ett försök då den ändå är gratis, så tänkte jag, att de var mitt sista alternativ och hade det inte funkat vet jag inte vad jag hade gjort Glad. blöder inte heller just nå mer än vanligt, 4½ dag var det över på denna gång varav 2 med plus (eller är det super?) tampong. storleken över normal iaf :) har annars mini-normal så jag överlever att gå upp en strl ett par dagar :)
    Ok, bra att veta =)... är bara värken jag oroar mig för.
    Blöder också lite i vanliga fall å klarar mig på minitamponger och normaltamponger i typ 2 dagar bara..
    Får överväga det lite å diskuter amed min BM när liten kommit ut.
  • Anonym

Jag har också testat den, hade hemska huvudvärkar. Var sängliggande, illamående, migrän, svårt att ha ögonen öppna. Så fort jag kom på att det kan vara nuva ring och tog ut den, försvann alla biverkningar. Så aldrig mer! NU har jag hormonspiral-mycket nöjd!

• härärjag trorjag

Jag använde ringarna i ungefär ett är, min sexlust försvann, fick ont av sex och ont i huvudet.. Märkte inte hur mycket de påverkade mig fören jag slutade med dem. Satte efter det in en kopparspiral och är supernöjd

• Helle333
    Anonym skrev 2011-07-19 23:56:12 följande:
    Jag har ätit Neovletta 28 sen 8 år, men nu efter graviditeten ville jag prova något annat, så nu har jag satt in en ring så jag undrar om ni som haft/har NuvaRing är nöjda?
    Hur länge har ni haft den?
    Några biverkningar? 
    Jag använde nuvaring från det året den släpptes på den svenska marknaden, minns inte vilket år det var (jag är mjölkallergiker så jag kan inte äta några p-piller då alla dessa innehåller laktos, jag testade p-stav som gjorde att jag blödde nonstop i flera månader i rad) jag slutade med nuvaringen för tre år sedan. Innan gick det jättebra men när jag träffade en ny partner så var det precis som att hans sperma och nuvaringen inte gick ihop. Jag började få svamp, gick på flertalet sådana där receptfria grejer för att bli av med den men det fungerade inte och den blev mer och mer djupgående. Till slut åt jag en medicin för att bli av med den ytliga svampen men kvar fanns den djupgående som gjorde att det blev fruktansvärt torrt, sprucket och sårigt.
    De biverkningar jag fick av nuvaringarna var svampen samt att samma dag som jag satte in en ny ring så mådde jag fruktansvärt illa så jag flyttade på mensen så jag skulle byta ring en lördag så jag slapp sjukskriva mig ifrån jobbet varje månad. Annars utöver detta var jag oerhört nöjd med ringarna. Man behöver bara byta en gång i månaden alltså inte komma ihåg en speciell tid man måste ta ett piller. Jag rekommenderar den varmt. Under åren jag använde den så stabiliserade den upp mina menscykler som innan innebar:
    PMS tre veckor VARJE månad. Minst två veckor mens varje månad. Smärtor i mage och rygg. Nu har jag mens i max en vecka, visst molar det lite i ryggen men det gör inte ONT. PMSen är också begränsad till en mycket kortare tid. Det är såååå skönt. Jag undrar lite över vad jag ska göra när pyret är fött. Vad jag ska börja använda för p-medel då. Eftersom nuvaringen och min sambo inte går ihop kan jag inte använda dem längre. P-piller innehåller fortfarande laktos. Stav är inte att tänka på. Jag tror inte jag vill sätta in någon plast eller kopparspiral. Så jag vet inte riktigt. Jag får diskutera saken med min gynekolog.
  • Helle333
    HjärtatAlicia skrev 2011-07-20 00:40:48 följande:
    Jag har använt Nuva ring till och från i 5 år och var till en början väldigt nöjd.. men gubben var inte så nöjd med hur ofta jag ville mysa i sängen.. märkte en väldans stor skillnad när vi hade bebisverkstad (= ingen ring) .... vilken lust jag hade helt plötsligt! Kommer troligtvis aldrig mer gå tillbaka till ring, även om den har arit bättre än p-piller för min del.. men lönt att ha p-ring om man ändå aldrig har sex? Väldigt knasig biverkning!! :P
    Så var det för mig med p-stav. Med ringarna ökade sexlusten igen så det där är väldigt olika hur man reagerar på hormonet tror jag.
  • Habanero85
    P i x i e skrev 2011-07-24 01:01:55 följande:
    Ok, bra att veta =)... är bara värken jag oroar mig för.
    Blöder också lite i vanliga fall å klarar mig på minitamponger och normaltamponger i typ 2 dagar bara..
    Får överväga det lite å diskuter amed min BM när liten kommit ut.
    ja, hoppas din bm är vänligare inställd til kopparspiraler än min ;) hon har alltid avfärdat dom vid preventivmedelsprat och rekommenderat hormonspiralen istället (som är helvetet på jorden enligt mig).
    Lycka till med lill*n!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden NuvaRing, Vad tycker ni?